20 tips om meer bezoekers te krijgen op je website

Ieder bedrijf wil veel verkeer op zijn website, en dat begrijpen we bij Web Wings maar al te goed. Het is niet alleen de hoeveelheid bezoekers, maar ook de kwaliteit ervan. Hoe kun je ervoor zorgen dat je meer bezoekers op je website krijgt? In deze blog gaan we je 20 tips geven die je gaan helpen bij het genereren van meer verkeer. Van social media tot SEO, wij hebben de meest effectieve tips voor je op een rijtje gezet. Lees snel verder om aan de slag te gaan met het verhogen van je websitebezoekers!
Start met bloggen
Het opstarten van een blog kan helpen bij het tonen van de expertise wat je als bedrijf aanbiedt aan de doelgroep. Door te schrijven over onderwerpen die relevant zijn binnen jouw branche, kun je jezelf positioneren als een betrouwbare bron van informatie. Door regelmatig nuttige informatie te publiceren, creëer je een reden voor mensen om terug te keren naar je website. Ook kunnen de blogs ervoor zorgen dat je te vinden bent in de organische zoekresultaten van Google, waardoor meer gebruikers op je website terecht komen.
Schrijf gastblogs
Je kunt bloggen op je eigen website, zoals we hierboven hebben verteld, maar gastbloggen kan ook helpen om meer verkeer op je website te genereren. Bij gastbloggen schrijf je een blog of artikel en plaats je het op de site van een ander bedrijf. Deze blog is dan gerelateerd aan het vakgebied of de niche van de gastblogwebsite. Dit kan ervoor zorgen dat je een ander publiek bereikt, wat misschien nog niet bekend is met jouw bedrijf. Door het lezen van je artikel kunnen mensen worden gemotiveerd om een bezoek te brengen aan je website. Ook zorgt een blog op een andere website die naar jouw website verwijst voor een backlinks. Deze backlinks kunnen de SEO van je website verbeteren, waardoor je website beter zal scoren in de zoekresultaten.
Maak gebruik van lokale SEO
Lokale SEO richt zich op de lokale omgeving van je bedrijf. Dit is het meest succesvol als je ook een echt fysiek bedrijf hebt. Bij lokale SEO ga je gebruik maken van lokale zoekwoorden. Het gebruik van deze zoekwoorden zal leiden tot meer verkeer van mensen met oprechte interesse in je product. Hierbij is het ook belangrijk dat je Google Mijn Bedrijf geoptimaliseerd is, hierdoor zullen namelijk meer mensen doorklikken naar je website. In deze blog vertellen we uitgebreid over het belang van Google Mijn Bedrijf.

Optimaliseer oude content
Herzie oude blogs om ervoor te zorgen dat ze zijn geoptimaliseerd voor de zoekmachines. Controleer of de gebruikte zoekwoorden nog steeds relevant zijn, en voeg eventueel nieuwe zoekwoorden toe. Dit zal je content actueler maken en relevanter voor je doelgroep. Vergeet ook niet de structuur van de blog te verbeteren. Dit doe je door het maken van duidelijke koppen, tussenkoppen en opsommingstekens. Dit zorgt ervoor dat gebruikers de tekst makkelijker kunnen lezen.
Verbeter je CTR
De Click-Trough-Rate geeft aan hoeveel mensen doorklikken naar je website vanuit de zoekresultaten. Hoe hoger dit percentage is, hoe beter. Websites met een hoge CTR komen hoger in de zoekresultaten. Een hoog CTR geeft namelijk aan dat de website relevante informatie biedt aan gebruikers. Maar een hogere CTR zorgt niet alleen voor meer bezoekers. Het zorgt voor meer bezoekers die oprecht geïnteresseerd zijn in je aanbod, waardoor er meer conversies plaats zullen vinden.
Verlaag de bounce rate
De bounce rate is het percentage bezoekers wat je website na het bekijken van één pagina al verlaat. En dit percentage willen we natuurlijk het laagst mogelijk hebben. Om de bounce rate te verlagen zul je relevante informatie aan moeten bieden. Dit zal ervoor zorgen dat bezoekers langer op je website blijven en meer pagina’s bekijken. Door het bekijken van meer pagina’s krijgen de bezoekers een hogere betrokkenheid bij je bedrijf.
Plaats content op social media
Door actief te zijn op social media, vergroot je de zichtbaarheid van je bedrijf en content. Social media fungeert als een soort distributiekanaal van je content. Dit kan mensen bewust maken van je bedrijf en hen aanmoedigen om de website te bezoeken. Ook heb je direct contact met je doelgroep tijdens het gebruik van social media. Zo bouw je vertrouwen op bij je potentiële klanten.
Maak gebruik van hashtags
Hashtags zijn een effectief middel om meer verkeer te generen naar je website via social media. Door het gebruik van relevante hashtags in je social media berichten kun je het bereik van je content vergroten. Mensen die geïnteresseerd zijn in soortgelijke content kunnen je vinden via de hashtag die je hebt gebruikt. Zo bereik je dus meteen mensen die al interesse hebben in je branche.
Zorg voor deelbare content
Het creëren van deelbare content is een tip die niet mag ontbreken om meer bezoekers op je website te genereren. Deelbare content zorgt namelijk voor een vergroting van je zichtbaarheid bij de doelgroep. Het werkt als een soort mond-tot-mond reclame, en kan zorgen voor het bereiken van nieuwe doelgroepen die nog niet hebben gehoord van je bedrijf. Deelbare content krijgt vaak ook meer likes en reacties, waardoor je bericht hoger zal komen in de zoekresultaten van social media. Hierdoor zien meer mensen je bericht, en zullen ook meer gebruikers een kijkje nemen op je website.

Maak gebruik van videomarketing
Video’s hebben vaak een hogere betrokkenheid dan tekstuele content. Mensen zijn eerder geneigd om video’s te bekijken dan een tekst te lezen. Door aantrekkelijke video’s te maken met een relevante boodschap voor de doelgroep, kun je de aandacht van de doelgroep vasthouden en hen aanmoedigen om je website te bezoeken. Deze video’s zijn makkelijk te delen op social media kanalen, waardoor je het bereik ook nog eens kunt vergroten. Videomarketing is een goed voorbeeld van storytelling marketing, waarbij bedrijven verhalen gebruiken om een boodschap over te brengen naar de doelgroep. Wil je meer weten over storytelling marketing? Bekijk dan deze pagina van de begrippenlijst!
Zorg voor een pakkende meta titel en beschrijving
Een belangrijk onderdeel van SEO is de metatitel en de metabeschrijving die je invult voor iedere pagina op je website. Vul hier niet zomaar wat in! Deze twee elementen zijn namelijk erg belangrijk voor de klikfrequentie van de pagina. Een goede metatitel en metabeschrijving kunnen zoekmachines helpen de relevantie van je website te begrijpen. Dit kan leiden tot een betere plaats in de zoekresultaten, waardoor meer mensen je website vinden.
Schrijf landingspagina’s
Een landingspagina is een pagina waarop bezoekers terecht komen nadat ze op een link hebben geklikt. Vaak hoort deze pagina bij een doelgerichte campagne die zich richt op een specifiek aanbod. Hierdoor trek je mensen aan die geïnteresseerd zijn in dat specifieke aanbod. Op de landingspagina vinden ze meteen alle relevante informatie die ze nodig hebben. Dit verhoogt de kans dat gebruikers een positieve ervaring hebben met je bedrijf, en terug zullen keren op je website.
Zorg voor een goede technische SEO
Technische SEO richt zich op de technische aspecten van de website die invloed hebben op je prestaties in de zoekresultaten. Elementen die horen bij de technische SEO zijn bijvoorbeeld de laadsnelheid van de website, de mobielvriendelijkheid, de zoekmachinevriendelijke URL’s, de indexering en de sitemap. Als deze aspecten allemaal voldoen aan de SEO-richtlijnen, zal je website beter scoren in de zoekresultaten.
Schrijf teksten op basis van concurrenten
Door de content van de concurrentie te analyseren kun je analyseren welke zoekwoorden goed werken in je branche. Om deze informatie te achterhalen kun je gebruik maken van tools zoals Ahrefs, die laten zien welke pagina’s van je concurrenten het beste scoren. Aan de hand van de resultaten kun je eigen content gaan maken met de zoekwoorden die je hebt gevonden. Door de populaire zoekwoorden te verwerken in pagina’s op je website wordt je zichtbaarheid bij de doelgroep beter, en kun je mensen aantrekken die zoeken op de gebruikte zoekwoorden.
Maak een gestructureerde interne linking
Interne links zijn links op je website die verwijzen naar een andere pagina op je website. Deze linkjes zorgen ervoor dat gebruikers beter kunnen navigeren op je website. Verbind relevante pagina’s met elkaar, zodat gebruikers naadloos door kunnen klikken naar gerelateerde pagina’s, waardoor ze langer op je website blijven. Maar dat is niet het enige voordeel van een goede interne linking. Zoekmachines kunnen je website namelijk ook beter crawlen, waardoor alle inhoud van je website wordt meegenomen in de zoekresultaten.

Start een kennisbank
Een kennisbank bevat veel leerzame content wat organisch verkeer aan kan trekken. De inhoud kan relevant zijn voor mensen die opzoek zijn naar antwoorden, oplossingen of uitleg over specifiek onderwerpen. Door de kennisbank te optimaliseren voor zoekmachines, kun je bezoekers aantrekken die via zoekmachines zoeken naar de informatie wat je aanbiedt in je kennisbank. Door deze inhoud te plaatsen op je website kun je jezelf positioneren als autoriteit in je branche. Dit kan leiden tot meer websitebezoekers en meer backlinks vanuit andere websites die je gaan zien als expert.
Start met social media adverteren
Met social media adverteren kun je ook zorgen dat er meer bezoekers op je website terecht komen. We hebben al wat meer tips gedeeld met betrekking tot het inzetten van social media, maar nu zullen we je uitleggen waarom advertenties via social media effectief zijn. Bij het adverteren op social media heb je vaak de keuze uit verschillende targeting opties waarmee je je advertenties kunt richten op bepaalde groepen. Hierdoor wordt jouw advertentie meteen vertoont aan de juiste doelgroep, en is de kans dat mensen hiermee interacteren een stuk groter. Zorg er voor dat je advertentie aantrekkelijke visuele inhoud biedt, social media staat hier nu eenmaal om bekend. Als mensen je advertentie niet aantrekkelijk vinden, zullen ze minder snel actie ondernemen. Vergeet ook niet om een goede CTA toe te voegen aan je advertentie. Weet je niet hoe je dit moet doen? Lees dan hier onze blog met effectieve call to actions.
Maak een nieuwsbrief
In een nieuwsbrief kun je links toevoegen die verwijzen naar specifieke pagina’s op je website. Als de inhoud van deze pagina’s interessant is voor de lezers van de nieuwsbrief zullen ze eerder geneigd zijn om hier op te klikken. In de nieuwsbrief kun je ook aankondigen dat er een nieuwe blog of aanbieding op je website staat. Zo zullen mensen sneller een kijkje gaan nemen.
Maak gebruik van influencer marketing
Influencers zijn personen (vaak op social media) die anderen beïnvloeden. Ze hebben vaak veel volgers die vertrouwen hebben in de influencer. Als bedrijf kun je gebruik maken van die volgersbasis om je aanbod bloot te stellen aan een nieuw publiek. De volgers van de influecer kunnen worden aangemoedigd om een bezoek te brengen aan je website. Je kunt influencers vragen om specifiek inhoud of aanbiedingen van je website te promoten, waardoor je gericht verkeer krijgt naar deze pagina’s op je website.

Ga aan de slag met affiliate marketing
Met affiliate marketing nodig je andere website eigenaren uit om je aanbod te delen en te promoten. Zo wordt er via een andere website verkeer gegenereerd naar jouw website. Dit is dus ook weer een manier om je bereik te vergroten en meer verkeer te ontvangen. De bezoekers die je ontvangt via de affiliate link zijn dan ook gerichte bezoekers die geïnteresseerd zijn in je aanbod.
Ben je begrippen tegen gekomen in deze blog die je nog niet kent? Bekijk dan onze begrippenlijst voor uitleg over de belangrijkste marketingtermen!