Terug naar overzicht

Wat is Redirect

Als we het begrip "redirect" letterlijk vertalen, betekent het een omleiding. Echter, wanneer het gaat om URL's, spreken we eerder van doorverwijzing.

Een redirect is een verwijzing van een specifieke URL (oude pagina) naar een andere URL (nieuwe pagina).

Je maakt gebruik van een redirect voor je website wanneer je een pagina wilt doorverwijzen naar een andere pagina. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren wanneer je een pagina van je website hebt verwijderd. Je wilt je bezoekers immers niet teleurstellen en hen doorsturen naar een nieuwe pagina waar ze de gewenste informatie kunnen vinden.

Er bestaan verschillende soorten redirects, elk met een eigen statuscode (nummer). De meest voorkomende redirect is waarschijnlijk de 301-redirect.

Wanneer gebruik je het?


Het bouwen van een website is slechts het begin. Daarna komen er altijd nog andere aspecten bij kijken, zoals het instellen van redirects. Er zijn verschillende redenen om een redirect op je website te gebruiken, maar laten we eerst naar de basis kijken.

Elke pagina op je website heeft een unieke URL. Deze URL is bekend bij Google en andere zoekmachines, en mogelijk zijn er ook andere websites die naar deze pagina linken.

Binnen WordPress en andere website-beheersystemen is het eenvoudig om een pagina aan te passen en de URL te wijzigen. Je kunt dit doen omdat:

  • Je je hele website wilt verplaatsen naar een ander domein.
  • Je een nieuwe pagina maakt over hetzelfde onderwerp.
  • De URL te lang is en je deze wilt inkorten.
  • Voor de zoekmachineoptimalisatie van je website.
  • Je twee websites wilt samenvoegen tot één.
  • Of je wilt de hele pagina gewoonweg verwijderen.

Wat de reden ook is, het is niet de bedoeling dat je bezoekers en zoekmachines de pagina kwijtraken en op een foutpagina terechtkomen.

In al deze situaties is het dus noodzakelijk om een redirect te gebruiken, zodat bezoekers altijd op een bestaande pagina van je website uitkomen en Google weet waar de pagina naartoe is verplaatst.

Welke soorten redirects kan ik gebruiken?

Er bestaan verschillende soorten redirects die je kunt toepassen, elk met een eigen statuscode (nummer). De twee meest gebruikte redirects zijn:

  • 301-redirect: Dit geeft aan dat een URL permanent is gewijzigd.
  • 302-redirect: Dit geeft aan dat een URL tijdelijk is gewijzigd.

301 redirect: definitieve wijziging

Met een 301-redirect wordt een bezoeker doorverwezen naar de juiste nieuwe pagina (URL), terwijl aan Google en andere zoekmachines wordt doorgegeven dat het om een permanente wijziging gaat.

De oude URL moet blijvend worden doorverwezen naar de nieuwe URL. Het voordeel van een 301-redirect is dat de SEO-waarde van de oude pagina wordt overgedragen naar de nieuwe pagina.

Hierdoor zal de nieuwe pagina de positie van je oude pagina in de zoekresultaten overnemen. De opgebouwde SEO-waarde, zoals links naar jouw website, blijft grotendeels behouden.

Gebruik daarom zeker een 301-redirect als je de oude URL permanent naar een nieuwe pagina wilt doorsturen.

302 redirect: Tijdelijke wijziging

Je kunt ook een tijdelijke wijziging van een URL doorvoeren met een 302-redirect. Misschien vraag je je af in welke situaties dit handig is, want waarom zou je een URL tijdelijk wijzigen?

Een 302-redirect wordt vaak gebruikt op webshops. Het is een eenvoudige manier om een pagina van een uitverkocht product volledig ontoegankelijk te maken.

Met een 302-redirect wordt geen SEO-waarde overgedragen, aangezien het om een tijdelijke wijziging gaat. Zodra je de 302-redirect verwijdert, wordt de oude pagina weer zichtbaar voor je bezoekers en zoekmachines.

In de meeste gevallen zal je kiezen voor een 301-redirect, maar het is handig om de optie van een 302-redirect te hebben.

Hoe maak je een redirect?

Als je actief bezig bent met het beheren van je website, zul je af en toe een redirect moeten maken voor een pagina. Er bestaan verschillende methoden om een redirect te creëren voor je website.

Redirect instellen in WordPress

Vaak wil je het zo snel mogelijk voor elkaar krijgen met zo min mogelijk technische gedoe. Als je een WordPress-website hebt, kun je dit doen met behulp van plugins zoals Redirection, Yoast SEO (premium), of de Quick Page/Post Redirect-plugin.

Controleer je redirects

Nadat je de redirects hebt ingesteld op je website, is het vanzelfsprekend belangrijk om te controleren of de redirect ook daadwerkelijk werkt.

Dit kun je eenvoudig doen door de oude URL in je browser in te voeren. Je zou dan op de pagina moeten uitkomen die je hebt ingesteld als de redirectbestemming. Een alternatieve methode is om de pagina via Google op te zoeken en te controleren of je op de juiste pagina terechtkomt.

Als je niet op de juiste pagina belandt, controleer dan zorgvuldig of de redirect correct is ingesteld. Vaak is er een klein foutje gemaakt waardoor het niet werkt. Redirects zijn namelijk erg gevoelig voor fouten en moeten nauwkeurig worden ingesteld.