Terug naar overzicht

Wat is Anchor tekst

Anchor teksten zijn klikbare woorden of zinnen in een tekst die als link fungeren naar een andere webpagina. Ze verschijnen meestal in het blauw en onderstreept, en wanneer er op wordt gelikt, brengen ze gebruikers naar de gekoppelde pagina. De anchor teksten spelen een grote rol bij het bepalen van relevantie en het rangschikken van een webpagina in zoekmachines.

Het belang van een relevante anchor tekst

Een van de belangrijkste aspecten van het gebuikt van anchor teksten is ervoor te zorgen dat ze relevant zijn voor de gekoppelde pagina. Zoekmachines zoals Google gebruiken anchor teksten als een signaal om de context en relevantie van een pagina te begrijpen. Door gebruik te maken van een relevante anchor tekst, help je zoekmachines te begrijpen waar je pagina over gaat en dit kan ervoor zorgen dat je positie in de zoekresultaten verbeterd. Copywriters binnen een bedrijf zullen hier dus ook verstand van moeten hebben om resultaat te kunnen behalen. Maar wat doen deze mensen nog meer? Op deze pagina lees je wat copywriting precies is.

Soorten anchor teksten

Afhankelijk van je doel zijn er verschillende soorten anchor teksten die je kunt gebruiken. Hier zijn enkele veelvoorkomende voorbeelden:

Exacte match: Dit zijn anchor teksten waarin de gekoppelde woorden precies overeenkomen met de doelpagina. Dus de anchor tekst is een exacte match met het onderwerp van de pagina waarnaar gelinkt wordt.

Gedeeltelijke match: Dit zijn anchor teksten waarin een deel van de gekoppelde woorden overeenkomt met de doelpagina.

Merknaam: Dit zijn anchor teksten waarin de naam van je merk of bedrijf wordt gebruikt als klikbare tekst. Dit kan helpen bij het versterken van je merkidentiteit.

Beschrijvend: Beschrijvende anchor teksten geven een korte samenvatting van wat gebruikers kunnen verwachten van de doelpagina. Ze bieden extra content en kunnen de klikfrequentie verhogen.

Hoe optimaliseer je anchor teksten?

Merk je dat er niet veel resultaat volgt uit je huidige anchor teksten? Gebruik dan de volgende tips:

  1. Wees relevant: Zorg ervoor dat je anchor teksten relevant zijn voor de gekoppelde pagina.
  2. Varieer je anchor teksten: Gebruik verschillende typen anchor testen om je linkprofiel natuurlijk te houden en over optimalisatie te voorkomen.
  3. Vermijd generieke anchor teksten: Vermijd het gebruik van algemene teksten zoals “klik hier” of “lees meer” als anchor teksten. Deze bieden geen context en waarde voor zoekmachines.
  4. Maak gebruik van interne links: Gebruik anchor teksten ook binnen je eigen website om pagina’s aan elkaar te koppelen. Dit helpt zoekmachines je site beter te begrijpen en het verbetert de gebruikservaring.

Hoe maakt Web Wings gebruik van anchor teksten?

Wij als marketingbureau proberen onze anchor teksten ook zo effectief mogelijk in te zetten voor onze klanten. Dit doen we door relevante en doelgerichte anchor teksten te implementeren in teksten van klanten. Bij het plaatsen van deze teksten zorgen we ervoor dat de anchor tekst nauwkeurig aansluit bij de inhoud van de doelpagina.

Wil jij meer weten over de manier waarop Web Wings anchor teksten implementeert? Bekijk dan de video hieronder.