Wat maakt e-mail marketing zo bijzonder?
E-mailmarketing speelt in deze tijd een belangrijke rol. Zeker ook omdat het duurzamer is en je op printkosten kunt besparen. E-mailnieuwsbrieven ontvang je vanuit verschillende organisaties en ondernemers. Nu zul je zeker denken maar, ik open deze e-mail nooit? Dan heb je het goed mis, meer dan de helft opent hun e-mails wel. Vanuit e-mailmarketing is het versturen van nieuwsbrieven niet alleen maar versturen. Er spelen nog meer aspecten achter e-mailmarketing. Met e-mailmarketing haal je omzetkansen uit het kanaal dat betekent een hoge Return on Investment (ROI).
Wat is e-mail marketing?
E-mailmarketing omvat alle vormen van marketing met betrekking tot de e-mail. De meest bekende vorm is bijvoorbeeld een nieuwsbrief en productmailings. Er zijn meerdere vormen van e-mailmarketing, deze zijn:
Transactionele e-mails
Hieronder verstaan we bevestigingsmail die je bijvoorbeeld ontvangt nadat je een kleding stuk hebt gekocht. Transactionele mail kan ook een e-mail met een nieuw wachtwoord erin.
Event-driven e-mails
Deze e-mails verstuur je naar aanleiding van een gebeurtenis. Hierbij kun je denken aan een vriendin die jarig is, iemand heeft zijn winkelmandje gevuld eerder maar, niet afgerekend of iemand op de hoogte ergens van stellen.
Winback-campagne
Een winback-campagne kun je inzetten als consumenten even niet meer actief zijn geweest met betrekking tot je organisatie. Of de nieuwsbrief niet meer openen. Je zou ze bijvoorbeeld een speciale aanbieding kunnen sturen, een kortingscode of vragen of ze nog wel je nieuwsbrief willen ontvangen.
Reminders
Een e-mail reminder wordt vaak gebruikt. Hierbij laat je de consument weten dat ze een factuur nog moeten betalen of hun speciale aanbieding komt te vervallen.
Verjaardagsmail
Stel je hebt een eigen bedrijf en je verkoopt bodylotion producten. Als een van je klant jarig is, kun je ze een speciale kortingscode sturen. Hiermee maak je het voor de consument aantrekkelijk om een product te kopen.
Abandoned-shopping-cart-e-mails
Niets is vervelender dan een consument zijn winkelwagen vol heeft gegooid en niet afrekent. Wat je kan doen is ze een herinnering e-mail sturen dat ze hun aankoop nog niet hebben afgerond. Uit onderzoek blijkt dat 25% zijn aankoop nog afmaken. Ja kun je krijgen en nee heb je!
Maar wat zijn de voordelen van e-mail marketing?
E-mail marketing is vrijwel gratis en je kunt er veel uit halen. Naast dat het goed meetbaar is, haal je ook goede resultaten en een hoge ROI. Met e-mailmarketing kun je snel en direct gegevens verzamelen van je klanten. Hierop kun je gemakkelijk op in spelen. E-mailmarketing is een push strategie en daarmee effectief in verkoop. Het allerbelangrijkste is aan e-mailmarketing dat het gepersonaliseerde berichten zijn. Je spreekt iemand persoonlijk één op één aan. Het is alleen maar in je voordeel.
Let wel op!
Let op dat je klanten je spam vervelend gaan vinden als je te veel e-mails verstuurt. Je zou zelf toch ook niet 3 keer per dag een nieuwsbrief of melding willen ontvangen? Communiceer wel goed naar je doelgroep toe. Wees duidelijk in wat je wilt en verwerk er goede content in. Slechte inhoud in een nieuwsbrief kan leiden tot irritatie. Hou er ook rekening mee dat er een nieuwe wetgeving is over nieuwsbrieven het aanmelden en afmelden hiervan.
Tip
Gebruik bij e-mailmarketing het ADIA-model ter ondersteuning. Met de 5 fases kun je precies inspelen op je klant. Van het aantrekken tot aankoop. Meer weten over wat het ADIA model is en wat het precies inhoudt? Klik hier en lees onze blog! Of meer weten over hoe e-mail marketing kan worden ingezet? Deze blog vind je ook op onze website.