085 130 0595
info@web-wings.nl
Terug naar overzicht

De 10 beste SEO tips om je website te laten ranken

|
18 augustus 2025
|

Het veroveren van een plek bovenaan in de zoekresultaten van Google is een grote uitdaging. Maar door het inzetten van zoekmachineoptimalisatie (SEO) wordt dit weer een stukje makkelijker. Door slim gebruik te maken van SEO-technieken kun je ervoor zorgen dat je website wordt gevonden door gebruikers. In deze blog zullen we je 9 seo-tips geven die ervoor gaan zorgen dat jouw website gaat ranken in de top van Google.

Tip 1: Maak gebruik van relevante zoekwoorden

Om je website te optimaliseren voor zoekmachines zul je gebruik moeten maken van relevante zoekwoorden. Dit is een van de belangrijkste SEO-tips! Google moet namelijk kunnen zien dat jouw website relevant is om bovenaan de zoekresultaten te tonen. Zoekwoorden zijn de woorden die mensen typen wanneer ze op zoek zijn naar informatie. Als je deze woorden op de juiste manier toepast in je content, kan dit een positief effect hebben op je SEO-resultaten.

Bij het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek is het belangrijk om te denken vanuit je doelgroep. Wat voor woorden zouden deze mensen gebruiken als ze op zoek zijn naar jouw product of dienst? Wanneer je deze zoekwoorden gebruikt in de inhoud van je website, is het belangrijk om deze op een natuurlijke manier te integreren. Als je dit niet doet kan dit negatieve gevolgen hebben voor de ranking van je website. Daarnaast kun je door synoniemen van je zoekwoorden te gebruiken, op een natuurlijke manier meerdere zoekopdrachten van je doelgroep meenemen.

Vergeet niet om de gekozen zoekwoorden te verwerken in de paginatitel, de meta-beschrijving, kopjes en subkopjes. Door middel van content pruning kun je je SEO-resultaten beoordelen en vervolgens verbeteren. Dit vergroot de kans om hoger te scoren in de zoekresultaten van Google.

Tip 2: Creëer hoogwaardige content

Om bovenaan in de zoekresultaten terecht te komen is het belangrijk dat de webpagina relevante content bevat voor gebruikers. Het draait niet alleen om het toepassen van zoekwoorden, maar ook om het bieden van waarde aan je publiek. De inhoud van de website moet informatief, boeiend en relevant zijn voor de behoeften en interesses van de doelgroep. Door dieper in te gaan op specifieke onderwerpen en in te spelen op de actualiteit, gaat Google jou bovendien zien als een expert in dat vakgebied, waardoor je hoger gaat scoren. Met consistente, kwalitatieve content bouw je dus niet alleen aan een trouw publiek, maar vergroot je ook nog eens de kans op betere zoekmachine rankings.

Extra tip: voeg ook sterke CTA's toe aan je content. Zo trek je de aandacht van je lezers en zet je ze aan tot actie.

seo call to action

Tip 3: Content optimaliseren

Het blijft niet bij het eenmalig schrijven en plaatsen van hoogwaardige content. Je moet je content regelmatig blijven optimaliseren. De relevantie van zoekwoorden verandert namelijk en het kan voorkomen dat jouw pagina gaat ranken op zoekwoorden die niet gebruikt worden in de tekst. Via Google Search Console kun je de pagina’s van jouw website bekijken. Hierop kun je ook zien op wat voor woorden de pagina scoort. Scoort jouw pagina op woorden die niet gebruikt worden in de tekst, maar wel relevant zijn? Dan is het belangrijk om deze woorden toe te gaan voegen. Als de pagina al op deze woorden scoort zonder dat ze gebruikt worden, kan de pagina alleen maar beter gaan scoren als de woorden WEL worden gebruikt.

Om te achterhalen of de content ook echt werkt bij je publiek, kun je vervolgens A/B testen. Testen is een tijdrovend proces, maar is wel een onmisbaar onderdeel van SEO, want op deze manier kom je erachter welke content jouw publiek als relevant en waardevol beschouwt. Zo kun je gerichter bepalen welke (geoptimaliseerde) content werkt en welke niet, zodat je de beste opzet hebt voor resultaat.

Naast zoekwoorden speelt ook visuele content een rol bij optimalisatie. Afbeeldingen geven jouw website een mooiere en professionelere uitstraling én trekken de aandacht van je bezoekers. Het oog wil tenslotte ook wat. Kies daarbij liever voor persoonlijk beeldmateriaal in plaats van standaard stockfoto’s – dat maakt je content krachtiger en authentieker.

Tip 4: Zorg voor een goede gebruikerservaring

De gebruikerservaring speelt een belangrijke rol binnen SEO. Zoekmachines streven ernaar om de beste resultaten aan hun gebruikers te tonen, en daarom nemen ze de gebruikerservaring mee als een belangrijke ranking factor. Een gebruiksvriendelijke website en snelle laadtijden hebben een positieve invloed op de ‘bounce rate’. Dit is het percentage bezoekers dat direct na het openen van een pagina de site verlaat. Een lagere bounce rate kan Google laten zien dat je site relevant is voor zoekopdrachten. Ook zorgt een goede gebruikservaring ervoor dat gebruikers langer op de website blijven.

De gebruikerservaring voor mobiele gebruikers mag je niet vergeten. Tegenwoordig worden er steeds meer mobiele zoekopdrachten gedaan, ten op zichtte van zoekopdrachten via computers en laptops. Zoekmachines hechten veel waarde aan websites die goed presteren op mobiele apparaten, dus dit is van groot belang als je de website wilt laten ranken. Zorg er dus voor dat jouw website goed leesbaar is op mobiele toestellen. Google zal jouw website dan voorrang geven op websites die dit niet hebben gedaan.

Tip 5: Optimaliseer Voice Search

Mensen zijn steeds sneller geneigd om via Siri, Google Home of Alexa een gesproken zoekopdracht te doen. Door Voice Search is er een nieuwe manier van zoeken ontstaan, wat invloed heeft op de SEO-strategieën van bedrijven. Het verschil tussen een gesproken en een getypte zoekopdracht is dat de gesproken opdracht vaak een volledige zin of vraag is en een getypte opdracht vaak bestaat uit steekwoorden. Dit betekent dat je de inhoud van je website aan de hand van deze informatie moet optimaliseren.

Verder worden de resultaten van een Voice Search vaak gegeven in de vorm van een featured snippet. Dit is een stuk tekst van een website die rechtstreeks antwoord geeft op de vraag van de gebruiker. Om een featured snippet te krijgen voor jouw website, zul je dus relevante content moeten hebben voor de zoekopdracht.

Tip 6: Verzamel backlinks

Doorverwijzingen vanuit een andere website naar jouw website spelen een belangrijke rol bij het verhogen van je geloofwaardigheid en het ranken van je website. Google ziet backlinks namelijk als een indicatie dat jouw content waardevol en betrouwbaar is voor gebruikers, waardoor de website hoger gaat scoren in de zoekresultaten. Een backlink krijgt daarbij meer waarde wanneer deze van een hoog scorende website met veel bezoekers komt.

Echter, om überhaupt in de zoekresultaten terecht te komen, moet Google jouw pagina’s eerst indexeren. Als andere websites naar jouw pagina’s linken, is de kans groter dat Google je pagina’s eerder zal opmerken en indexeren. Je hebt dus op meerdere vlakken voordeel van backlinks. Voor een uitgebreidere uitleg over backlinks kun je onze blog raadplegen.

seo backlinks

Tip 7: Zorg voor interne links

Naast backlinks zijn interne links ook van groot belang voor de SEO van je website. Bij intern linken wordt er binnen jouw website vanuit de ene pagina naar de andere pagina verwezen. Interne links zorgen voor een gebruiksvriendelijke website waarop gebruikers makkelijk kunnen navigeren én langer blijven. Het is belangrijk dat je bij het intern linken gebruik maakt van relevante zoekwoorden. Hierdoor willen mensen sneller doorklikken naar een andere pagina én ziet Google dat bezoekers op jouw website vinden waar ze naar op zoek zijn voor dat zoekwoord. Dat geeft je positie binnen de zoekresultaten weer een boost.

Tip 8: Voorkom 'broken links'

Als je al bezig bent met linkbuilding op je website is het goed om de 'broken links' in de gaten te houden. Dit zijn links die verwijzen naar een pagina die niet meer bestaat. Het verhelpen van deze gebroken links zal zorgen voor een betere gebruikerservaring en verbetert de indruk bij zoekmachines.

Om een gebroken link te verhelpen, moet je een redirect aanmaken vanuit de oude URL, die niet meer bestaat, naar de nieuwe of meest passende URL. Dit zorgt ervoor dat de gebruiker door wordt gewezen naar de nieuwe pagina, zonder dat de linkwaarde verloren gaat.

Tip 9: Optimaliseer je snippets

De metabeschrijving en -titel, ook wel de snippet genoemd, is de informatie van je webpagina die getoond wordt in de zoekresultaten. Dit is de eerste indruk die potentiële bezoekers van jouw website krijgen. Door deze gegevens te optimaliseren kun je ervoor zorgen dat meer mensen doorklikken naar jouw website. Dat doe je door een pakkende titel en beschrijving te schrijven, waarin op zijn minst het belangrijkste zoekwoord naar voren komt.

Tip 10: Vul alt-tags in

Als je een afbeelding toevoegt aan een pagina op je website, kun je hier een alt-tag bijvoegen. Dit is een beschrijving van de afbeelding die het mogelijk maakt voor zoekmachines om je afbeeldingen te 'lezen'. De alt-tag moet dus beschrijven waar de afbeelding over gaat, zodat Google de relevantie van je beeldmateriaal kan bepalen. Zorg dat je alt-tag duidelijk en relevant is en probeer altijd het hoofdzoekwoord erin te verwerken. Hierdoor kan jouw pagina namelijk nog beter ranken in de zoekresultaten.

Op zoek naar meer seo tips? Lees dan ook eens onze tips om het verschil te maken met SEO.

Over de auteur

Jasper Voorn

Mijn naam is Jasper Voorn, eigenaar en oprichter van Web Wings. Ondernemen zit al van jongs af aan in mijn bloed. In 2011, op 17-jarige leeftijd, begon ik al met mijn eerste bedrijfje TiTaTosti. Hiermee verkocht ik elk…

Meer lezen...

Recent nieuws

22 oktober 2025

De 10 beste alternatieven voor ChatGPT van dit moment

21 oktober 2025

Kwaliteitsscore Google Ads verbeteren: zo doe je dat!

17 oktober 2025

Hoe doe je een zoekwoordenonderzoek?

16 oktober 2025

Een goede Google Ads campagne opzetten met ons stappenplan

14 oktober 2025

Een Google Display Campagne opzetten? Zo doe je dat

arrow-right