Terug naar overzicht

Wat is Whitepaper

Bij het creëren van nieuwe content wil je meer organisch zoekverkeer naar je website trekken. Naast informatieve blogs en landingspagina’s kunnen whitepapers, ook wel witboeken genoemd, ingezet worden om relevante bezoekers de benodigde informatie te geven om hen aan te zetten tot het kopen van een product of het afnemen van een dienst. Wat is een whitepaper? Het is een document dat bezoekers kunnen downloaden, meestal in PDF-formaat. Het document heeft een overtuigend karakter en is pas toegankelijk voor de bezoeker nadat deze bepaalde gegevens heeft ingevuld.

Whitepaper als een vorm van content marketing

Whitepapers zijn eigenlijk wervende, digitale documenten. Ze beschrijven namelijk producten of diensten en geven aan wat de meerwaarde van deze dienst of dit product is. Bovendien geeft een white paper weer dat jij een expert bent binnen een vakgebied, wat de autoriteit van je bedrijf een boost geeft. Let wel op dat je een witboek niet gebruikt als verkooppraatje. Je beschrijft eerst een probleem van de doelgroep, waarna je met relevante onderzoeken en testimonials aantoont dat het probleem op te lossen is. Hierna ga je pas in op jouw product of dienst en de manier waarop jouw product/dienst kan bijdragen aan de oplossing van het probleem. Het is belangrijk dat je jouw websitebezoekers informatief probeert te overtuigen middels feiten en logische redeneringen.

Toepassen in de sales funnel

Als jouw website bezoekers in de verkooptrechter (sales funnel) terechtkomen, willen ze meer informatie. Daarom vind je witboeken vaak terug als CTA in blogs. De lezer van je blog is al geïnteresseerd in het onderwerp en zal daarom sneller wat gegevens achterlaten in ruil voor meer waardevolle content. Ten tweede kun je de whitepaper gebruiken om na enige tijd contact op te nemen met de lezer van de whitepapers aan de hand van de gegevens die ze hebben achtergelaten. Zo maak je je leads niet alleen warm met een witboek, maar behoud je ze ook.

Hoe maak je een witboek?

Een whitepaper hoeft niet aan vaste voorwaarden te voldoen. Wel kun je voor het meeste effect het beste met een aantal zaken rekening houden, zoals:

  • Oplevering in PDF
  • Minimaal 5 en maximaal 50 pagina’s
  • Bevat informatieve visuals
  • Bevat informatie over relevante onderzoeken
  • Heeft vaste structuur: titelpagina, inhoudsopgave, samenvatting, introductie, probleemopstelling, oplossing, case studies en conclusie

Een whitepaper is dus een krachtig hulpmiddel binnen contentmarketing waarmee je je expertise toont en waardevolle leads genereert. Door goed in te spelen op de informatiebehoefte van je doelgroep en hen inhoudelijk te overtuigen, vergroot je niet alleen je bereik maar ook je geloofwaardigheid als organisatie.