Terug naar overzicht

Wat is Testimonial

Een testimonial is een krachtig marketinginstrument dat bedrijven helpt om geloofwaardigheid op te bouwen en het vertrouwen van potentiële klanten te winnen. In essentie is een testimonial een positieve verklaring of aanbeveling van een tevreden klant die zijn of haar ervaringen met een product of dienst deelt. Dit soort feedback speelt een cruciale rol in het overtuigen van nieuwe klanten, omdat het een authentieke blik biedt op de effectiviteit en waarde van wat een bedrijf te bieden heeft. In deze blog gaan we dieper in op de vragen: wat is een testimonial en wat is het belang ervan?

Wat is een testimonial?

Wat is dan nu een testimonial precies? De betekenis van dit Engelse woord is letterlijk: getuigenis. Het is een getuigenis van je klant over zijn of haar positieve ervaring met een product of dienst van jouw bedrijf. Nederlandse vertalingen van testimonial zijn ook wel aanbeveling of referentie. Testimonials zijn veelal teksten, maar je hebt ook testimonial video’s.

Testimonial video

Een testimonial video is een filmpje, waarin een tevreden klant zijn of haar positieve ervaringen met een product, dienst of bedrijf deelt. In zo'n video vertelt de klant over de voordelen en resultaten die hij of zij heeft ervaren. Testimonial video’s zijn krachtige marketingtools, omdat ze een authentiek en geloofwaardig beeld geven van de klanttevredenheid, wat potentiële klanten kan overtuigen om voor hetzelfde product of dezelfde dienst te kiezen. Door visuele en auditieve elementen te combineren, kunnen aanbeveling video's een sterke emotionele impact hebben en een diepere connectie met het publiek creëren dan geschreven referenties.

Verschil testimonials en endorsements

Een belangrijk aspect bij een testimonial is dat het de aanbeveling is van een doorsnee klant zonder bekendheid op zijn of haar naam. Doet echter een bekend iemand of een autoriteit deze aanbeveling, dan spreek je van een endorsement. Endorsements berusten vaak op betalingen die bedrijven doen aan de desbetreffende autoriteit of beroemdheid. Endorsements zijn kortom betaalde promotie en daardoor minder betrouwbaar dan een normale aanbeveling.

Het doel

Waarom zou je nu als bedrijf referenties proberen te vergaren? Testimonials worden vaak op websites of promotiematerialen verwerkt. Het heeft tot doel potentiële klanten te laten zien hoe voorgangers over jouw organisatie denken. Dat wekt vertrouwen en laat zien dat jij een ware professional bent op jouw vakgebied. Voor jou is het bovendien een mooie bevestiging dat je op de goede weg bent.

Welke elementen moeten terugkomen?

Een goede aanbeveling bevat wel een aantal standaard factoren. Een testimonial moet doelgroepgericht zijn. Klanten herkennen zichzelf graag in een aanbeveling en daarom moet de schrijver ook uit dezelfde doelgroep als de volgende potentiële klant komen. Daarnaast is een referentie concreet. Het geeft een aanbeveling over een specifiek aspect van je organisatie. Testimonials zijn vooral van waarde, wanneer ze niet anoniem geschreven worden. Het wekt bij potentiële klanten meer vertrouwen op, wanneer de referenties onder een volledige naam (met eventuele extra gegevens) zijn geschreven. Foto’s aan een testimonial toevoegen is een laatste factor die bijdraagt aan meer betrouwbaarheid van jouw bedrijf. Een beeld zegt immers meer dan duizend woorden.

Hoe krijg je testimonials?

Je kunt als bedrijf klanten stimuleren om een testimonial te maken of hun ervaringen te delen in reviews. Klanten kunnen hun aanbeveling op je site achterlaten of op onafhankelijke platforms, zoals FeedbackCompany of Google. Deze testimonials kun je dan vervolgens ook vaak op je site weer plaatsen. Plaats gekregen aanbevelingen op een prominente plek op je website, want ze moeten leiden tot meer conversies. Het heeft geen zin om een aparte pagina aan te maken met alleen aanbevelingen.

Testimonials en linkbuilding

Testimonials kunnen een efficiënte strategie voor linkbuilding zijn. Je kunt namelijk de aanbevelingen gebruiken om je website te promoten door middel van links die de positieve klanten in hun referenties zetten om naar jouw site te verwijzen. Dit verhoogt de vindbaarheid van je website in de zoekresultaten van Google. Bovendien verbetert dit de autoriteit van je organisatie. Op deze manier kun je de referenties gebruiken bij je linkbuilding:

  • Gebruik recensies op fora en sociale media
  • Laat bekende influencers je product of dienst beoordelen
  • Laat bekende bloggers en vloggers je product of dienst beoordelen
  • Toon de kracht van tevreden klanten door hun referenties te gebruiken in je content, en leid bezoekers naar je website met strategisch geplaatste links.
  • Promoot je dienst of product in een gastblog.