085 130 0595
info@web-wings.nl
Terug naar overzicht

Hoe maak je een goede nieuwsbrief voor jouw bedrijf? Onze tips en tricks!

Met een sterke nieuwsbrief prikkel je jouw lezers. Je spoort ze aan om door te klikken naar je website – en dat levert uiteindelijk meer klanten op. Hoe maak je echter een goede nieuwsbrief en wat zet je erin? In onderstaand stappenplan leren we je hoe je een nieuwsbrief op moet stellen. Wij delen bovendien graag onze tips en tricks over hoe je zelf die perfecte nieuwsbrief maakt, waar je abonnees blij van worden.

Hoe maak ik een nieuwsbrief in 7 stappen?

In grove lijnen kun je het volgende stappenplan volgen om je eigen nieuwsbrief eenvoudig in elkaar te zetten. Zo weet je zeker dat je een nieuwsbrief maakt die aansluit bij de verwachtingen van je lezers.

Stap 1: bepaal je doel

De eerste en misschien belangrijkste stap is dat je je afvraagt wat je bij je abonnees wilt bereiken. Wil je jouw doelgroep informeren? Wil je de lezers overtuigen om een product van je te kopen of een dienst af te nemen? Op basis van je beoogde doel kun je de template van je nieuwsbrief afstellen. Met een efficiënte template werkt je nieuwsbrief het beste.

Stap 2: stel je doelgroep op

Nu je weet wat je wilt bereiken, is het vaststellen van je doelgroep de volgende stap. Voor wie maak jij je nieuwsbrief? Iedere doelgroep heeft immers andere content en een andere benaderingswijze nodig. Je kunt je doelgroep indelen op basis van bijvoorbeeld leeftijd of koopgedrag. Je kunt je nieuwsbrieven ook richten aan bepaalde publieksgroepen, zoals je medewerkers.

Stap 3: bepaal de behoeftes van je abonnees

Na het geven van een gezicht aan je doelgroep, kun je de wensen en behoeftes van die doelgroep in kaart brengen. Speel hierop in door content te maken die op deze behoeftes ingaat. Zo maak je het aantrekkelijk voor je abonnees om te beginnen met lezen.

Stap 4: kies je content

Nu je weet wat de behoeftes zijn van je abonnees, kun je de exacte inhoud bepalen. Kies onderwerpen die je onder de aandacht wilt brengen. Licht bepaalde producten of diensten uit. Het is belangrijk dat je content nieuwswaardig en actueel is. Je geschreven teksten fleur je nog op met visuals of ander beeldmateriaal.

Stap 5: breng structuur in je nieuwsbrief aan

Na het kiezen van de onderwerpen voor je nieuwsbrief is het belangrijk om structuur en volgorde aan die onderwerpen mee te geven. Plaats bijvoorbeeld het hoofdbericht bovenaan. Houd je altijd voor ogen dat een gemiddelde abonnee een luie lezer zal zijn. Hij scant je nieuwsbrief op hoofdzaken, dus belangrijke informatie moet zo veel mogelijk bovenaan de nieuwsbrief staan.

Stap 6: kies je nieuwsbriefplatform

Er zijn verschillende nieuwsbriefplatformen, waarmee je professionele nieuwsbrieven kunt maken. Kies dit platform voor nu en voor later. Misschien zijn er functies die je nu niet voor je nieuwsbrief kunt gebruiken, maar naarmate je abonnees groeien kun je hier misschien nog een andere kijk op krijgen. Door nu al een bewuste keuze te maken, kun je in de toekomst makkelijker opschalen.

Hoe maak ik een nieuwsbrief in WordPress?

Je hoeft tegenwoordig nog niet eens een speciaal nieuwsbriefplatform uit te kiezen. Als je een website via WordPress hebt gemaakt, dan kun je ook op deze CMS van de Nieuwsbrief-functie gebruikmaken. Je kunt voorgemaakte formats overnemen of volledig eigen maken. Heb je al elders een nieuwsbrief? Je huidige brief samen met je abonnees en inhoud kun je bij WordPress in een mum van tijd overzetten.

Stap 7: laat je nieuwsbrief aansluiten bij AVG

De AVG wet beschermt de privacy van individuen. Aangezien jij werkt met andermans e-mailadressen moet je je dus heel goed bewust zijn van de privacyregels in jouw land. Ook je gekozen nieuwsbriefplatform moet zich aan deze regels houden.

Nine

9 Tips bij het maken van een nieuwsbrief

Naast het algemene stappenplan van hierboven komen nog meer zaken om de hoek kijken, als je een nieuwsbrief maakt. Het is het belangrijkst om te allen tijde je lezer voor ogen te houden. Maak je boodschap interessant voor die lezer en verleid deze lezer om je nieuwsbrief te lezen. Gebruik je informatie selectief en overlaad je abonnees niet met je kennis. Dit kan namelijk leiden tot het vroegtijdig afhaken van je lezers. Met kortere berichtjes kun je een abonnee beter prikkelen om je nieuwsbrief helemaal te lezen. We geven je 9 handige tips en tricks, zodat jij bijna geen fouten meer kunt maken.

Tip 1: prikkel je lezer

Je lezer ziet als eerste de onderwerpregel en misschien een preheader-tekst. Prikkel je lezer meteen met deze elementen. Stel bijvoorbeeld een vraag. Maak de onderwerpregel bovendien niet te lang. Een lange onderwerpregel valt gedeeltelijk weg in de inbox van je lezers.

Tip 2: boeiend onderwerp bovenaan

Een lezer moet meteen geboeid worden. Begin daarom met je interessantste onderwerp. Als dit artikel aanslaat, zal je lezer ook sneller geïnteresseerd zijn in de rest van je nieuwsbrief. Houd ook rekening met het scannend gedrag van een lezer en gebruik prikkelende kopteksten. Deze trekken de aandacht en houden deze ook vast.

Tip 3: zorg voor een aantrekkelijke lay-out

De nieuwsbrief moet niet alleen aansluiten op de behoeften van je doelgroep, maar ook op de huisstijl en het logo van je bedrijf. Als je hieraan aandacht besteedt, dan maakt dit je nieuwsbrief herkenbaar en exclusiever. Afbeeldingen en visuals zijn belangrijk voor het leesbaar maken van je tekst. Visuele elementen dienen echter ter ondersteuning van het geschrevene. Ze moeten niet de overhand nemen. Daarom is een balans tussen visuele en tekstuele content belangrijk. Voorkom ook dat je te grote afbeeldingen neemt, want dit vergroot de laadtijd van je nieuwsbrief.

Tip 4: gebruik heldere en korte zinnen

Gebruik korte zinnen in je content. Lange zinnen maken een tekst namelijk lastig leesbaar. Voordat je je nieuwsbrief verstuurt, is het daarom raadzaam de tekst nog eens na te lopen. Kort lange zinnen in.

Tip 5: verstuur je nieuwsbrief regelmatig

Denk ook goed na over hoe vaak je je nieuwsbrief wilt verzenden. Het is vaak beter om met kortere nieuwsbrieven te werken die je regelmatig verzendt, dan met lange nieuwsbrieven die je slechts sporadisch verstuurt. Om de goede zendfrequentie te bepalen, kun je het beste een aantal nieuwsbrieven verzenden als test en de rapportages op je nieuwsbriefplatform nalezen.

Tip 6: maak delen van je nieuwsbrief eenvoudig

Vaak kun je op je nieuwsbriefplatform ervoor kiezen om een deel-button toe te voegen, die dan linkt naar je social media-kanalen. Ook buttons met een deellink voor vrienden is vaak een optie. Door dergelijke knoppen toe te voegen, creëer je een groter bereik voor je nieuwsbrief.

Tip 7: maak gebruik van een of meerdere CTA’s

Zorg dat je je nieuwsbrief actief eindigt met bijvoorbeeld een CTA. Call to Actions kun je ook na ieder bericht plaatsen, zodat de CTA-button je lezer naar je site doorlinkt, waar het uitgebreidere artikel gelezen kan worden.

Tip 8: controleer voor verzenden

Voordat je iets verzendt, is het heel raadzaam om alles nog eens zelf door te lezen. Ook kun je anderen vragen om de nieuwsbrief kort door te nemen. Probeer bovendien je nieuwsbrief of meerdere apparaten uit. Veel mensen zullen hem namelijk openen op mobiele apparaten. Op deze apparaten moet je nieuwsbrief ook goed uit de veren komen.

Tip 9: maak uitschrijven makkelijk

Je wilt met de inhoud van je nieuwsbrief en een periodieke verzendfrequentie voorkomen dat mensen zich uitschrijven. Om de keuzes van je doelgroep te respecteren, is het echter wel van belang dat je zorgt voor een soepel uitschrijvingsproces. Doe je dit niet, dan levert dit spamklachten op. Verwerk dus duidelijk een uitschrijflink in de mail. Bied een snelle enquête aan om erachter te komen waarom mensen zich uitschrijven. Gebruik deze feedback om de inhoud en levering te verbeteren.

Een aantrekkelijk nieuwsbrief laten maken?

Met bovenstaande tips and tricks kun je zelf aan de slag bij het maken van een nieuwsbrief. Je kunt echter ook het maken van nieuwsbrieven uitbesteden aan ons! Wij hebben voor talloze klanten al een goed werkend mailmarketingsysteem opgezet en verzorgen nu succesvol de e-mailmarketing voor hen. Wij maken professionele nieuwsbrieven, waarin we jouw huisstijl helemaal kunnen verwerken. De nieuwsbrief wordt meteen gekoppeld aan je website, zodat je inschrijvingen automatisch verwerkt en je geen leads misloopt. Bovendien kunnen we binnenkomende data voor je analyseren. Wil je ook profiteren van de voordelen van e-mailmarketing? Wij denken graag met je mee!

Over de auteur

Ivan Arndts

Mijn naam is Ivan Arndts, Mede-eigenaar en commercieel directeur van Web Wings. In 2019 ben ik gestart als eerste medewerker bij Web Wings. Een risicovolle stap, maar samen hebben we een mooi bedrijf weten neer te zetten dat…

Meer lezen...

Recent nieuws

16 juni 2025

Website hoger in Google met deze 7 tips!

12 juni 2025

SEO afbeeldingen optimaliseren in 7 stappen? Lees hier hoe!

11 juni 2025

Verbeter je EEAT signalen in 7 stappen met deze checklist!

8 juni 2025

E-mailmarketing: irritant of briljant?

29 mei 2025

Jouw marketingstrategie binnen 8 stappen bepalen? Lees hier hoe!

arrow-right