Wat is SEO? Zoekmachine optimalisatie 101
Wil je meer bezoekers naar je website toe trekken via zoekmachines? Dan is het optimaliseren van je website, genaamd Search Engine Optimization, een van de meest efficiënte en duurzame online marketing tactieken. Het is het startpunt van je online marketingstrategie, een hoge positie levert je al snel tientallen of honderden bezoekers per dag op. Maar bij zoekmachine optimalisatie richt je je niet op één goede positie, maar op meerdere. Je wilt natuurlijk niet alleen op zoekterm 1 gevonden worden, maar ook op synoniemen. Een belangrijk punt van SEO is dat het gericht is op de lange termijn. De posities die je nu bereikt, zullen in de toekomst ook nog voordelen blijven houden.
Veel bedrijven die online bezig zijn, of afhankelijk zijn van online bezoekers gebruiken SEO. Ze willen namelijk verkeer ontvangen vanuit gerelateerde zoekwoorden. Wij vertellen je precies wat SEO is en waar je moet beginnen.
Verschil SEO en SEA
Buiten SEO kom je vaak ook nog SEA en zelfs SEM tegen. Deze drie lijken erg veel op elkaar, maar verschillen toch.
- SEO: Search Engine Optimization: zoekmachine optimalisatie, het gaat hierbij enkel om de organische zoekresultaten.
- SEA: Search Engine Advertising: het gaat hierbij om het adverteren via de zoekmachine. Zo kom je ook bovenaan in Google middels een betaalde advertentie. Adverteren gaat via Google AdWords en Bing Ads.
- SEM: Search Engine Marketing: Het gaat bij SEM om een overkoepelende activiteit van SEO en SEA.
Je kunt dus op twee manieren aan de slag, via betaalde zoekresultaten of via de gratis organische zoekresultaten.
Wat is Search Engine Optimization?
Search Engine Optimization oftewel SEO. Als je het letterlijk vertaalt, betekent het zoekmachine optimalisatie. Deze methode wordt door marketeers gebruikt om het verkeer dat vanuit zoekmachines komt, te verhogen door hoge posities te bereiken. Om te beginnen met de optimalisatie moet je eerst een aantal vragen, problemen en behoeftes in kaart brengen. Waar zijn je klanten naar op zoek? Waar bevinden ze zich etc. Vervolgens ga je met deze antwoorden aan de slag. Je wilt nu namelijk je webpagina’s optimaliseren aan de hand van de zoekvraag van je (potentiële) klanten.
In Nederland zijn er 3 grote spelers op het gebied van zoekmachines. Dit zijn Google, met een marktaandeel van 93%. Bing, de zoekmachine van Microsoft, heeft een aandeel van 5%. En tot slot Yahoo en de overige zoekmachines, deze hebben de overige 2% in handen. SEO is vooral gericht op Google aangezien deze het grootste aandeel heeft.
Zoals je begrijpt, draait SEO dus om het helpen van jouw doelgroep jouw website te bereiken. Dit kan je doen door kennis, ervaring, blogs en tips te delen. En het voordeel van SEO, het is gratis, verbetert de gebruikerservaring van je website en is gericht op lange termijn resultaat.
Hoe werkt een zoekmachine?
Een zoekmachine zoals Google werkt als een antwoordmachine. Je geeft een zoekopdracht / vraag in en Google zal het meest relevante antwoord tonen. Maar om een relevant antwoord te kunnen geven zal de zoekmachine dus eerst moeten weten wat alle mogelijke antwoorden kunnen zijn.
Dit doet Google door alle openbare content op het internet te verzamelen. Zo zal de zoekmachine de pagina’s in kaart brengen middels crawlers. Dit zijn robots die op je website komen om de pagina’s te indexeren. De bots lezen de pagina en volgens het algoritme van Google wordt er bepaald hoe relevant de pagina is voor de zoekopdrachten.
Hoge positie?
Hoog in Google staan, dat is het ultieme doel van bedrijven en zeker ook van de marketeers die zich hiermee bezighouden. Waarom je bovenaan wilt staan is duidelijk, meer verkeer en makkelijker klanten ontvangen die op zoek zijn naar jouw product of dienst. Maar ook omdat we lui zijn en niet verder kijken dan de eerste pagina. Na de eerste resultaten doe je er nog amper toe, belangrijk dus om voor de nummer 1 plek te gaan!
Google’s mission statement helpt duidelijk te maken hoe zij werken en hoe jij hier ook op in kan spelen:
“We willen de informatie van de wereld voor iedereen verzamelen, en voor iedereen toegankelijk maken binnen slechts één klik. Daarbij bieden we de gebruiker een kwalitatieve ervaring, met een relevant antwoord.”
Belangrijk dus om relevant te zijn als business. Maar hoe word je dit? Dat kun je doen door unieke content aan te bieden en kwaliteit aan te bieden op de website. De unieke content gaat verder dan alleen tekst. Google gebruikt ook Google Maps, afbeeldingen, video’s, shopping, nieuws etc.
Zelf aanleren of uitbesteden?
Ga je zelf de fijne kneepjes van SEO leren en uitvoeren of ga je het uitbesteden? Een SEO-specialist is goed in het optimaliseren van jouw website en het maximaliseren van de resultaten die hieruit voortkomen. Maar kan jij als ondernemer dit ook aanleren en je eigen website optimaliseren? De snelste en beste manier om het dan aan te pakken, is door een SEO-cursus te volgen. Maar vergeet niet, er zijn tal van skills nodig zoals copywriting, webdesign, linkbuilding, zoekwoorden onderzoek, conversie-optimalisatie en het gebruiken van verschillende tools zoals Google Analytics, Google Trends en Search Console.
Een SEO-cursus is gemaakt om jou zo snel mogelijk de basis te leren. Allemaal kort, bondig en praktisch. Er staan er tal online. Je kan ook een workshop volgen, echter is dit niet realistisch. SEO is namelijk gigantisch breed en complex. De benodigde kennis en skills zal je niet binnen een aantal uren en oefeningen hebben vergaard. Tot slot kan je SEO ook zelf aanleren door online research te doen. Deze weg duurt het langst, maar je zal SEO zeker goed gaan begrijpen. Een nadeel hiervan is dat het erg tijdrovend is en je gaat leren door te vallen en weer op te staan.
Veel mensen twijfelen echter wel of ze SEO zelf kunnen doen of ze het moeten uitbesteden. Kleine veranderingen en optimalisaties zijn prima zelf uit te voeren, toch is het aan te raden om met een specialist aan de slag te gaan.
Wanneer je een nieuw programma wilt om je klanten in te volgen, of zelfs visitekaartjes, dan ga je hier toch ook geen cursus voor volgen? Je besteedt de klus uit of koopt een dienst in. Waarom? Omdat zij zich gespecialiseerd hebben en de kosten lager zijn dan wanneer jij het zelf moet uitzoeken.
Mocht je toch nog twijfelen, dan kun je de volgende zaken nog lezen. Het belangrijkste is dat jij een keuze maakt waar jij achter staat.
- Actuele kennis: het algoritme van Google is constant in beweging en daar is helaas geen opleiding voor te volgen. Je leert hierop in te spelen door continue met SEO bezig te zijn. Een SEO-specialist is dag in dag uit bezig met het ontdekken van manieren om websites te optimaliseren en ze beter vindbaar te maken. De tips en trucs die online staan, zijn snel verouderd en werken niet meer of zelfs averechts. Als ondernemer die onervaren is met SEO, is het lastig om deze zaken te begrijpen en op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen en termen. Denk bijvoorbeeld aan begrippen zoals duplicate content, no follow, broken links, no index, keyword stuffing, domain rating, keyword difficulty etc. Door SEO uit te besteden, zorg je dat jouw website constant geoptimaliseerd is en goed omgaat met de veranderingen in de techniek. Je hoeft je dus geen zorgen meer te maken over deze veranderingen.
- Specialist in je vakgebied: jij bent ondernemer of medewerker van een bedrijf en bent goed in hetgeen dat jij doet. Jij bent de specialist in bijvoorbeeld het verlenen van juridisch advies of het bieden van op maat gemaakte oplossingen etc. zo is een SEO-specialist ook ergens goed in. Namelijk het optimaliseren en het verbeteren van je vindbaarheid op Google. Wil je beter gevonden worden? Dan kies je voor een specialist in het vak, en niet voor een schilder.
- Doelgroep: door aan de slag te gaan met een SEO-specialist, leer jij je doelgroep nog beter kennen. Een ervaren specialist of bureau zal altijd een zoekwoorden onderzoek uitvoeren en een concurrentieonderzoek uitvoeren. Hierdoor leer jij je website en je business nog beter kennen. Je weet waar je klanten naar zoeken en krijgt beter inzicht in je doelgroep en business.
Hoe kom je hoger in Google?
De beste pagina komt het hoogste in Google, tenminste volgens de theorie zou dit moeten gebeuren. In de praktijk is dit echter vaak anders en dat komt door het algoritme van Google. Deze voert berekeningen uit die op waarnemingen van robots gebaseerd zijn. Er wordt gekeken naar de waarschijnlijkheid dat een pagina goed is. Dit wordt op wel meer dan honderd punten beoordeeld en ieder punt heeft zijn eigen waarde. Sommige punten tellen zwaarder dan andere. Maar hoe zorg je er nu voor dat Google weet dat jouw pagina van hoge kwaliteit en relevantie is? Dat word je door een autoriteit te worden.
Een autoriteit is een betrouwbare bron met informatie over jouw vakgebied en waar andere pagina’s graag naar verwijzen.
Je website moet jouw doelgroep dienen, op elk niveau. En dan gaat het van domeinniveau, websiteniveau en paginaniveau. De informatie moet goed leesbaar, bereikbaar en kwalitatief goed zijn. Google kijkt naar het geheel en hoe beter het geheel, hoe beter je scoort op paginaniveau.
Zoals eerdergenoemd, bestaat SEO dus uit verschillende zaken zoals copywriting, website optimalisatie, conversieoptimalisatie, online marketing, linkbuilding en meer. Het worden van een autoriteit is dus zeker een lange termijn kwestie. Zeker om content en verwijzing naar jouw pagina’s te krijgen. Bezoeker per bezoeker zal jouw pagina opgebouwd worden.
Het hoger komen in Google en topposities bereiken kan dus langer duren, zeker als je dit voor landelijke of erg brede zoekwoorden wilt bereiken. Je zal tientallen goede pagina’s moeten ontwikkelen die inspelen op jouw doelgroep en zoekwoordenonderzoek.
Start met optimaliseren
SEO is een erg breed vak, dat mag nu wel blijken. Het heeft raakvlakken met verschillende zaken die allen meespelen bij het bereiken van de hoge posities in Google. Maar zoals ook al aangegeven, zijn van de honderden punten een aantal het belangrijkst en ook het meest tijdrovend.
Om te beginnen met het onderzoeken van de informatiebehoefte, waar is jouw klant ofwel de zoeker naar opzoek? Vervolgens ga je teksten voor landingspagina’s schrijven die precies inspelen op de vraag van je bezoeker en ga je de gebruiksvriendelijkheid van je website optimaliseren. Tot slot is de naamsbekendheid van je website een groot aandachtspunt. Hoe ga je verwijzingen krijgen naar je website?
Zoekwoordenanalyse
Aan de slag gaan met SEO begint met een zoekwoordenonderzoek en optioneel een concurrentieanalyse. SEO-optimalisatie is een langdurig proces en kost veel tijd, een goede marketeer zal daarom nooit aan de slag gaan vanuit aannames. Het werk dat je in de optimalisatie steekt, moet het ook waard zijn. Zonde als jij je dus gaat focussen op de verkeerde zoekwoorden, en dat is een beginnersfout die vaak gemaakt wordt. Ook wordt er vaak gekozen voor het meest populaire zoekwoord, maar hierbij is ook veel zoekvolume en dus ook concurrentie. Bij brede zoekwoorden is het dus ook lastiger om op nummer 1 te ranken. Begin dus klein.
Tijdens het zoekwoordenonderzoek probeer je in kaart te brengen op welke termen men zoekt, hoe vaak ze hierna zoeken en welke achterliggende vraag de zoeker heeft. Tijdens het onderzoek kun je rekening houden met het volgende:
- Wat is de intentie van de zoeker? Waarom zoeken zij naar dit zoekwoord en wat verwachten ze te vinden?
- Hoe kan ik de zoekvraag van de zoeker het beste vervullen? Hoe moet de pagina er voor de bezoeker uit zien? Wat heeft de concurrent en wat kan ik toevoegen dat zij missen? Kijk kritisch naar hetgeen dat nodig is om een toppositie te verdienen.
- Hoe kan ik content creëren dat de zoeker wil delen met zijn netwerk?
- Hoe kan ik duidelijk maken dat ik de zoeker kan helpen? Zorg dat je de zoeker kunt overtuigen om op de titel van jouw pagina te klikken
- En als laatste moet je rekening houden met de zoekervaring, denk hierbij aan de gebruiksvriendelijkheid, de websiteflow en het design.
SEO-teksten schrijven
Zoals ze zeggen, content is king, en dat geldt nu steeds meer binnen het algoritme van Google. Iemand die via Google zoekt, heeft een bepaalde vraag, behoefte of probleem. Met een geoptimaliseerde pagina zal je de behoefte vervullen van de zoeker. En het vervullen, dat doe je door een tekst te schrijven die goed wegleest, begrijpelijk is en lezers aantrekt. Dit noemen ze ook wel SEO-copywriting.
SEO-copywriting is een schrijfwijze waarbij je overtuigende en eenvoudig leesbare content creëert voor de zoeker. Dit is het moeilijkste! Tegelijkertijd houd je rekening met het algoritme van Google en de zoektermen.
Als je aan de slag gaat met copywriting is het wel belangrijk dat je een mooie verdeling hebt tussen beide. Je wilt namelijk niet bezig zijn met keyword stuffing, dat is het volproppen van content met het belangrijkste zoekwoord.
Kwalitatieve content wint! De tekst is duidelijk en zorgt ervoor dat lezers blijven. Google ziet namelijk hoelang bezoekers op je pagina blijven en content die gelezen wordt zorgt voor autoriteit. Maar bij kwalitatieve content horen ook foto’s, video’s, infographics en andere soorten content.
Autoriteit en linkbuilding
Voor het algoritme van zoekmachines is het belangrijk om te bepalen welke website autoriteit heeft. Ze kunnen de tekst scannen en zien hoelang bezoekers op je pagina blijven, maar ze weten verder niets over de inhoud. Google meet dit door de autoriteit van de pagina, en dit is een van de belangrijkste punten uit het algoritme. De autoriteit wordt gemeten door de Domain Authority en Page Authority. Beide scores zijn afkomstig van het online marketing bedrijf MOZ. De autoriteit wordt medebepaald door de verwijzingen naar pagina’s. Simpel gezegd, heeft jouw websites veel (kwalitatieve) verwijzingen, dan zal de inhoud dus ook erg goed moeten zijn. Er wordt namelijk snel naar jouw pagina verwezen als de ‘autoriteit’ op een bepaald vakgebied.
Wanneer je net gestart bent met het optimaliseren van je website, is de kans groot dat je weinig bezoekers hebt. Maar de bezoekers zijn wel belangrijk voor Google om te ‘meten’ hoe relevant jij nou bent. Hoe meer bezoekers je ontvangt, hoe relevanter jij bent. Gelukkig wordt er dus ook gemeten op basis van verwijzingen en dit is een onderdeel waar jij Google mee kan helpen. Jij zal in het begin ook de stappen moeten zetten om linkjes te verspreiden en mensen naar je website te krijgen. Dit proces wordt linkbuilding genoemd.
Wat zijn de voor- en nadelen van linkbuilding?
Voordelen:
- Je behoudt de controle over je backlinks
- Je kunt sturen op hoe je gevonden wilt worden
- Je weet op welke pagina’s je komt te staan
- De banklinks worden verkregen op een kwalitatieve manier
- Je weet in welke context de link geplaatst worden
Nadelen:
- Het is een intensief proces. Je wilt natuurlijk kwalitatieve backlinks hebben en hierbij zal je dus redelijk wat onderzoek moeten doen. Vervolgens moet je de pagina’s aanschrijven of bellen
- Het is wellicht ondankbaar werk, je zult beheerders moeten aanschrijven en lastigvallen om een linkje te plaatsen naar jouw website. Zorg dat je weet wat je gaat zeggen of wat de tegenprestatie is.
- Het is ook een intensief proces om te zorgen dat Google niet in de gaten heeft dat je kunstmatige backlinks plaatst. Zorg dus ook dat de content anders is. Houd rekening met de verhouding tussen je merk, je merk met een specifiek zoekwoord en slechts het zoekwoord. Zo blijft er een balans.
SEO Tools
Bij het optimaliseren van je website komt veel kijken. Zeker wanneer je opereert in een concurrerende markt. Het bereiken van hoge posities binnen Google is intensief. Gelukkig zijn er genoeg SEO-tools die het werk kunnen verlichten.
- Analytics: deze tools zijn voor het doormeten van het verkeer en conversie. Hierbij kun je denken aan Google analytics, Google search console en Google Campaign URL Builder. Let er wel goed op wie je toegang geeft tot je Google Analytics account. In onze blog lees je meer over waar je op moet letten.
- Technisch onderzoek: bij het technisch onderzoek analyseer je de mogelijkheden voor technische optimalisatie. Denk hierbij aan Woorank, Seositecheckup, MOZ, Google’s mobielvriendelijkheidstest etc.
- Keyword onderzoek: ga op zoek naar de beste keywords middels Google trends, Google keyword planner, SERanking, Ahrefs etc.
- Positie meten: deze tools gebruik je om te meten op welke zoekwoorden je scoort. MOZ, Ahrefs, Searchmetrics etc.
Website optimalisatie
Buiten de content en links, speelt de optimalisatie en verbetering van je website ook een belangrijke rol. De zoekwoorden die je gekozen hebt verwerk je behalve in de tekst ook nog in de paginatitel, de metadescription, de url, de headings en de overige content die je plaatst op de website.
Verder is het belangrijk dat je rekening houdt met o.a. de laadtijd van de pagina, redirects, broken links en de indexeerbaarheid.
Het hebben van een technisch goed geoptimaliseerde website is een belangrijk fundament om goed gevonden te worden. Zo beoordeeld Google een website op een aantal aspecten. Daarbij is het belangrijk om de code zo compact mogelijk aan te leveren, dit heeft overigens ook effect op de laadtijd. Daarbij dient bijvoorbeeld interne css in html tags, zoveel mogelijk vermeden te worden.
Hoelang voordat je hoger in google staat?
Je hebt alle omschreven stappen gevolgd en je website is SEO ready, of heb je een bureau ingeschakeld? Welke optie je ook gekozen hebt, je wilt graag resultaat zien. Maar hoelang duurt het totdat jij op nummer 1 staat? Dat is afhankelijk van de grootte en populariteit van je website en de zoekwoorden die jij hebt gekozen.
Elke nieuwe pagina zal na een aantal weken of maanden verschijnen in de zoekresultaten. Dit zal al zorgen voor een aantal bezoekers. Ga je voor meerdere pagina’s, dan zorgt dat natuurlijk voor meerdere bezoekers per pagina. Maar wanneer je aan de top staat, kan je ervan verzekerd zijn dat je op het totale volume van de zoekopdracht gaat meespelen.
Bij een kleine en nog onbekende of nieuwe website, kan het 3 maanden tot twee jaar duren totdat jij structureel in de top 3 komt te staan. Het maken van de beste website is niet de moeilijkste opgave. Maar om de concurrent voorbij te gaan, dat kost tijd. Je zal je eerst moeten bewijzen binnen de indicatoren van het zoekmachine algoritme. Ben je zeer intensief bezig met je pagina, dan kan het natuurlijk altijd sneller gaan.
Als je een middelgrote of grote bewezen website hebt die al goed bezocht wordt, dan kan je het resultaat al snel zien. Binnen een aantal weken zie je kleine stijgingen en na een paar maanden al structurele en grote stijgingen.
Wil je direct resultaat zien? Dan raden wij aan om te kiezen voor een online marketing mix. Hierbij kan je social media, blogs, e-mails, foto’s, video’s en adverteren combineren. Door het adverteren zal je direct bezoekers ontvangen totdat je organische bereik hoger is.
Meer weten, bekijk ons E-Book
Natuurlijk is SEO veel uitgebreider dan wat ik hierboven omschreven heb, maar het is wel een goede basis om te weten hoe het in elkaar steekt.
Wil jij nou toch meer weten over SEO en misschien zelf aan de slag gaan? Dat kan natuurlijk ook! Afgelopen jaar zijn wij druk bezig geweest met het realiseren van ons E-Book. Hierin staan de 8 cruciale stappen die jij kunt toepassen om hoger in Google te komen.
Wil je dus meer weten? Download dan ons SEO E-Book!
Bekijk ook regelmatig onze andere blogs, hier staat ook vele andere nuttige onderwerpen, denk aan de SEO 2020 update van Google.
DOWNLOAD NU TIJDELIJK NOG GEHEEL GRATIS HET ULTIEME SEO STAPPENPLAN
Dit GRATIS E-book, onthult de geheime stappen die worden toegepast door de marktleiders binnen de online marketing. Met deze krachtige stappen open jij de deuren voor meer klanten. Gebruik dit gratis e-book om voor € 1000'en euro's aan extra omzet te genereren.