Terug naar overzicht

Wat is Call to action (CTA)

Een call to action is een aansporing die wordt gebruikt om een specifieke reactie te stimuleren bij het publiek. Dit kan variëren van het klikken op een link, het invullen van een formulier, het downloaden van een bestand, het kopen van een product, of het delen van informatie. Een goede call to action is duidelijk, beknopt en aantrekkelijk geformuleerd. Het moet de lezer overtuigen om direct te handelen en het zou moeten aansluiten bij het doel van de marketingcampagne. Dit is ook de reden waarom CTA’s vaak opvallend worden weergegeven met behulp van opvallende kleuren, knoppen en duidelijke instructies.

Het belang van een CTA

Het hebben van een effectieve call to action is van groot belang in marketing en communicatie. Zoals we hierboven al hebben verteld spoort een CTA het publiek aan om een specifieke actie te ondernemen. Als de CTA niet duidelijk genoeg is kan het zijn dat niemand van het publiek de gewenste actie onderneemt. Maar als de CTA wel goed ontworpen is, kan dit de conversieratio aanzienlijk verhogen. Het stuurt gericht verkeer naar de gewenste bestemming en maximaliseert zo de kans dat bezoekers daadwerkelijk de actie ondernemen. Hierdoor blijven bezoekers langer op de website, en vinden ze makkelijk de informatie waar ze naar op zoek zijn. Een goed geplaatste call to action kan ook de merkboodschap van een bedrijf versterken. Het kan de belangrijkste voordelen benadrukken en de doelgroep aanmoedigen om die voordelen te ervaren.

Soorten CTA’s

Een call to action kan op verschillende manieren worden ingezet om bezoekers aan te sporen actie te ondernemen. Hier zijn enkele voorbeelden:

Tekstlinks

Tekstlinks zijn klikbare stukken tekst die als CTA worden gebruikt. Deze soort call to action heeft vaak als doel om gebruikers verder te laten lezen, een collectie te bekijken of zich te registreren. Deze links worden vaak geplaatst in tekstuele inhoud, zoals blogs en landingspagina’s. Om deze link zo effectief mogelijk te maken zal het een goede anchor tekst moeten hebben. Informatie over anchor teksten lees je hier.

Knoppen

Call to action knoppen zijn visuele elementen met tekst die verschillende specifieke acties aan moedigen, zoals het kopen van een product. Meestal zijn deze knoppen opvallend vormgegeven en kunnen worden aangeklikt om de gebruiker naar een andere pagina te leiden.

Hieronder zie je een voorbeeld van een call to action button op onze website. Als je op de knop ‘neem contact op’ klikt, ga je naar de contactpagina. Deze knop heeft een opvallende kleur en een tekst die mensen aanspreekt om actie te ondernemen.

call to action

Banners

Banners zijn opvallende grafische of tekstuele weergaven die bovenaan of ergens anders op een website kunnen worden geplaatst. Vaak sporen dit soort CTA’s het publiek aan om een chat te starten, een aanbieding te ontvangen of naar een andere pagina op de website te navigeren.

Pop-ups

Pop-ups zijn vensters die bovenop de hoofdpagina verschijnen. Deze bevatten meestal specifieke call to actions, zoals aanbieding, inschrijvingsverzoeken of verzoeken om interactie. De vensters trekken de aandacht van de gebruikers door tijdelijk de rest van de inhoud te verduisteren.