085 130 0595
info@web-wings.nl
Terug naar overzicht

Wat zijn LSI keywords en hoe gebruik je ze?

|
11 juni 2024
|

Bij SEO zijn LSI zoekwoorden een cruciaal, maar vaak over het hoofd gezien aspect. Deze termen helpen zoekmachines om de context en betekenis van de inhoud beter te begrijpen, wat leidt tot verbeterde rangschikkingen en meer relevante zoekresultaten. Door gebruik te maken van LSI keywords kunnen websites niet alleen hun zichtbaarheid vergroten, maar ook een breder publiek aanspreken door gerelateerde onderwerpen en synoniemen te integreren. Deze blog zal daarom dieper ingaan op de waarde van een LSI keyword en de wijze waarop je ze moet gebruiken.

Wat zijn LSI Keywords?

Waar staat LSI voor? LSI staat voor het Engelse: Latent Semantic Indexing. Dit houdt in dat LSI zoekwoorden semantische zoekwoorden zijn. Het zijn dus termen die je in je content ook kunt gebruiken, omdat ze relevant zijn aan je hoofdzoekwoord. Het is een soort verlengde van jouw belangrijkste keyword. Is jouw hoofdzoekwoord bijvoorbeeld “online marketing”, dan zijn semantische zoektermen: online marketing bureau, offline marketing en wat is online marketing.

Verschil tussen Latent Semantic Indexing & Latent Semantic Analysis

Latente semantische indexering (LSI) is een manier om informatie op te slaan waarbij gekeken wordt naar de betekenisvolle relaties tussen woorden, in plaats van alleen naar trefwoorden. Dit zorgt voor meer relevante zoekresultaten. Latente semantische analyse (LSA) is een wiskundige methode om woorden die conceptueel verwant zijn in tekst te vinden. Met andere woorden, het is de manier om LSI-trefwoorden te identificeren. Simpel gezegd houdt LSA in dat tekst wordt geanalyseerd om betekenisvolle patronen tussen woorden te vinden.

Verschil tussen het gebruik van LSI zoekwoorden vroeger en nu voor SEO

Vroeger was het voor zoekmachine optimalisatie (SEO) genoeg om je content te voorzien van een bepaald zoekwoord, dat dan meerdere keren in de tekst herhaald werd. Dit kon op subtiele wijze gedaan worden of juist heel opvallend. Artikelen konden hierdoor onleesbaar worden, omdat de zoekwoorden niet goed in de tekst verwerkt konden worden. LSI wordt in de moderne SEO vaak niet bewust toegepast. Content heeft namelijk samenhangende onderwerpen, waardoor een en hetzelfde artikel ook op synoniemen gevonden kan worden en op gerelateerde zoekwoorden over dit onderwerp. Zo kon vroeger content over een kantoor alleen gevonden worden op het zoekwoord “kantoor” en synoniemen als werkruimte en kantoorpand. Een tekst over een kantoor gaat natuurlijk niet alleen over het fysieke kantoor, maar ook over bedrijven, verhuur van kantoren en dergelijken. Dit zijn dan de semantische zoekwoorden.

Wat is de toegevoegde waarde van het gebruik van een LSI Keyword?

Waarom zou je nu semantische zoekwoorden gebruiken? Wanneer jouw pagina of blog de goede content bevat, dan kom je hoger in de zoekresultaten te staan want je bent op een bepaalde zoekterm relevant. Door LSI-zoekwoorden aan je artikel mee te geven, creëer je op een eenvoudige wijze gerichte content. LSI Keywords geven je eigenlijk een blik in de zoekintentie van potentiële klanten. Bevat jouw pagina of artikel ook deze semantische zoekwoorden, acht Google jouw content relevanter dan je concurrenten die dit niet hebben. Zo kom jij hoger in de zoekresultaten terecht en kunnen meer mensen jouw website vinden. LSI Keywords zijn dus belangrijke informatiebronnen die jouw SEO-optimalisatie ten goede komen.

Hoe pas je LSI zoekwoorden toe?

Je kunt je website optimaliseren met LSI-zoekwoorden en dit omvat dezelfde dingen als het optimaliseren van een hoofdzoekwoord. Houd met onderstaande zaken rekening:

  • Gebruik je LSI-zoekwoord net als je key word in de metabeschrijving.
  • LSI Keywords moeten ook voorkomen in je content. Verwerk er circa twee, want anders loop je kans op “keyword stuffing”.
  • Doe je hoofdzoekwoord in Google invoeren en bekijk welke suggesties Google geeft als relevante zoektermen.
  • Google doet ook suggesties al in de zoekbalk.
  • Maak een zoekwoordanalyse met tools als SEMrush of Ahrefs.

SEMrush

SEMrush laat je in een gedetailleerd overzicht zien welke SEO optimalisaties mogelijk zijn voor je site. Je kunt bijvoorbeeld de posities van je keywords zien en vergelijkbare zoektermen vinden. Je ziet ook welke termen in combinatie met je hoofdzoekwoord worden gebruikt.

Ahrefs

Met Ahrefs kun je ook je website laten analyseren. Ahrefs heeft een functie, genaamd Keyword Explorer, waar je kunt bepalen wat relevante termen zijn. Je vindt er ook gegevens over hoe groot de concurrentie op deze zoekwoorden is en op welke vergelijkbare zoekopdrachten je hoofdzoekwoord eveneens rankt.

Over de auteur

Jasper Voorn

Mijn naam is Jasper Voorn, eigenaar en oprichter van Web Wings. Ondernemen zit al van jongs af aan in mijn bloed. In 2011, op 17-jarige leeftijd, begon ik al met mijn eerste bedrijfje TiTaTosti. Hiermee verkocht ik elk…

Meer lezen...

Recent nieuws

1 februari 2025

Het effect van social media op je SEO

30 oktober 2024

8 tips om online en offline je naamsbekendheid te vergroten!

24 oktober 2024

Wat is de beste tijd om te posten op Instagram?

7 oktober 2024

Hoe voeg je een Korting coupon toe aan WooCommerce

24 september 2024

DNS en NS: Wat is het verschil en hoe gebruik je het?

arrow-right