Dé SEO tips voor 2022
Als jouw website bovenaan in de zoekresultaten van Google terecht komt, dan ben je meestal verzekerd van een groter aantal bezoekers op je website. En hoe meer bezoekers op je website, hoe groter de kans is op een toename van de omzet. Maar hoe doe je dat nu precies, bovenaan in de zoekresultaten van Google belanden? Dat doe je door middel van SEO (Search Engine Optimization). SEO, ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd, is een belangrijk onderdeel om je online vindbaarheid te verbeteren. Ondanks dat er bepaalde zaken zijn die altijd in orde moeten zijn om jouw ranking te verbeteren, zijn er ook zaken die van tijd tot tijd veranderen. Deze veranderingen worden voornamelijk veroorzaakt door de zoekvraag van de gebruiker die continue verandert en de aanpassingen die Google regelmatig doorvoert. Ook dit jaar zijn er weer een aantal dingen waar je goed op moet letten als jij aan de slag gaat met SEO. Daarom hebben wij voor jou een aantal SEO tips voor 2022 op een rijtje gezet, zodat jij nog de rest van het jaar jouw vindbaarheid kan optimaliseren.
Tip 1: Speel in op trending topics
SEO is een continue proces. Je kunt niet ‘even de SEO optimaleren’ en er vervolgens een jaar niks meer er aan doen. Onze wereld verandert dagelijks en dit kan zeker ook impact hebben op jouw bedrijf, zowel negatief als positief. Welke van de twee het ook mag zijn, als veel mensen op zoek zijn naar het antwoord op een veelgestelde vraag, dan is het wellicht slim om hierop in te spelen. Er zijn meerdere manieren om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen in de wereld, bijvoorbeeld door het nieuws te volgen. Maar er zijn nog meer manieren om trending topics te vinden. Door het gebruik van SEO tools, zoals SEMrush en Ahrefs, kun je ontdekken welke termen en vragen veel gezocht worden. Of bekijk via Google Trends wat de landelijke en wereldwijde trends van het moment zijn.
Door in te spelen op trending topics kun je het aantal websitebezoekers laten stijgen, wat op zich weer kan zorgen voor een hogere omzet. Maar let op, houd het natuurlijk wel relevant. Als jouw bedrijf zich richt op het verkopen van zakelijke diensten, is het waarschijnlijk niet relevant om te gaan schrijven over het laatste nieuws over een bekende Amerikaanse influencer en wat er nu weer in zijn of haar leven is gebeurd. Doe je dit wel, dan kan dit zelfs negatief uitpakken en ervoor zorgen dat potentiële en huidige klanten bij je weglopen.
Tip 2: Voice search in 2022
Met dank aan smartspeakers, zoals Alexa, Google Home en HomePod, is voice search populairder dan ooit. Wat bij deze trend opvalt is dat de vraag van de consument vaak anders wordt geformuleerd dan wanneer ze deze uittypen. Mensen zijn bijvoorbeeld geneigd om uitgebreide zoekopdrachten in te spreken, waarbij lange en onlogische zinnen vaak voorkomen. Dit betekent dat je jouw content zal moeten aanpassen op deze verandering.
Tip 3: Optimaliseer je interne linkstructuur
Er zijn drie redenen om de interne linkstructuur te optimaliseren. De belangrijkste reden is uiteraard zodat de bezoeker de informatie die hij of zij zoekt kan vinden. Schrijf jij dus een blog over een bepaald onderwerp en heb je toevallig al eerder een blog geschreven over een onderwerp dat daarop aansluit? Link deze oudere blog dan met de juiste anchortekst en link in de nieuwe blog. Dit kan namelijk de SEO waarde van je tekst verhogen. Daarnaast is het een manier om de bezoeker op je website te houden. Als bezoekers namelijk niet makkelijk en snel bijpassende informatie kunnen vinden over het onderwerp, dan zoeken ze dit wel ergens anders. Tot slot helpen interne links bij de vindbaarheid van je pagina’s in Google. Ze helpen Google om nieuwe pagina’s snel te vinden, te indexeren en toe te voegen aan zoekmachines.
Tip 4: Maak kennis met GA4
2022 is het jaar waarin het tijd wordt om kennis te maken met GA4, oftewel Google Analytics 4. Google Analytics zoals we het nu kennen wordt in juli 2023 volledig vervangen door GA4. Ondanks dat ook deze tool van Google is en natuurlijk niet compleet anders zal zijn, zijn er toch veel zaken veranderd. Sommige statistieken zijn verdwenen en anderen zijn toegevoegd. Zo is de bounce rate in GA4 helemaal niet meer belangrijk. Deze statistiek is vervangen voor een betrokkenheid indicator. En eindelijk is dat ook veel interessanter. Wij kunnen in ieder geval zeggen dat GA4 een positieve ontwikkeling is om een website te beoordelen. Helaas kun je in GA4 de data uit de Universal Analytics niet omzetten. Onze tip is om dus zeker niet tot het laatste moment te wachten, maar het liefst vandaag al te starten met de kennismaking met GA4.
Tip 5: A/B testen
Weten welke content nou echt werk, omdat die als relevant en waardevol wordt beschouwd? Daar is nog steeds maar één manier voor: testen. Zoals we al eerder zeiden, SEO is een voortdurend proces waarbij je continue moet meten en evalueren wat wel of niet werkt. Je denkt namelijk misschien dat tekst X fijn leest en zal zorgen voor de nodige conversie, maar wellicht blijkt uit een A/B test dat tekst Y de beste resultaten oplevert. Dus ondanks dat testen soms een tijdrovend proces kan zijn, is het een belangrijk en onmisbaar onderdeel van SEO.
We zeggen het nog maar even voor de zekerheid, maar vergeet de ‘basics’ niet! Je kunt namelijk nog zoveel nieuwe SEO tips uit 2022 verwerken, zolang de fundering niet in orde is, is de kans klein dat jouw website hoger gaat ranken in Google. Heb je een opfrisser over de basics nodig, of ben je helemaal nog niet thuis hiermee? Download dan ons gratis e-book waarin wij alle geheime basisstappen over SEO onthullen. En heb je toch extra hulp nodig met het verbeteren van jouw online vindbaarheid? Neem dan gerust contact met ons op voor het inplannen van een gratis vrijblijvend adviesgesprek. Wij helpen jou maar al te graag met vliegensvlug resultaten te behalen.