Wat is content pruning en hoe helpt het bij SEO?
Het is van belang dat je een effectieve website als bedrijf hebt. De efficiëntie van je website kun je verhogen door content pruning. Hierbij verwijder of optimaliseer je oude, irrelevante of slecht presterende content. Door contentpruning kun je je SEO-prestaties verhogen, je de gebruikerservaring optimaliseren en je website beter afstemmen op de huidige behoeften en interesses van je doelgroep. In deze blog bespreken we wat content pruning precies inhoudt, waarom het belangrijk is en hoe je het kunt toepassen om je online aanwezigheid te versterken.
Wat is content pruning?
Content pruning is een strategisch proces, waarmee je de inhoud van je site analyseert. Je beoordeelt je content hierbij op de waarde voor je SEO-resultaten. Oude, slecht presterende of irrelevante content pas je aan of verwijder je helemaal (in bijvoorbeeld het geval van duplicate content). Dit proces van aanpassen of verwijderen zorgt ervoor dat de waarde van de content van je site stijgt en dat daardoor ook de kwaliteit van je site toeneemt voor potentiële klanten. Veel bedrijven denken dat content pruning alleen voordelig is voor de grotere websites van 10.000 pagina’s en meer, maar ook voor kleine websites kan deze strategie uiterst nuttig blijken.
Duplicate content
Duplicate content betekent letterlijke dubbele inhoud. Er staat dus dezelfde content op twee of meer pagina’s. Dit houdt in dat je op je eigen website pagina’s hebt met dezelfde inhoud of dat de content van jouw pagina overeenkomt met de inhoud van een andere website. Met duplicate content kan Google geneigd zijn om je pagina niet weer te geven in de SERP.
Gevolg van Google updates
Google staat niet stil en daarom komt het bedrijf eens in de zoveel tijd met een update in het algoritme. Deze updates hebben vaak invloed op de zoekmachine optimalisatie van je website. Google vertelt niet precies wat er veranderd wordt en er is weinig over de algoritmes van de organisatie bekend. Daarom is het aan te raden na een Google update via Google Analytics te kijken wat de update voor een invloed heeft gehad op de resultaten van je website.
Panda update
De Panda update van Google was een update met een grote impact, want de update maakte het veel lastiger om in de SERP te komen. Deze daling in de ranking van Google leidde voor veel bedrijven tot dalende bezoekersaantallen. In de Panda-update werd voor het eerst geïntroduceerd dat Google uit zichzelf hoogwaardige content kan detecteren. Hierdoor kan Google meteen ook slechte content, verouderde content en duplicate content detecteren, waardoor een site meteen lager in de zoekresultaten kan eindigen. Daarom is het voor veel bedrijven nu van essentieel belang om de eigen SEO te verbeteren, opdat de website hoger eindigt in Googles ranking. Content pruning is daarvoor de aangewezen methode om invloed uit te oefenen op die SEO-score.
Wat levert content pruning op?
Wanneer je iets op je website plaatst, wil je dat die pagina of blogpost bijdraagt aan de kwaliteit en relevantie van je website. Verslechterde, verouderde of dubbele content bewerkstelligen juist het tegenovergestelde. Content pruning is daarom waardevol om een aantal redenen:
- Algemene kwaliteit van je content stijgt.
- Betere gebruikerservaring
- Betere verdeling van link autoriteit, omdat deze naar pagina’s met relevantie gaat.
- Google zal slechts een beperkt aantal pagina's van je website crawlen, voordat ze verdergaan. Dit betekent dat je je crawl-budget wilt besteden aan je pagina's van de hoogste kwaliteit.
- Meer organisch verkeer.
Gebruikerservaring verhogen
We zeiden al dat je website van hoge kwaliteit moet zijn om hoog te kunnen ranken in de zoekresultaten. Wat bepaalt dit echter? Of een website van hoogwaardige kwaliteit is, wordt mede bepaald door de user experience. Wanneer je werkt aan het verhogen van deze gebruikerservaring, werk je automatisch aan de usability van je website, de snelheid en de mobiele responsiveness. Ook de optimalisatie van de content speelt een belangrijke rol hierbij. Bezoekers begrijpen immers sneller en makkelijker waar je site voor staat, omdat ze hier alleen relevante content vinden.
Hoe kun je content pruning toepassen?
Hoe pak je het nu makkelijk aan om je content nogmaals onder de loep te nemen? Volg deze stappen en je hebt jouw content weer volledig up-to-date:
- Exporteren van alle URL’s in een Excel-bestand of Google Spreadsheet
- Verzamel relevante gegevens over deze URL’s, waarbij je kijkt naar het aantal kliks, sessies, interne links, externe links, kwaliteit content en bounce rate.
- Bepaal je eigen richtlijnen.
- Bepaal wat je met je content moet doen op basis van bovenstaande richtlijnen.
- Aanpassen of verwijderen mindere content en duplicate content in fasen.
Voorkomen is beter dan genezen
Content pruning kun je niet helemaal voorkomen, wanneer je goed wilt ranken. Je kunt echter wel erop letten dat je niet te veel pagina’s hoeft aan te passen. Denk daarom vooruit en plan je content marketing goed in. Denk er bijvoorbeeld goed over na voor je jaartallen in URL’s verwerkt, want zo voeg je als het ware een houdbaarheidsdatum aan je content toe.
Hoe vaak moet je jouw content checken?
Hoe vaak is content pruning nodig? Google staat niet stil met updates en zodoende ben jij ook nooit klaar met contentpruning. Het is raadzaam om maandelijks een check-up te doen, zodat je altijd in de gaten kunt houden hoe je content het doet. Zo ben je er meteen bij, als er wat verandert. Bovendien is het fijner meermaals een paar pagina’s aan te passen, dan in een keer honderden pagina’s. Het is echter in de regel gebruikelijker dat kleinere websites een halfjaarlijkse controle doen, terwijl grotere websites om de drie maanden aan content pruning doen.