Terug naar overzicht

Wat is Linkbuilding

Linkbuilding is het verkrijgen van interne- en externe links van externe websites naar jouw eigen website. Linkbuilding heeft als doel om een hogere waardering voor zoekmachines zoals Google te behalen en daarmee hoog te ranken op bepaalde zoekwoorden. De betekenis van linkbuilding is het verkrijgen van hyperlinks vanuit andere websites naar jouw eigen website.

Linkbuilding wordt vaak gebruikt in online artikelen om de geloofwaardigheid te versterken met behulp van hyperlinks die doorlinken naar andere bronnen. Hierdoor wordt er meer autoriteit gegeven aan de bron, want door middel van een hyperlink komt de website of bron betrouwbaar over en het geeft relevante informatie over een bepaald onderwerp.

SEO en linkbuilding

Linkbuilding is binnen de SEO een belangrijk onderdeel samen met techniek en content. Binnen een competitieve markt kan linkbuilding ervoor zorgen dat het organische verkeer naar een website sterk toeneemt. De combinatie van SEO en linkbuilding is dat er een zoekwoord wordt opgezocht op een zoekmachine zoals Google. Om antwoord te krijgen of verduidelijking van het zoekwoord geeft Google een aantal websites in volgorde van autoriteit. Vaak wordt er op de eerste drie websites geklikt, omdat ze bovenaan staan en je wilt het antwoord of de verduidelijking weten. Je vindt een website die jouw zoekwoord uitlegt en vindt daarin ook meerdere links die voor jou interessant zouden kunnen zijn. Zo wordt linkbuilding toegepast met SEO.

Hoe werkt linkbuilding?

Er zijn verschillende acties die een bedrijf kan ondernemen om de linkbuilding van een website te verbeteren. Hieronder zullen we er een aantal benoemen:

Goede inhoud: De basis van succesvolle linkbuilding is het hebben van waardevolle en relevante inhoud op een website. Dit trekt natuurlijke links aan, omdat andere websites graag verwijzen naar nuttige informatie.

Gastbloggen: Schrijf gastartikelen voor andere relevante websites binnen de branche waarin het bedrijf zich bevindt. Hierdoor kan een bedrijf zich positioneren als autoriteit en waardevolle backlinks naar de website verkrijgen.

Bouw relaties: Het benaderen van andere websites binnen de branche is van belang om relaties op te bouwen. Dit kan leiden tot natuurlijke linkkansen wanneer ze de website als een betrouwbare bron beschouwen.

Linkruil: Bedrijven kunnen voorzichtig aan linkruil doen. Maar dit moet wel organisch gebeuren, anders wordt het beschouwd als spam.

Verschillende vormen van linkbuilding

Er zijn twee vormen van linken: intern en extern.

Intern linken

Er wordt vanuit de eigen website naar een andere pagina op de eigen website verwezen. Dat noemen we intern linken, want er wordt gebruikt gemaakt van je eigen links. Intern linken zorgt voor een gebruiksvriendelijkere website en op deze manier kan iedereen die op de website komt zichzelf beter navigeren. Het doel van intern linken is om de bezoekers op de website te helpen door ze relevante links aan te bieden, waardoor ze sneller zullen doorklikken. Dit kan ook door middel van deeplinks.

Extern linken

Bij extern linken wordt er vanaf een externe website naar jouw eigen website verwezen. Door extern te linken wordt er bijgedragen aan de SEO en de vindbaarheid van de website. Het doel van extern linken is om beter gevonden te worden op Google.

Voorbeeld

Om een beter beeld te krijgen hoe intern linken wordt toegepast geven we een voorbeeld. Bijvoorbeeld aan het einde van een blog op onze website schrijven wij een korte zin met daarin een link naar een andere blog die wellicht ook interessant is om te lezen, omdat het aansluit op het onderwerp van de gelezen blog. Het blijft belangrijk om relevante links te gebruiken, zodat de bezoekers van je website ook erop willen klikken.

Vond je deze blog interessant? Lees dan ook “10 linkbuilding tips voor een succesvollere SEO”.

Kies een onderwerp voor een (interne) link die aansluit bij het onderwerp dat je bezoekers net hebben gelezen! Want na deze pagina gelezen te hebben ben jij toch wel benieuwd naar die 10 linkbuilding tips?