Terug naar overzicht

Wat is Snippet

In het Nederlands betekent snippet letterlijk ‘fragment’. Deze term wordt gebruikt voor twee dingen. Een snippet kan een klein segment code zijn binnen het programmeren die wordt hergebruikt binnen een project. Maar het is ook een fragment in de zoekresultaten van Google. Op deze pagina focussen we op snippets binnen Google.

Een snippet is een korte beschrijvingen van een website of pagina die je ziet in de zoekresultaten van Google. Het bestaat uit een titel en daaronder een korte metabeschrijving. De titel is meestal de titel van de pagina met eventueel de naam van het bedrijf of de website. In de metabeschrijving wordt in twee korte zinnen beschreven wat voor informatie je kunt vinden op de pagina. Als bedrijf is het belangrijk om de snippet op de juiste manier in te vullen, zodat gebruikers op de website klikken. Een snippet met onvoldoende informatie kan er namelijk voor zorgen dat gebruikers verder gaan zoeken naar een andere website.

Rich snippet en featured snippet

Buiten de snippet die je hierboven ziet, zijn er nog twee uitgebreidere. Als eerste hebben we de rich snippet. Deze heeft uitbreidingen, zoals sterren, afbeeldingen, opsommingen, producten of andere mogelijkheden. In de snippet hieronder zie je dat er onder de reguliere tekst een opsomming ontstaat van verschillende pagina’s binnen de website. Dit maakt de snippet visueler, en aantrekkelijker voor gebruikers omdat ze direct naar de gewenste pagina kunnen.

Een featured snippet geeft meteen het antwoord op een vraag die wordt gesteld aan de zoekmachine. Google bepaalt zelf met zijn algoritme wanneer een website een featured snippet krijgt. Hieronder zie je een voorbeeld als er wordt gezocht op ‘verschil tussen jpg, png en gif’. Deze snippet staat dan boven de reguliere snippets van andere websites.

Yoast SEO voor de juiste snippets

Maar hoe zorg je nu voor een goede snippet? Om dit te doen is het handig om de Yoast SEO plug-in te installeren voor je website. Hierin kun je namelijk zelf een titel en metabeschrijving geven aan iedere pagina die je op je website plaatst. Meestal gebruikt Google deze om te tonen in de snippet van de pagina. Hieronder zie je een voorbeeld van de Yoast SEO plug-in die we hebben ingevuld voor deze pagina.

De click trough rate van een snippet verhogen

Nadat je een goede snippet hebt gemaakt via Yoast SEO, kan het zijn dat de click trough rate (CTR) nog niet zo hoog is. Dan zijn er een aantal dingen die je kunt doen om de snippet te optimaliseren. Als eerste moet je ervoor zorgen dat het aantrekkelijk is voor potentiële gebruikers. Maak gebruik van opvallende woorden, actiewerkwoorden en benadruk waarom mensen op jouw site zouden moeten klikken. Houd wel rekening met de lengte van de snippet. Een te lange tekst is namelijk niet aantrekkelijk voor gebruikers.

Om een hoge CTR te bereiken kun je verschillende snippets testen voor één pagina. Hierbij kun je denken aan het testen van verschillende titels, beschrijvingen en zoekwoorden. Zorg dat het een pakkende titel heeft, zodat het de aandacht van gebruikers trekt. Door rekening te houden met deze factoren, kun je ervoor zorgen dat de CTR van de betreffende pagina wordt verhoogd.

Snippets binnen SEO

Binnen SEO zijn snippets een belangrijk onderdeel. Als er een pagina wordt geplaatst op een website, kan er zelf worden gekozen voor een titel en metabeschrijving. Door de snippets relevant en interessant te maken voor potentiële gebruikers, kan een bedrijf de kans vergroten dat er op de link wordt geklikt. Het is daarom belangrijk dat er relevante zoekwoorden worden gebruikt, zodat deze overeenkomen met de zoekintentie van de doelgroep. Hoe meer mensen op jouw link klikken, hoe relevanter Google de pagina gaat vinden. En dit zal ervoor zorgen dat je hoger in de zoekresultaten komt.

Snippets binnen e-mailmarketing

Snippets zijn niet alleen van toepassing binnen Google of programmeren, maar ook bij e-mailmarketing. In een lijst met e-mailberichten op je smartphone of computer zie je vaak het onderwerp van het bericht en de eerste paar zinnen. Dit stuk tekst moet dus aantrekkelijk zijn voor de ontvanger om de e-mail te openen. Een aantrekkelijke snippet kan de inhoud van de mail verduidelijken en de ontvanger aansporen om de mail te openen. Bovendien kan een goede snippet de kans op spamfiltering verminderen. Bij e-mailmarketing is het dus van groot belang om het effect van snippets te begrijpen voor een goed resultaat.

Tip!

Wil je de snippets bekijken van jouw website? Geef dan de zoekterm ‘site:domeinnaam.extensie’ in Google. Voor Web Wings is dit bijvoorbeeld ‘site:web-wings.nl’. Na het invoeren van deze zoekopdracht geeft Google alle snippets van jouw website weer.