Terug naar overzicht

Wat is SEO

SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Dit is een methode die wordt gebruikt om het verkeer naar een website te verhogen door een hogere positie te bereiken. De nummer 1 positie behalen in Google is het ultieme doel van bedrijven en marketeers. Aangezien Google een marktaandeel van 93% heeft binnen de zoekmachines, richt SEO zich vooral daar op. Op de nummer 1 plek kunnen klanten de website makkelijker vinden en komt er meer verkeer op de website. Deze plek bereik je door het optimaliseren van je SEO. In deze blog wordt er uitgebreid uitgelegd hoe je dit kunt doen.

Wat is het belang van SEO voor een bedrijf?

De meeste online-ervaringen beginnen bij een zoekopdracht in een zoekmachine. Vervolgens krijgen gebruikers een lijst met websites die relevant zijn voor de zoekopdracht. Als de website van een bedrijf niet hoog genoeg in deze lijst staan, is de kans groot dat gebruikers die website niet vinden. Meestal kiezen mensen namelijk voor een van de eerste drie websites. Dit is de reden waarom bedrijven SEO nodig hebben. Door zoekmachineoptimalisatie toe te passen, maken bedrijven de website zichtbaarder voor relevante zoekopdrachten, wat kan leiden tot meer verkeer en uiteindelijk meer potentiële klanten.

Bovendien kan SEO ervoor zorgen dat een bedrijf betrouwbaarder oogt naar de klant. Gebruikers associëren hoge zoekresultaten namelijk met betrouwbaarheid en autoriteit. Dus door bovenaan te staan in de SERP, kan een bedrijf vertrouwen winnen bij de doelgroep.

Hoe gaat zoekmachineoptimalisatie in zijn werk?

Om te bepalen welke webpagina bovenaan in Google komt te staan, maken zoekmachines gebruik van complexe algoritmen. Deze houden rekening met tal van factoren om te bepalen welke pagina het meest relevant, nuttig en betrouwbaar is voor een bepaalde zoekopdracht. Hieronder volgen enkele belangrijke aspecten van SEO:

Zoekwoordenoptimalisatie: Dit houdt in dat relevante zoekwoorden en zinnen strategisch in de inhoud van de website worden verwerkt. Dit helpt zoekmachines te begrijpen waar de website over gaat.

Technische optimalisatie: Dit omvat het verbeteren van technische aspecten van een website, zoals de laadsnelheid, mobiele responsiviteit en gestructureerde gegevens. Het is namelijk belangrijk dat een website technisch in orde is voor een goede ranking.

Linkbuilding: Het verkrijgen van kwalitatieve backlinks van andere betrouwbare websites kan de autoriteit en geloofwaardigheid van een website vergroten. Op deze pagina krijg je meer informatie over linkbuilding.

Content creatie: Het maken en regelmatig publiceren van waardevolle, relevante en hoogwaardige content kan niet alleen zoekmachines aantrekken, maar het houdt ook het publiek betrokken.

Gebruikerservaring: Een gebruiksvriendelijke website met duidelijke navigatie en hoogwaardige gebruikerservaring kan de tijd die bezoekers op de website doorbrengen positief beïnvloeden.

Wat is on page SEO?

Bij on page SEO ga je verschillende onderdelen binnen een pagina optimaliseren om ervoor te zorgen dat deze beter gaat scoren op een bepaald zoekwoord. Je gaat de techniek, content en autoriteit van de pagina aanpassen.

Wat is off page SEO?

Bij off page SEO ga je een website optimaliseren door externe factoren te beïnvloeden. Dit wordt gedaan door middel van backlinks. Bij het verbeteren van de vindbaarheid van de website speelt linkbuilding dus een belangrijke rol binnen off page SEO.

Zoekmachineoptimalisatie uitbesteden

Als bedrijf is het mogelijk om zelf de zoekmachineoptimalisatie uit te voeren. Maar je kunt deze dienst ook uitbesteden aan een ervaren marketingbureau. Bij Web Wings zorgen we met onze SEO-specialisten dat jouw website optimaal vindbaar is. Ben je benieuwd hoe de SEO van jouw bedrijf er voor staat? Doe dan nu de gratis SEO-scan, en zie waar de verbetering ligt.

Bekijk hier onze video met uitleg over zoekmachine optimalisatie!