Wat is SERP
SERP is een afkorting voor Search Engine Results Page, wat verwijst naar de pagina met zoekresultaten in een zoekmachine zoals Google. De SERP toont een lijst met relevante webpagina’s en andere inhoud die overeenkomt met de zoekopdracht. Vaak worden in de SERP ook aanvullende informatieblokken weergegeven, zoals featured snippets, afbeeldingen, lokale resultaten en meer.
Om de SERP te kunnen begrijpen is het handig om te weten wat snippets zijn. Weet je dat niet? Bekijk dan deze pagina.
Betaalde en organische zoekresultaten
In de SERP staan twee soorten zoekresultaten: betaalde en organische. Betaalde resultaten zijn advertenties die worden weergegeven bovenaan en soms aan de zijkant van de resultatenpagina. Bedrijven betalen ervoor om hun advertentie op deze posities te tonen.
Naast betaalde zoekresultaten zijn er ook organische resultaten. Deze zijn niet-betaald en worden bepaald door relevantie en kwaliteit van de pagina. Deze resultaten worden gerangschikt aan de hand van verschillende factoren, zoals SEO, relevantie en autoriteit. Maar deze resultaten volgen altijd pas na de betaalde advertenties.
SERP features
Hierboven heb je kunnen lezen over de betaalde en niet-betaalde zoekresultaten. SERP features zijn niet traditioneel organisch en ook niet betaald. Google kiest zelf welke webpagina’s een SERP feature krijgen, en in welke vorm. Het is wel mogelijk om je pagina hiervoor te optimaliseren. Hieronder zullen we een aantal veel voorkomen features laten zien.
Featured snippet
Een featured snippet is een fragment uit een webpagina die meteen antwoord geeft op de zoekopdracht. Meestal staat deze helemaal bovenaan in de SERP.
Knowledge panel
Het knowledge panel zie je aan de rechterkant van de SERP. Deze geeft direct informatie over een persoon, een object, een plaats, een bedrijf en meer. Vaak is deze informatie afkomstig van Wikipedia, maar dit kan verschillen. Als er wordt gezocht op een bedrijf, zie je aan de rechterkant het Google Mijn Bedrijf profiel van dat bedrijf. Hieronder zie je het bedrijfsprofiel van Web Wings in de SERP van het zoekwoord ‘Web Wings’.
Op deze pagina lees je meer informatie over Google Mijn Bedrijf.
Mensen vragen ook
‘Mensen vragen ook’ is een blok tussen de organische zoekresultaten van Google. Deze vragen worden kort beantwoord met een stuk tekst uit een webpagina, net zoals bij een featured snippet. Hoe meer van deze vragen je opent, hoe meer nieuwe vragen erbij komen onderaan de snippet.
Nieuws
Als er wordt gezocht naar recente en relevante gebeurtenissen, krijg je vaak een snippet met voorpaginanieuws. Als ondernemer is het bijna onmogelijk om hier tussen te komen, omdat het een betrouwbare nieuwsbron moet zijn die aan veel eisen voldoet.
Video’s
Een iets lastigere snippet is die met video’s. Dit is een lijst met YouTube video’s die gerelateerd zijn aan de zoekopdracht. Voor Google is het een stuk moeilijker om visuals en video’s te analyseren, daarom is het belangrijk om SEO uit te voeren aan je YouTube video’s. Dit zal er namelijk voor zorgen dat je betere resultaten behaalt in de SERP.
Zero-click SERPs
In Google komen tegenwoordig steeds meer zero-click zoekresultaten. Dit is een zoekresultaat dat meteen antwoord geeft op de vraag, waardoor gebruikers niet verder hoeven te klikken. Dit ontstaat doordat Google zelf het antwoord al geeft op de zoekopdracht wat wordt gedaan. Dit kan bijvoorbeeld met vertalingen van woorden, of als je de lengte of leeftijd van een bekend persoon wilt weten.