Hoe moet je email marketing inzetten?
Wat is een optie voor relatief goedkope en directe content? Het antwoord is e-mailmarketing! Middels email marketing ontstaat communicatie tussen klant en jouw onderneming en dat voor een relatief lage prijs. Het wordt ingezet voor huidige of potentiële klanten die verzameld zijn in een mailinglijst. E-mail marketing kan voor verschillende doeleinden ingezet worden. Het kan ingezet worden voor het werven van nieuwe klanten, het verkrijgen van een betere merk- en klantloyaliteit, het communiceren van aanbiedingen en huidige klanten aan te sporen tot het doen van een nieuwe aankoop. Dit kun je op verschillende manieren doen, dus lees snel verder om te weten hoe!
Wat is email marketing?
Door het gebruik van email marketing kom je direct in contact met de doelgroep. De berichten die bedrijven versturen zijn vaak nieuwsbrieven, aanbiedingen, enquêtes en follow-ups. Het is een doelgerichte en gepersonaliseerde manier om betrokkenheid te creëren en klantrelaties op te bouwen. Email marketing is dus een bekende vorm van inbound marketing, waarbij je de klant relevante content gaat laten zien. Wil je meer weten over de betekenis van email marketing? Bekijk dan deze pagina uit de begrippenlijst.
De nieuwsbrief
Een van de mogelijkheden van e-mailmarketing is de nieuwsbrief. Middels een nieuwsbrief is het mogelijk om snel te communiceren met de juiste doelgroep. Echter zijn er een aantal belangrijke punten waar je rekening mee moet houden wanneer je een nieuwsbrief gaat opstellen. Het is belangrijk dat de juiste boodschap overgebracht wordt aan de juiste doelgroep. Hierdoor haakt de lezer uiteindelijk minder snel af. De informatie die in de nieuwsbrief verwerkt is, moet duidelijk zijn. Daardoor zal de lezer de boodschap beter begrijpen. Ook is het belangrijk dat je de lezer verleid om de boodschap te gaan lezen. Door compact te schrijven zal de lezer verleid worden om meer te weten te willen komen over het onderwerp.
Het is belangrijk om een duidelijk doel te stellen, dat door middel van een nieuwsbrief bereikt moet worden. Op basis van dit doel kan een bepaalde manier van schrijven gehanteerd worden. Zo is het bij het aanbieden van een product belangrijk om te kiezen voor een overtuigende manier van schrijven. Daarnaast moet er een duidelijke doelgroep zijn. Iedere doelgroep heeft namelijk specifieke interesse, kennis en eigenschappen. De boodschap moet goed aansluiten op deze karakteristieken van de doelgroep. Belangrijk is om deze boodschap niet te lang te maken.
Follow up e-mails
Follow up e-mails zijn een opeenvolging van een aantal e-mails, gebaseerd op internetgedrag. Het is belangrijk om deze niet te vaak en niet te snel te versturen. Zo wordt voorkomen dat de ontvanger geïrriteerd wordt. Maar je moet ook niet te lang wachten met het versturen van een e-mail, anders verlies je namelijk de aandacht. Het is afhankelijk van de branche hoe snel achter elkaar je een volgende e-mail moet versturen. Probeer voor jezelf te bedenken wat voor e-mail jij zou willen krijgen en wat erin zou moeten staan. Zorg ervoor dat de ontvanger niet het gevoel krijgt dat degene gespamd wordt, maar zorg voor ten minste 4 tot 5 dagen ruimte tussen de eerste en tweede e-mail. Begin in de tweede e-mail altijd met een herinnering uit de eerste, zodat de lezer meteen weet waar het over gaat.
Er zijn vier echte redenen om een follow up e-mail te schrijven: de zender heeft informatie nodig, de zender verzoekt de lezer om over te gaan tot een handeling, contact onderhouden of een bedankmail. Houd de e-mail kort en duidelijk. Bij het verzoek aan de lezer om over te gaan tot een bepaalde handeling moet de lezer het gevoel hebben dat die er zelf ook beter van wordt. Vraag dus niet simpelweg om over te gaan tot een handeling, maar leg uit wat de ontvanger ervoor terugkrijgt. Vraag dit in het slot van de e-mail.
Verjaardagsmail
Naast de twee bovengenoemde onderdelen van email marketing, is er ook de verjaardagsmail. Dit is een email die je stuurt als een van je klanten jarig is. B2B-bedrijven kunnen deze mail ook gebruiken voor bijvoorbeeld een jubileum van een bedrijf. Deze email is een stuk effectiever dan een standaard nieuwsbrief. Dit komt doordat deze mail gepersonaliseerd is voor de ontvanger. Je hoeft deze mails echt niet allemaal apart te gaan versturen! Er zijn verschillende platforms waarmee je een automatische verjaardag campagne kunt starten. Bedenk goed je de mail wilt inrichten. Krijgt de ontvanger alleen een felicitatie, of ook een speciale beloning? Als beloning kun je kiezen voor een gepersonaliseerde kortingscode, zo krijgt de ontvanger het gevoel dat deze speciaal voor hem of haar is gemaakt. Om ervoor te zorgen dat de ontvanger hem opent, moet de mail zo persoonlijk mogelijk zijn.
Verlaten winkelwagen email
Een van de best presterende vormen van e-mail marketing is de verlaten winkelwagen email. Deze mail wordt naar mensen gestuurd die artikelen in de winkelwagen hebben gezet, maar niet hebben afgerekend. Iedere verlaten winkelwagen is anders, daarom is het handig om deze te segmenteren. Dit kun je bijvoorbeeld doen op het bestel bedrag. Om mensen met een hoog bestel bedrag in hun winkelwagen te overtuigen de aankoop te doen, kun je een speciale kortingscode geven. Voor mensen met een klein bedrag in de winkelwagen is dit niet relevant. Om te voorkomen dat mensen extra hun winkelwagen achter gaan laten voor de kortingscode, kun je ook segmenteren op terugkerende bezoekers en nieuwe bezoekers. Als klanten hun winkelwagen achterlaten moet je jezelf ook afvragen waarom. Bestaande klanten doen dit vaak om een andere reden dan nieuwe klanten. Stuur dus niet zomaar naar iedereen een kortingscode!
Email marketing uitbesteden
Bij Web Wings begrijpen we dat niet ieder bedrijf zelf een email marketing campagne wil en kan starten. Daarom bieden onze experts hun hulp aan om een email marketing campagne te maken voor jouw bedrijf. Email marketing gaat verder dan het creëren van conversies. Het informeert de doelgroep, genereert bezoekers en helpt klanten te binden. Web Wings kan de beleving van jouw klanten verbeteren door een nieuwsbrief te ontwerpen die de aandacht trekt van de ontvanger. Ben jij benieuwd hoe wij dat doen? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek!