085 130 0595
info@web-wings.nl
Terug naar overzicht

Een social media plan opstellen in 7 stappen

Social media speelt een belangrijke rol in de marketingstrategieën van bedrijven. Maar om deze goed te laten werken is het essentieel om een goed doordacht plan te maken, en dit kan door middel van een social media plan. In deze blog gaan we je met zeven eenvoudige stappen begeleiden tijdens het maken van een social media plan. Van het stellen van een doel, tot het analyseren van de resultaten. Lees snel verder om aan de slag te kunnen gaan!

Wat is een social media plan?

Een social media plan wordt door bedrijven gebruikt om hun aanpak voor het gebruik van sociale media te plannen en te beheren. In dit plan wordt er gekeken naar de doelgroep van het bedrijf, de kanalen waar deze doelgroep zich op bevind en de content die hiervoor gebruikt moet worden. Vervolgens wordt er een content kalender gemaakt, zodat er een duidelijke planning is voor het plaatsen van de content. En als laatste worden de resultaten van de campagnes geanalyseerd om toekomstige content te optimaliseren.  

Stap 1: Stel een doel

Wat wil je bereiken met het inzetten van social media? Dat is de eerste vraag die je jezelf moet stellen als je een social media plan op wilt gaan stellen. Voorbeelden van doelstellingen zijn:

  • De naamsbekendheid van het merk vergroten.
  • Een product of dienst verkopen.
  • Beter communiceren met de doelgroep
  • De klantenservice van het bedrijf verbeteren.
  • Meer verkeer naar de website genereren.

Om deze doelstellingen te meten ga je ook een aantal KPI’s opstellen. KPI staat voor Key Performance Indicator en met deze waardes ga je het succes van je doelstellingen meten. In deze blog vind je voorbeelden van goede KPI’s.

Stap 2: Breng de doelgroep in kaart

De doelgroep is een van de belangrijkste elementen van je social media plan. Dit zijn namelijk de mensen waar je de marketingacties op gaat richten. Maar dan moet je wel weten wie je doelgroep is. Hier kun je achter komen door een doelgroep analyse uit te voeren. Hierbij doorloop je verschillende stappen die je gaan helpen om je doelgroep af te bakenen. Ook ga je in deze analyse een aantal buyer persona’s maken die de doelgroep reflecteren. In deze persona’s staan korte beschrijvingen over een fictieve klant uit je doelgroep. Hieronder staat een voorbeeld wat we hebben gemaakt.

Stap 3: Onderzoek verschillende kanalen

Aan de hand van de vorige twee stappen ga je kiezen welke kanalen je wilt gebruiken in je social media plan. Op ieder kanaal vind je weer een andere doelgroep, het is dus van groot belang dat je het juiste kanaal kiest om succes te behalen. Per kanaal zal er ook een andere aanpak gebruikt moeten worden. De doelgroep van Facebook zal bijvoorbeeld de content op Tiktok niet interessant vinden. De content moet dus aangepast worden aan de hand van het kanaal wat gebruikt wordt.

Lees meer  Een webshop maken in WordPress

De meeste bedrijven kiezen ervoor om maximaal 3 kanalen te gebruiken in hun social media strategie. Het gebruiken van verschillende kanalen kost namelijk veel tijd. Kies daarom de kanalen waar je concurrenten het meest succesvol op zijn en welke het beste aansluiten op je doelgroep.

Stap 4: Maak een social customer journey

Een customer journey beschrijft de reis die de klant ondergaat vanaf de eerste kennismaking met een merk, tot aan het moment van aankoop. In deze blog leggen we stap voor stap uit hoe je een customer journey maakt. In tegenstelling tot de reguliere customer journey, beschrijft de social customer journey alleen de reis van klanten op social media. Door deze reis in kaart te brengen kun je analyseren waar pijnpunten en problemen zitten.

Stap 5: Maak een keuze in het soort content

Nu het duidelijk is wie je doelgroep is, en waar deze zich bevindt, ga je aan de slag met content. Hierbij ga je eerst bepalen wat voor soort content je in gaat zetten. Welke stijl ga je gebruiken voor je content, wat voor rubrieken laat je terug komen, en wanneer ga je iets plaatsen? Dit zijn vragen die je beantwoord moet hebben voordat je echt gaat beginnen met het maken van content.

Op ieder kanaal zet je een andere soort content in. Op Tiktok kun je bijvoorbeeld alleen video’s plaatsen. Dit kanaal is geschikt voor bedrijven die een jonge doelgroep willen bereiken. Voor bedrijven die veel met design werken is Pinterest een interessant kanaal. Hierop gaan mensen (voornamelijk vrouwen) op zoek naar inspiratie, recepten, interieur en nog veel meer. Zo heeft ieder kanaal zijn eigen soort doelgroep waar een specifieke soort content bij hoort.

social media plan

Stap 6: Creëer een content kalender

Inmiddels weet je wat voor content je op welk kanaal wilt gebruiken om je doelgroep te bereiken. Nu is het handig om een content kalender te maken. Deze zorgt namelijk voor een duidelijk overzicht van de content. In een content kalender ga je verdelen welke content wanneer wordt geplaatst. Hierbij ga je nadenken over een bepaalde structuur, en welke tijden slim zijn om te posten voor jouw specifieke doelgroep. Schrijf campagnes zo uitgebreid mogelijk uit, want dit gaat je aan het einde van de rit een boel tijd schelen.

Stap 7: Analyseer en optimaliseer het plan

Na het posten van content is je social media plan nog niet klaar. De content zal namelijk geanalyseerd moeten worden, om te zien of het succesvol is. Dit wordt gedaan aan de hand van de KPI’s en doelen die in het begin zijn opgesteld. Door dit regelmatig te doen kun je toekomstige content optimaliseren aan de hand van de resultaten. Ook kun je het succes meten via het aantal volgers, reacties en likes die je krijgt. Elk kanaal heeft een tab waar je kunt zien of deze aantallen gestegen zijn.

Lees meer  Facebook marketing tips en tricks

Over de auteur

Ivan Arndts

Mijn naam is Ivan Arndts, Mede-eigenaar en commercieel directeur van Web Wings. In 2019 ben ik gestart als eerste medewerker bij Web Wings. Een risicovolle stap, maar samen hebben we een mooi bedrijf weten neer te zetten dat…

Meer lezen...

Recent nieuws

7 oktober 2024

Hoe voeg je een Korting coupon toe aan WooCommerce

24 september 2024

DNS en NS: Wat is het verschil en hoe gebruik je het?

17 september 2024

Wat is reCAPTCHA

4 augustus 2024

9 SEO tips om je website te laten ranken in 2024

29 juli 2024

Wat zijn orphan pages en welk effect hebben ze op SEO?

arrow-right