Wat is Duplicate content
Duplicate content, ook bekend als dubbele inhoud, verwijst naar content die op meerdere plaatsen op het internet wordt weergegeven. In het kort betekent dit dat dezelfde inhoud (grotendeels) op verschillende webpagina's te vinden is.
Hoewel je niet direct een straf krijgt zoals sommige mensen denken, kan duplicate content wel invloed hebben op je posities in de zoekresultaten. Dit komt doordat Google mogelijk moeite heeft om te bepalen welke pagina van je website het meest relevant is voor een specifieke zoekopdracht.
Hoe komt duplicate content tot stand?
Het kan eenvoudig ontstaan door teksten te kopiëren en elders op je website te plakken, of door meerdere identieke pagina's aan te maken. Vaak gebreurd het door tekst te 'lenen' van de concurrent of leverancier en die niet te herschrijven OF doorat een pagina wordt gekopieerd en onvoldoende wordt aangepast. Er zijn namelijk nog tal van andere manieren waarop duplicate content kan ontstaan.
Sterker nog, vaak realiseren website-eigenaars zich niet eens dat ze dubbele inhoud op hun website hebben. Hier zijn enkele manieren waarop duplicate content kan voorkomen:
- URL-variaties.
- Pagina's met verschillende protocollen zoals HTTP en HTTPS, of met en zonder www.
- Content die niet origineel is of niet door jou geschreven is.
Hoe los je het op?
Hoe je duplicate content van je website kunt verwijderen, hangt af van het type duplicate content waar je mee te maken hebt.
Als je bijvoorbeeld te maken hebt met URL-variaties, zal Google dit vaak al goed oppikken. Een andere optie is om naar de Google Search Console te gaan. Hier kun je naar verouderde tools en rapporten gaan en vervolgens naar URL-parameters. Daar kun je aangeven wat de parameters doen of Google zelf laten beslissen.
Als je meerdere versies van je website hebt, zoals een HTTP- en een HTTPS-versie, is het belangrijk om een goede redirect in te stellen, zodat alleen de HTTPS-versie bereikbaar is en je automatisch wordt doorgestuurd naar deze versie als je via HTTP probeert te gaan.
Als de content niet door jou is geschreven en blijkt dat het duplicate content is, ZELF herschijven, want het is nadelig voor je vinbaar heid..
Als je een webshop hebt met productbeschrijvingen die zijn gekopieerd van de groothandel of fabrikant, is het raadzaam om deze in je eigen woorden te herschrijven. Dit kan wat tijd kosten, maar het zal uiteindelijk de moeite waard zijn.
Ook kun je natuurlijk ChatGPT gebruiken voor grote stukken tekst, maar lees dit uiteraard wel altijd na en pas aan waar nodig!
Je hebt ook altijd de optie om de canonieke URL te gebruiken. Als je meerdere pagina's hebt die op elkaar lijken, kun je met een canonieke URL aangeven dat een bepaalde pagina moet worden beschouwd als de originele kopie. Vooral voor URL-variaties is dit handig. Je kunt ook de handleiding van Yoast SEO raadplegen voor meer informatie.