085 130 0595
info@web-wings.nl
Terug naar overzicht

8 tips om online en offline je naamsbekendheid te vergroten!

|
30 oktober 2024
|

De brand awareness vergroten, is voor veel bedrijven een belangrijk onderdeel van hun bedrijfsvoering. Hoe groter de naamsbekendheid is, des te meer consumenten worden bereikt en des te hoger de omzet. Aandacht en geld investeren in het vergroten van je naamsbekendheid, is daarom een strategie dat zich op de termijn uitbetaalt. In deze blog geven we je 8 tips om je naamsbekendheid te vergroten op zowel online als offline gebied.

Wat betekent naamsbekendheid?

Naamsbekendheid is een term die de hoedanigheid beschrijft, waarin een klant een product of dienst herkent aan een naam of merk. Door je naamsbekendheid een boost te geven, kun je jouw product onder de aandacht brengen en een streepje voor krijgen op je concurrenten. De brand awareness wordt vergroot middels offline en/of online marketingcampagnes. Er zijn verschillende soorten van naamsbekendheid, waaronder: top-of-mind, spontane en ondersteunende naamsbekendheid.

Waarom aandacht besteden aan naamsbekendheid vergroten?

Naamsbekendheid is de eerste stap in een proces om een succesvol product of succesvolle dienst te ontwikkelen. Wanneer je herkend wordt door (potentiële) klanten, dan kun jij je onderscheiden van je concurrenten. Mensen kiezen eerder voor een bedrijf dat ze kennen en dat ze betrouwbaar achten dan voor een bedrijf waarvan ze nog nooit gehoord hebben. Naamsbekendheid bouwt kortom vertrouwen op bij je klant en vergroot de kans dat je klanten bij jou een product of dienst afnemen. Naamsbekendheid zorgt dus voor meer leads en omzet.

online naamsbekendheid

Ga je offline en/of online te werk?

Om naamsbekendheid te creëren, moet je mensen bereiken. Dit kan middels offline en/of online marketing. Aangezien ieder jaar de aankopen online nog steeds stijgen, wordt er veel aandacht besteed aan online marketingstrategieën. Uit onderzoek blijkt echter dat een combinatie van zowel offline als online marketingstrategieën misschien nog wel meer profijt voor je naamsbekendheid oplevert. Online kun je bijvoorbeeld je naamsbekendheid vergroten middels social media, waar veel mensen actief op zijn. Je kunt er ook voor kiezen om online te adverteren via social media kanalen, zoals Facebook, of via Google. Offline marketingstrategieën die nog steeds worden gebruikt en effect hebben op de brand awareness zijn bijvoorbeeld billboards langs de autosnelwegen, flyers en visitekaartjes.

8x tips om naamsbekendheid te vergroten in de online wereld

Online je naamsbekendheid aanpakken heeft als voordeel dat veel mensen bereikt kunnen worden. De digitale wereld kent immers bijna geen limiet. Met onderstaande tips kunnen wij je op online gebied al flink laten groeien:

  • Besteed aandacht aan SEA.
  • Kies voor display advertising.
  • Maak gebruik van externe blogs die naar je site linken.
  • Schrijf relevante landingspagina’s.
  • Schrijf interne blogs.
  • Besteed aandacht aan SEO.
  • Maak gebruik van videomarketing.
  • Maak gebruik van e-mailmarketing.

Relaties op lange termijn met e-mailmarketing

E-mailmarketing stelt je in staat om persoonlijk contact te houden met je klanten. Mensen die immers op je mailingslist staan, hebben zich vrijwillig opgegeven hiervoor en willen informatie vanuit je bedrijf blijven ontvangen. Door op regelmatige basis een nieuwsbrief te versturen, bouw je op de lange termijn een relatie met je klanten op. Klanten worden aan je bedrijf herinnerd en zullen interessante artikelen weer delen met andere mensen. Dit leidt tot een waardevolle groei in je naamsbekendheid.

Lees meer  10 nieuwste trends in Google
offline naamsbekendheid

Hoe moet je jouw offline naamsbekendheid vergroten?

Als je ook aandacht wil besteden aan je offline marketing, dan hebben wij ook een aantal handige tips om offline je brand awareness te vergroten:

  • Fysieke reclame om mee naar huis te nemen, zoals visitekaartjes.
  • Maak goodiebags of relatiegeschenken.
  • Plaats een advertentie in een regionale krant of weekblad.
  • Maak een reclamespotje voor op de radio.
  • Sponsor een organisatie, zoals een sportclub.
  • Maak gebruik van netwerkborrels om je brand of business te promoten.
  • Maak een commercial op tv.
  • Hang posters op in bushaltes en treinstations.
  • Zorg voor originele verpakkingen bij producten.
  • Plaats reclame op voertuigen.

Extra tips voor het vergroten van je naamsbekendheid

Om de brand awareness te vergroten, hebben we nog een aantal laatste strategieën die je kunnen helpen. Bij naamsbekendheid is het bijvoorbeeld belangrijk dat je weet wat je wilt uitstralen met je bedrijf. Die uitstraling moet je tot uiting brengen in het ontwerp van je website, je reclame-uitingen, je huisstijl en de manier waarop jij je doelgroep benadert. Een huisstijl is van belang. Stel een goede huisstijl op en gebruik die ook consequent. Wisselen van huisstijl is vaak niet goed voor je herkenbaarheid.

Weet bovendien wie je wilt aanspreken. Wie is je doelgroep en waar vind je deze mensen? Gebruik een persona om de doelgroep tot leven te brengen. Zo kun je advertenties en reclame op een tastbaar persoon laten slaan. Neem ook feedback van je klanten mee, want zij kunnen je handige informatie geven. Vergeet als laatste niet om bij je concurrent te kijken. Je moet je concurrent niet kopiëren, maar kijken hoe de concurrent iets aanpakt, kan je wel inspiratie geven over wat een naamsbekendheid vergroten strategie voor jouw bedrijf kan zijn.

Hoe meet je jouw naamsbekendheid?

Hoe kun je nu meten wat je huidige brand awareness is? Hoe kun je meten of je huidige marketingcampagnes hebben bijgedragen aan een grotere naamsbekendheid? Je kunt de naamsbekendheid meten middels twee methoden. De spontane naamsbekendheid kun je meten door onderzoek te doen onder respondenten. Je kunt hen dan vragen of ze aan jouw bedrijf denken in combinatie met je werkgebied. Het onderzoek kan vormgegeven worden aan de hand van telefonische gesprekken, interviews of enquêtes. Geholpen naamsbekendheid kun je onderzoeken door een lijst met bedrijfsnamen aan je respondenten te geven en aan hen te vragen welke bedrijfsnamen in jouw vakgebied hen bekend voorkomen.

Over de auteur

Ivan Arndts

Mijn naam is Ivan Arndts, Mede-eigenaar en commercieel directeur van Web Wings. In 2019 ben ik gestart als eerste medewerker bij Web Wings. Een risicovolle stap, maar samen hebben we een mooi bedrijf weten neer te zetten dat…

Meer lezen...

Recent nieuws

30 oktober 2024

8 tips om online en offline je naamsbekendheid te vergroten!

24 oktober 2024

Wat is de beste tijd om te posten op Instagram?

7 oktober 2024

Hoe voeg je een Korting coupon toe aan WooCommerce

24 september 2024

DNS en NS: Wat is het verschil en hoe gebruik je het?

17 september 2024

Wat is reCAPTCHA

arrow-right