Terug naar overzicht

Wat is Banner

Er zijn meerdere manieren om te adverteren op zoekmachines. Een van de populairste manieren is de banneradvertentie. Wat is een banner nu precies? Dit is een advertentie die je op een website tegenkomt en die bestaat uit afbeeldingen of animaties. Op een banner kun je vervolgens klikken, waarna een nieuwe pagina geladen wordt. In dit artikel vind je meer informatie over deze specifieke advertentie, waarbij we dieper ingaan op wat banners zijn en wat de functie is van een banner op een website.

Banner betekenis

Advertising banners zijn dus afbeeldingen of animaties op een webpagina, waarop een bezoeker kan klikken. Wanneer erop geklikt wordt, zal een nieuwe pagina geladen worden waarop een bepaalde gewenste actie moet gaan plaatsvinden. Banners worden ingezet om bepaalde diensten of producten onder de aandacht te brengen. Het doel is om de bezoekers te verleiden tot het klikken op de advertentie, die vervolgens de bezoekers omleidt naar de gewenste doelpagina. Het is daarom belangrijk dat je gebruikmaakt van een leuke afbeelding of een actie uit te lichten met een duidelijke Call to Action.

Een banner heeft veelal als bestandsnaam: flash, GIF of JPG. Gangbare soorten van de banner zijn:

  • Full banner (468×60 pixels)
  • Rectangle (300×250 pixels)
  • Leaderboard (728×90 pixels)
  • Skyscraper (120×600 pixels)

Veel banneradvertenties worden automatisch gekozen door de ad server, want adverteerders maken hun campagne aan bij een centrale ad server. Deze ad server koppelt vervolgens de banner aan de juiste doelgroep.

Waarom een banner op een pagina van je website plaatsen?

Een banner advertentie kun je voor meerdere doelen inzetten. Denk bijvoorbeeld aan doeleinden, zoals:

  • Stimuleren van verkoop van producten
  • Stimuleren van afname van diensten
  • Promotie voor apps
  • Promotie van games
  • Aanbiedingen uitlichten

Banneradvertenties kunnen het klantverkeer vergroten, kunnen zorgen voor een betere verkoop van een product en kunnen de aandacht trekken van je klanten, maar zijn ze ook daadwerkelijk effectief? Om de effectiviteit van de campagne na te lopen, kun je het beste kijken naar de click-through rate (CTR). Dit is het aantal klikken die een advertentie oplevert, gedeeld door het aantal keer dat een advertentie weergegeven wordt. Hoe hoger de CTR, des te effectiever je banner is.

Banners op externe websites plaatsen

Je advertising banner verschijnt op externe websites. De beheerder van die externe website krijgt hiervoor een compensatie. Vergelijk het met het kopen van advertentieruimte in een krant of tijdschrift. De aanbieder van de banner bepaalt welke advertentie het beste aansluit bij de doelgroep, maar de beheerder van de website kan filters instellen op bepaalde banners tegen te houden. Zo voorkom je bijvoorbeeld dat op een gezondheidswebsite een advertentie van McDonald’s verschijnt.

Adblockers

Online advertenties worden niet altijd gewaardeerd, waardoor sommige mensen gebruikmaken van een adblocker. Dit is een veelgebruikte mogelijkheid om advertenties te blokkeren, waardoor je als bezoeker de website makkelijker kunt nalezen. Voor de aanbieder houdt dit echter een gemis van inkomsten in. Sommige sites die eerst hun inkomsten kregen van deze banners, zoals nieuwssites, zijn nu om die reden moeten overstappen op een betaalmodel om alsnog voldoende inkomsten te genereren.

Hoe maak je banners?

Om een banner zo effectief mogelijk te maken, volg de volgende tips:

  • Bepaal de doelen van je merk.
  • Bepaal je beschikbare budget voor advertenties.
  • Kies de doelgroep van je banner.
  • Maak een passende CTA.
  • Maak een banner die past bij je merklogo’s en algemene branding van je organisaties.
  • Gebruik hoogwaardige afbeeldingen en leesbare tekst.

Bekijk ook zeker 'wat is Favicon' & 'wat is SVG'.