Wat is inbound marketing en hoe zet je het in?
Inbound marketing is een innovatieve strategie die bedrijven helpt om op een natuurlijke manier klanten aan te trekken door waardevolle en relevante content te creëren. Maar hoe zet je inbound marketing effectief in voor jouw bedrijf? In deze blog gaan we dieper in op de betekenis van inbound marketing en de voordelen van deze marketingvorm. Bovendien laten we zien hoe je inbound marketing moet toepassen.
Inbound marketing betekenis
Wat is nu inbound marketing? Inbound marketing is een moderne benadering van marketing die gericht is op het aantrekken van klanten door waardevolle content en ervaringen te bieden, op maat gemaakt voor hun behoeften en interesses. In tegenstelling tot traditionele marketing, die vaak opdringerig en onderbrekend kan zijn, draait inbound marketing om het creëren van betekenisvolle connecties en het opbouwen van langdurige relaties. Door gebruik te maken van strategieën zoals contentcreatie, zoekmachineoptimalisatie (SEO), social media en e-mailmarketing, stelt inbound marketing bedrijven in staat om op een natuurlijke en organische manier de aandacht van hun doelgroep te trekken.
Verschil inbound marketing en outbound marketing
De verschillen tussen inbound en outbound vind je in de kanalen en contentcreatie. Outbound marketing omvat technieken zoals televisie- en radioreclames, printadvertenties, telemarketing en directe mail. Deze methoden richten zich op het onderbreken van de dagelijkse activiteiten van potentiële klanten om hun aandacht te trekken. Het doel van outbound marketing is het versturen van productinformatie. Voor merk- en productbekendheid is outbound marketing daarom nog steeds van belang. Het wordt echter nu gecombineerd met inbound marketing.
Inbound marketing strategie
De basis van je inbound marketing strategie moet bestaan uit vijf belangrijke aspecten, namelijk contacten, ideale klant, de klantreis, content en je doelen. Klanten zijn het fundament van je Customer Relationship Management. In dit systeem kun je klantgegevens bijhouden en zien welke relatie ze met jouw site hebben. Denk hierbij aan formulieren, e-mails en dergelijke. Neem daarom ook feedback van klanten mee in je strategie. Zorg ook dat je inzicht krijgt in de Buyer Persona oftewel jouw ideale klant, want die wil je aanspreken. Deze Buyer Persona’s worden samengesteld op basis van data en speculaties over bijvoorbeeld demografische gegevens en gedragingen. Van deze ideale klant wil je ook weten wat ze willen zien. Je wilt kortom de customer journey ontdekken. Wat betreft content moet je opvallen, maar het moet wel aansluiten bij je Buyer Persona. Creëer hierna je eigen doelen. Wat wil je bereiken met deze marketingvorm?
Waarom kiezen voor deze marketingvorm?
De outbound marketing is tegenwoordig een beetje achterhaald. Vroeger werd marketing gebaseerd op herhaling in combinatie met een groot bereik. Tegenwoordig gaan consumenten op zoek naar een dienst of product, waar ze zichzelf middels Google informeren over jouw dienst of product en jouw concurrenten. Inbound marketing zorgt voor kwalitatieve en relevante content, die deze informatie verschaft en je klanten naar je website begeleidt. Met deze marketingvorm wordt een soort relatie gecreëerd met de klant.
De middelen bij inbound marketing
Bij inbound marketing maak je gebruik van meerdere middelen naast content marketing. Je gebruikt SEO, want dit zorgt ervoor dat klanten jouw bedrijf vinden in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines. Verder wordt veelal social media ingezet, want professionals delen hier hun ervaring met elkaar en social media is uitermate geschikt om een relatie met je klant aan te gaan. Een derde middel is marketing automation. Marketing automation is het gebruik van software en technologie om marketingtaken en -processen te automatiseren, te stroomlijnen en te meten. Dit omvat een breed scala aan activiteiten, zoals e-mailmarketing en lead nurturing. Een laatste middel, die wat meer omstreden is, is via zoekmachines adverteren. Deze advertenties zijn anders dan bij outbound marketing, want ze verschijnen pas wanneer je ergens actief naar zoekt. Kortom, ze worden je niet opgedrongen.
Inbound content marketing ontzettend belangrijk
Het is al meermaals benoemd, maar content is cruciaal om inbound marketing te laten slagen. Relevante content zorgt er namelijk voor dat potentiële bezoekers jou ontdekken in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google. Bovendien trekt geschikte en informatieve content deze bezoekers naar je site en converteert hen in kwalitatieve leads. Jouw content maakt hen wijzer, waarna ze uiteindelijk je klanten worden en eventueel een promotende functie krijgen om nieuwe bezoekers naar je website te leiden.
Welke tools gebruik je?
Voor inbound marketing heb je meerdere handige tools tot je beschikking. Je kunt je eigen systeem creëren middels bijvoorbeeld WordPress samen met MailChimp voor e-mails, HootSuite voor socials en Unbounce voor landingspagina’s. Je kunt ook voor één platform kiezen, zoals bij HubSpot, Marketo of Pardot. Verder heb je nog tools als:
- Voor SEO: SEMrush
- Voor contentmarketing: contentkalenders
- Voor SEA: Google Ads
Inbound marketing methode
Het werkt volgens vier stappen: attract, convert, close en delight. Deze vier stappen kun je voltooien middels content. Bij Attract staat je potentiële klant centraal. Je wil door je ideale klant gevonden worden door relevante en authentieke content te maken. Dit begint met het opstellen van een content plant, gebaseerd op de Buyer Persona’s. Als je content plan er is, doe je hier een zoekwoordenonderzoek naar. Dit zijn zoektermen, waarop het meest gezocht wordt. Rank jij op dergelijke termen, vindt jouw ideale klant je sneller.
Bij Convert activeer je potentiële klanten tot handelen middels bijvoorbeeld aanbiedingen, geoptimaliseerde pagina’s en call to actions. In de Close fase haal je klanten uit de leads door ze te blijven voeden met relevante content in bijvoorbeeld e-mails. Dit proces staat beter bekend als lead nurturing. In de Delight stap richt je je op het onderhouden van je klantenkring door het aanbieden van handige content, interacties en dergelijke.