Het belang van Google Mijn Bedrijf
Ben jij als ondernemer al bezig met het vergroten van jouw online vindbaarheid? Dan neem je hoogstwaarschijnlijk al zoekmachine optimalisatie (SEO) of Google Ads (SEA) af. Deze diensten zijn beiden betaalde diensten die veel voor de online vindbaarheid van jouw bedrijf kunnen betekenen. Maar, er is wellicht een strategie waar jij nog niet aan hebt gedacht! De Google Mijn Bedrijf-tool wordt door ontzettend veel mensen over het hoofd gezien en dat is hartstikke zonde! Deze gratis tool heeft meer voordelen dan je in eerste instantie denkt én is ook door jou zelf eenvoudig in te zetten. Benieuwd naar Google Mijn Bedrijf en alle voordelen? Lees dan gauw verder.
Wat is Google Mijn Bedrijf?
Google Mijn Bedrijf is een platform waarop je een bedrijfspagina kan aanmaken en managen binnen Google. Het vormt als het ware een online visite kaartje voor jouw bedrijf. Op deze pagina toon je de belangrijkste gegevens van jouw bedrijf, zoals de naam, het adres, contactgegevens, openingstijden en recensies. Vervolgens wordt jouw bedrijf weergegeven bij de zoekresultaten.
Als voorbeeld zie je hier onder het profiel van Web Wings. Dit venster, dat rechts naast de zoekresultaten in Google komt te staan, heet het Kennisvenster.
De Mijn Bedrijf-pagina maak je gratis aan. Het enige wat je nodig hebt is een Google-account. Deze koppel je aan jouw locatie, waardoor jouw bedrijf ook lokaal vindbaar is. Google maakt naast de relevantie van het zoekwoord ook gebruik van de locatie van de zoeker. Hierdoor zal iemand die lokaal zoekt, sneller bij jouw bedrijf terecht komen.
Waarom is het handig voor jouw bedrijf?
Laten we een kijkje nemen naar een van onze klanten, Slotenspecialist Limburg. Wanneer je in regio Sittard zoekt naar een slotenmaker, staat deze slotenmaker stipt bovenaan. In één oog opslag ziet de zoeker dat Slotenspecialist Limburg 5-sterrenreviews heeft en 24 uur per dag bereikbaar is. Dankzij de belknop neemt de potentiële klant gemakkelijk contact met het bedrijf op. Een ideale manier om snel leads te generen dus.
Google Mijn Bedrijf helpt dus om zoekers aan een relevant bedrijf te koppelen. Dit betekent dat Google jouw online vindbaarheid verhoogt. Dit doet het bedrijf op een aantal verschillende manieren, namelijk:
Google Mijn Bedrijf geeft context aan jouw business
Door gebruik te maken van Google Mijn Bedrijf bied je Google waardevolle informatie. Denk aan jouw verzorgingsgebied, NAW-gegevens en een omschrijving van jouw bedrijf. Hierdoor begrijpt Google beter wat jij doet en kan hij jouw beter koppelen aan relevante resultaten in de zoekmachine.
Weergave in het Kennisvenster
Zoals je net al zag, wordt jouw bedrijf bij relevante resultaten weergegeven in het venster rechtsboven in de zoekmachine.
Weergave in Local Pack
Het voorbeeld van zojuist was een voorbeeld uit Local Pack. Daarbij hebben alvast een tip voor jou. Wil je hoger komen te staan in het Local Pack? Zorg dan voor goede reviews op jouw bedrijfspagina!
Google Mijn Bedrijf reviews zijn gratis
Reviews zijn hét bewijs van social proof. Klanten zien direct hoe anderen over jouw bedrijf denken en zien dat als bewijs om ook voor jouw bedrijf te kiezen.
In tegenstelling tot bedrijven als KiyOh en Trustpilot, is het helemaal gratis en kun je eenvoudig interactie hebben met jouw klanten.
Snelle toegang tot NAW-gegevens
Met één simpele zoekopdracht staan de contactgegevens van jouw bedrijf bovenaan in Google, zoals in het voorbeeld hiernaast.
Beantwoord vragen van klanten
In Google mijn bedrijf kun je klanten ook de optie geven om vragen te stellen. Zo heb je snel en gemakkelijk interactie met de doelgroep.
Google posts
Tot slot kun je via Google Mijn Bedrijf blogs en evenementen delen. Deze hebben naast een informerende functie, ook effect op jouw SEO. Een actieve
Google Mijn Bedrijf-pagina trekt positieve aandacht van Google en kan jouw SEO-rankings verbeteren!
Inzicht in statistieken
Naast het verhogen van jouw vindbaarheid en het bieden van informatie aan bezoekers, geeft Mijn Bedrijf jou ook relevante inzichten. Op het afgeschermde deel van jouw bedrijfspagina zie je interessante statistieken en data. Deze data omvat het aantal klikken op jouw bedrijfspagina en het aantal oproepen en berichten die je hebt ontvangen via het Kennisvenster. Zo krijg je inzicht in het effect van online marketing in fysieke leads en conversies.
Aan de slag met Google My Business?
Ook overtuigd van het nut en gemak van een eigen bedrijfspagina? Je maakt hem eenvoudig zelf aan. Allereerst check je of jouw bedrijfspagina al bestaat. Zo ja, dan claim je deze door een verificatie via de post of vaste telefoon aan te vragen. Bestaat jouw bedrijf nog niet, dan kun je zelf een Mijn Bedrijf-pagina aanvragen. Let ook goed op wie je toegang geeft tot het account. In onze andere blog kun je meer lezen over waar je op moet letten als je iemand toegang geeft tot Google Mijn Bedrijf.
Vervolgens ga je aan de slag van het vullen van deze pagina met relevante gegevens, een omschrijving en afbeeldingen. Tot slot kun je blogs en posts maken, reviews verzamelen en ervoor zorgen dat jouw bedrijf goed vindbaar wordt binnen Google.
Klinkt dit allemaal interessant, maar heb je zelf geen zin, tijd of kennis om hiermee aan de slag te gaan? Web Wings helpt jou graag met het optimaliseren van jouw Google My Business-pagina. Neem contact met ons op en wij bespreken graag met jou de mogelijkheden.