Hoe doe je een zoekwoordenonderzoek?
Wat is een zoekwoordenonderzoek?
Bij een zoekwoordenonderzoek ga je bedenken welke woorden je potentiële klant gebruikt in een zoekmachine om jouw dienst of product te kunnen vinden. Zoekwoorden zijn een onderdeel van SEO. Zoekwoorden worden ingetypt bij een zoekmachine, bijvoorbeeld Google. Tijdens het onderzoeken van de zoekwoorden, probeer je het zoekgedrag van potentiële klanten in kaart te brengen. Je gaat dus kijken welke termen ze gebruiken wanneer ze op zoek zijn naar jouw dienst.
Indien je geen zoekwoordenonderzoek doet voor je eigen website of webshop, is de kans groot dat je weinig bezoekers gaat krijgen via bijvoorbeeld Google. Google leest al je webpagina’s, maar ook de pagina’s die het meest essentieel zijn voor het zoekwoord toont die als eerste pagina. Om de juiste zoekwoorden te achterhalen, is het belangrijk dat je de doelgroep goed begrijpt en onderzoekt.
Verschillende soorten keywords
Keywords is een ander woord voor zoekwoorden. Als je weet waar jouw doelgroep naar zoekt, kunnen we gaan beginnen. Er zijn verschillende soorten keywords. Deze zijn: short-tail keywords en long-tail keywords. Short-tail is één zoekwoord. Long-tail keywords zijn zoekwoorden met twee of meerdere woorden. Met long-tail keywords kun je het zoeken specifieker maken. Dus, hoe meer zoekwoorden, hoe nauwkeuriger de zoekopdracht van de klant aansluit op jouw focus. Behoud het wel tot twee tot drie woorden, meer zoekwoorden wordt te specifiek. Met long-tail zoekwoorden kun je klant beter leiden. Het Google-algoritme is hierop ingericht en wordt hier gelukkig van en zo kom je ook hoger in de Google ranking. Bij long-tail zoekwoorden heb je veel minder concurrentie dan bij short-tail zoekwoorden. Daarnaast heb je ook nog LSI keywords, ook wel bekend als semantische zoekwoorden, lees er hier meer over!
Ga eens kijken bij je concurrentie
Weet je niet zo goed hoe je de zoekwoorden kunt inzetten of welke je het beste kan gebruiken? Doe eens fieldresearch naar je concurrenten op welke zoekwoorden zij hoog scoren. Maken ze gebruik van short-tail zoektermen of long-tail? Hierop zou je ook je zoekwoorden kunnen baseren. Typ eens op Google een aantal zoektermen in en kijk eens waarop zij het beste scoren. Waar brengt de link je naartoe? Een product pagina, homepagina of een blogpagina? Als de concurrentie bovenaan in Google komt te staan, zou je ook eventueel dit zoekwoord kunnen gebruiken. Dan weet je dat het veel wordt gezocht. Je zou eventueel je concurrentie door een SEO-analyse kunnen halen. Zo haal je de belangrijkste aspecten uit de analyse en wie weet kom je achter meerdere nieuwe zoekwoorden.
Hoe doe je nu eigenlijk een zoekwoordenonderzoek?
Als je de zoekwoorden hebt uitgetypt, gaan we ze testen op het zoekvolume. Het zoekvolume is de hoeveelheid zoekopdrachten. Hoe hoger het zoekvolume, hoe beter het is om de zoekwoorden te gebruiken. Dit is een afweging tussen de moeilijkheidsgraad en het volume van het zoekwoord. Je kunt de woorden testen aan de hand van verschillende soorten tools zoals Ahrefs.
Zoekwoordenonderzoek gedaan? Zo gaat het verder!
Je hebt onderzoek gedaan en gevonden welke zoekwoorden perfect bij jouw website of webshop passen. Gebruik de keywords ook op je webshop, op de website en in een blog. Keywords kunnen ook gebruikt worden bij een product of dienstomschrijving. Hierdoor vinden consumenten sneller je product of dienst. Wil je meer weten over hoe zoekwoorden en SEO samengaan? Lees onze blog over SEO!
Als alles goed verloopt, zal je stijgen in de zoekresultaten en meer bezoekers op je website of webshop ontvangen.