Krachtige KPI voorbeelden voor ieder bedrijf
Het meten van succes is van groot belang voor ieder bedrijf, ongeacht de branche. KPI's zijn de basis van meetinspanningen en stellen bedrijven in staat om hun prestaties nauwkeurig te volgen. Maar hoe kies je de juiste KPI's? In deze blog zullen we de vijf soorten KPI’s bespreken en hierbij geven we een aantal KPI voorbeelden. Of je nu een start-up leidt, of een grote organisatie, deze KPI's zullen je helpen om inzicht te krijgen in je bedrijfsprestaties.
Wil je weten hoe je KPI’s toe kunt passen als bedrijf? Lees dan deze blog van Mindsetters!
Wat is een KPI?
Een Key Performance Indicator (KPI) is een meetbare waarde die bedrijven gebruiken om hun activiteiten te volgen en te beoordelen. Vaak worden deze indicators uitgedrukt in cijfers, percentages of verhoudingen die het succes van een onderdeel weergeven. Aan de hand van KPI's kunnen bedrijven hun prestaties nauwkeurig meten, en op basis hiervan veranderingen door voeren. Meer informatie over de betekenis van KPI's vind je hier.
Soorten KPI’s
Er zijn enorm veel verschillende KPI’s die een bedrijf kan toepassen om het succes op een bepaald gebied te meten. Er zijn 5 categorieën waarin de KPI’s te verdelen zijn.
- Verkoop KPI’s: Met deze indicatoren kan een bedrijf meten hoe de omzet en conversie het doen. Aan de hand van deze resultaten kan de koers eventueel worden bijgesteld.
- Marketing KPI’s: Bedrijven kunnen met deze indicatoren meten hoever ze op weg zijn naar hun marketingdoelen. Maar dit onderdeel is nauw verbonden met de verkoop, dus deze mogen niet vergeten worden.
- Productie KPI’s: Aan de hand van deze KPI’s kan een bedrijf meten of ze efficiënt aan het werk zijn.
- Project management KPI’s: Bedrijven kunnen met deze indicatoren inzicht krijgen in hoe het team functioneert.
- Klantenservice KPI’s: Met deze indicatoren kunnen bedrijven meten hoe tevreden klanten zijn op basis van de service die ze krijgen, en hoe effectief het klantenserviceteam is.
Voorbeelden verkoop KPI’s
- Verkoop: De verkoop per uur, dag, week, maand, kwartaal, jaar.
- Conversieratio: Een percentage dat uitdrukt hoeveel website bezoekers ook echt iets kopen.
- Verlaten winkelwagens: Hoeveel mensen producten in hun winkelwagen stoppen, maar niet afrekenen.
- Gemiddelde (winst)marge: De winstmarge afgezet tegen een tijdsperiode, berekent als percentage.
- Brutowinst: De totale omzet min de totale kosten van de verkochte producten.
- Voorraad: De hoeveelheid voorraad, hoelang deze voorraad er is of hoe snel een product is uitverkocht.
- Productrelatie: De producten die na elkaar worden bekeken.
- Productaffiniteit: De producten die samen worden aangeschaft.
- Ontevredenheidsratio: Hoe snel klanten een merk laten vallen of een abonnement cancelen.
- Gemiddeld bestelbedrag: Het gemiddeld bedrag waar klanten voor bestellen.
Marketing KPI’s voorbeelden
- Websiteverkeer: Het totaal aantal bezoeken die de website krijgt in een bepaalde periode.
- Gemiddelde sessieduur: De gemiddelde hoeveelheid tijd die gebruikers spenderen op de website tijdens één bezoek.
- Bounce rate: De hoeveelheid bezoekers die maar één pagina bekijken voordat ze de website verlaten.
- Mobiele bezoeken: De hoeveelheid gebruikers de website bezoeken via een mobiel apparaat.
- Pagina’s per bezoek: De hoeveelheid pagina’s die een gebruiker bekijkt tijdens een bezoek op de website.
- Nieuwsbriefabonnees: De hoeveelheid mensen wat zijn geabonneerd op de nieuwsbrief.
- Abonneegroei: Hoe snel de lijst met abonnees op de nieuwsbrief groeit.
- Verkeersbron: De manier waarop bezoekers de website hebben gevonden.
- E-mailopening ratio: Het percentage abonnees wat de e-mails opent.
- Terugkerende bezoekers: Het aantal bezoekers die terugkeren.
Voorbeelden productie KPI’s
- Productiecyclus: Hoelang het duurt om één product te maken.
- Overall equipment effectiveness (OEE): De productiviteit van de apparatuur.
- Overall labor effectiveness (OLE): Hoe productief de werknemers zijn.
- Hoeveelheid incidenten: De hoeveelheid incidenten wat gebeuren op de werkvloer. Een getal wat zo laag mogelijk hoort te zijn.
- Rendement: De hoeveelheid producten die zijn geproduceerd.
Project management KPI’s voorbeelden
- Budget: De hoeveelheid geld die is toegekend aan een bepaald project.
- Gewerkte uren: De hoeveelheid gewerkte uren aan een bepaald project.
- Return on Investment (ROI): Wat het bedrijf heeft teruggekregen voor het harde werk. Op deze pagina krijg je uitgebreide uitleg over ROI.
- Cost Performance Index (CPI): De winst van een product delen door de kosten voor het maken van het product.
- Kostenverschil: De vergelijking tussen de totale kosten en de geschatte totale kosten.
Voorbeelden klantenservice KPI’s
- Hit Rate: Het totaal aantal keren dat het product verkocht is, gedeeld door het aantal klanten die contact hebben opgenomen met de klantenservice over dit product.
- Reactietijd: Hoelang het gemiddeld duurt voordat klanten een reactie krijgen op hun mail.
- Net Promoter Score (NPS): De mate waarin klanten het bedrijf zouden aanbevelen bij anderen.
- Customer satisfaction (CSAT): Een score van 1 tot 10 voor de tevredenheid van klanten.
- Gemiddelde oplossingstijd: De tijd die verlopen is tussen een probleem van de klant en het moment dat de klacht opgelost is.
- Klachtengroepering: Klachten indelen per categorie.
- Openstaande klachten: De hoeveelheid klachten die onder behandeling zijn, of nog behandeld moeten worden.
- Hoeveelheid chatgesprekken: De hoeveelheid mensen die een chatgesprek zijn gestart op de website.
- Aantal ontvangen telefoontjes: De hoeveelheid mensen die hebben gebeld naar de klantenservice van een bedrijf.
- Klantenservice e-mails: De hoeveelheid e-mails die het klantenserviceteam ontvangt.
- Kosten per contact: De kosten die een bedrijf heeft per contact wat een medewerkers legt met een klant.
- Hoeveelheid gemiste telefoongesprekken: De hoeveelheid telefoongesprekken die niet beantwoord zijn.
- Aantal beantwoorde mails in een uur: Het aantal mails wat medewerkers binnen een uur beantwoorden.