Een sales funnel is een verkooptrechter die de reis beschrijft die potentiële klanten afleggen voordat ze een aankoop doen. De trechter laat de stappen zien die een individu aflegt, vanaf het moment dat ze voor het eerst in aanraking komen met een bedrijf tot het moment waarop ze een betalende klant worden. De verkooptrechter helpt marketeers en verkoopteams de klantreis te begrijpen, waardoor ze gerichte strategieën ontwikkelen om de betrokkenheid te vergroten en conversies te stimuleren.
De sales funnel wordt verdeeld in een aantal fasen, die elk een specifiek doel en interactie met de klant hebben:
Een sales funnel is van groot belang voor een bedrijf om verschillende redenen. Het model biedt namelijk een gestructureerde benadering om potentiële klanten te begeleiden vanaf het eerste contact moment tot aan de aankoop. Het model bied inzicht in de fases waarin klanten zich bevinden in hun besluitproces. Door dit als bedrijf te begrijpen, kunnen marketinginspanningen gericht worden op specifieke doelgroepen op basis van hun huidige plaats in de funnel. Dit zal zorgen voor een relevantere boodschap, wat de kans op betrokkenheid van het publiek vergroot.
De sales funnel biedt ook de mogelijkheid om te identificeren op welke punten potentiële klanten afhaken. Hierdoor kunnen bedrijven de knelpunten aanpakken en het conversiepercentage verhogen. De meetbare resultaten van de sales funnel komen heir goed bij te pas. Hiermee kan een bedrijf namelijk nauwkeurige analyses uitvoeren en strategieën verfijnen op basis van real-time gegevens.
Naast de sales funnel zijn er nog twee modellen die de reis van de klant beschrijven. De marketing funnel en de customer journey zijn nauw verbonden met de sales funnel en dragen bij aan het begrijpen en beheren van de klantreis. De marketing funnel beschrijft de stappen die een potentiële klant doorloopt van bewustwording tot aankoop, en is de basis van de sales funnel. Vanuit de marketing funnel kan een passende marketingstrategie opgezet worden voor het bedrijf.
De customer journey daarentegen beschrijft de klantreis veel uitgebreider. In dit model gaat het niet alleen om de aankoopfase, maar ook de fases hiervoor en daarna. De customer journey omvat alle contactpunten die een klant heeft met een bedrijf, zowel online als offline. Meer uitleg over de customer journey vind je hier!