fbpx
Terug naar overzicht

Wat is SEA?

|
10 februari 2021
|

Je wilt graag meer bezoekers ontvangen op jouw website. Waarschijnlijk is jouw doel om meer te verkopen te realiseren. Het liefst zo snel mogelijk natuurlijk, maar hoe kun je dat het beste doen? SEA, Search Engine Advertising, is een goede optie om mee te beginnen. Je kunt namelijk relevant verkeer uit jouw advertenties halen en vaak ook nog eens tegen lage kosten!

Maar Google Ads en SEA zijn een andere wereld dan jij waarschijnlijk gewend bent. Wanneer je begint met een advertentiecampagne zonder dat je weet wat de beste aanpak is, zul je weinig rendement hebben. Je zal jezelf dus eerst goed moeten verdiepen in de omgeving, de mogelijkheden en wat je precies wilt bereiken. Immers moet je een duidelijk plan voor ogen hebben om een geslaagde campagne op te zetten.

Wat is Search Engine Advertising?

SEA, Zoekmachine Adverteren, betekent dat je advertentieruimte gaat inkopen bij zoekmachines. Zoekadvertenties komen boven of onder de organische zoekresultaten te staan. Organische resultaten zijn gebaseerd op relevantie. Wil je meer weten over organisch hoger scoren in Google? Lees dan onze Wat is SEO-blog.

wat is sea

Op deze foto kun je goed zien welke resultaten advertenties zijn. Hier staat ‘advertentie’ of ‘gesponsord’ voor.

Wanneer er gesproken wordt over SEA en adverteren via zoekmachines, dan gaat het in bijna alle gevallen om de zoekmachine Google en het platform Google Ads. Het platform wordt door meer dan 90% van de mensen gebruikt voor online zoeken. Om advertentieruimte te krijgen, gaat Google Ads in een digitale en geautomatiseerde veiling voor jou bieden op zoektermen waar jij op gevonden wilt worden. Dit is gebaseerd op CPC, oftewel Cost per Click. Je betaalt dus pas zodra iemand op jouw advertentie klikt.

Wanneer je spreekt over Search Engine, denkt iedereen direct aan Google. En wanneer je praat over adverteren? Dan denken de meeste al snel aan de linkjes met ‘Adv’ ervoor. Maar SEA bestaat uit veel meer. Wellicht niet geheel onbekend, maar YouTube is ook een zoekmachine. Het is er niet zomaar eentje, het is momenteel de tweede grootste zoekmachine ter wereld. Ook hier kunnen advertenties ingezet worden. Echter zit er natuurlijk wel groot verschil tussen Google en YouTube.

Ook Google Shopping valt onder adverteren binnen de Search Engine. Op de foto hierboven, zie je rechts de shopping-categorie. Tot slot is er nog Display Advertising. Dit valt ook binnen Google AdWords, maar de advertenties worden niet getoond via de zoekmachine. Display advertenties zijn vaak de banners met reclame die je op websites ziet.

De verschillen tussen SEA en SEO

Buiten SEO kom je vaak ook nog SEA en zelfs SEM tegen. Deze drie afkortingen lijken erg veel op elkaar, daarom leggen wij jou het verschil uit.

  • SEA, oftewel Search Engine Advertising betreft het adverteren via platforms als Google Ads of Bing Ads. SEA is altijd betaald en al effectief op de korte termijn.
  • SEO, oftewel Search Engine Optimization wordt ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd. SEO gaat enkel om de organische zoekresultaten en zijn afhankelijk van factoren als backlinking en content. SEO is op de korte termijn niet zo effectief als SEA.
  • SEM, oftewel Search Engine Marketing is de naam voor de overkoepelende activiteiten voor SEO en SEA.

Je kunt dus op twee manieren aan de slag, via betaalde zoekresultaten of via de gratis organische zoekresultaten. Bedenk jezelf dus wat jouw korte en lange termijn doelen zijn en welk medium hier het best bij aansluit.

Waarom juist adverteren in plaats van SEO?

Mensen vragen zich vaak af waarom ze zouden moeten investeren in SEA, als ze ook al bezig zijn met SEO. Andersom wordt deze vraag ook vaak gesteld: ‘Waarom zou ik nog meer betalen, als ik toch al gevonden wordt?’ of ‘Waarom zou ik tijd gaan steken in SEO als ik toch al bezoekers krijg via Ads?’.

Beide kloppen natuurlijk en als deze strategie voor jou voldoende is, dan is dat prima. Wij adviseren om bij beide strategieën stil te staan. En dat heeft een reden. Er zijn namelijk verschillende voordelen van beide manieren. Zo is SEA erg geschikt op de korte termijn, zeker wanneer je een trendartikel snel gevonden wil laten worden. Ook kun je met SEA potentiële klanten benaderen zonder dat ze actief naar jouw product opzoek zijn. Denk bijvoorbeeld aan display of video advertenties op andere websites.

Naast het bezig zijn met je SEO, is het adverteren dus ook een belangrijk middel om bezoekers vanuit Google te generen. Bovendien heeft SEA nog andere voordelen:

  • Volledige controle over de kosten; alles is goed beheersbaar. Zo kun je een maximaal budget per dag of maximale CPC aangeven.
  • Je betaalt alleen als het resultaat behaald is, denk aan een klik, een aantal weergave of conversiepercentage.
  • Volledig inzicht in de prestaties. Per account kun je op diverse niveaus sorteren, zoals campagne, advertentie, zoekwoord, apparaat, regio en meer.
  • Vrijwel iedereen gebruikt zoekmachines en internet, en het bereik wordt alleen maar groter.
  • Op zoekmachines zijn mensen actief op zoek naar vaak iets specifieks, zoals een oplossing voor hun probleem. SEA zorgt dat jouw website goed gevonden wordt op relevante zoekwoorden.

Het succes van SEA

Wat is het succes van SEA en levert het écht iets op? De cijfers liegen er niet om, zoals je hier kan zien:

  • Wereldwijd worden er per dag bijna 7 miljard zoekopdrachten uitgevoerd.
  • Er is hoge concurrentie. Start je niet met SEA? Dan heeft je concurrent al de voorsprong.
  • Gemiddeld ligt de omzet rond de € 2,- voor iedere € 1,- die in Google Ads geïnvesteerd wordt.
  • Het zichtbare verschil tussen betaald en organisch, wordt steeds kleiner. Mensen drukken dus sneller op een geadverteerde link dan vroeger.
  • De automatische biedstrategieën worden steeds beter.
  • Zoals ook al aangegeven, 89% van SEA verkeer kan niet gecompenseerd worden met SEO.
Gerelateerd nieuws  Wat is een URL?

Hoe werkt Google Ads (voorheen Google AdWords)

Adverteren via Google werkt volgens een veilingmodel. Elke keer dat een gebruiker een zoekopdracht via Google uitvoert, wordt er een digitale veiling gestart. Dit gebeurt heel snel en wordt daarom automatisch uitgevoerd door Google Ads. In deze veiling kijkt het algoritme van Google naar diverse factoren en bepaalt dan welke advertentie welke positie krijgt. Dit gebeurt volgens de volgende formule:

Positie van de advertentie = bod x kwaliteitsscore

Beide onderdelen hangen van diverse andere factoren af. De kwaliteitsscore is bijvoorbeeld afhankelijk van de relevantie van de landingspagina, kwaliteit van de advertentie etc. Dit betekent dus dat niet perse de hoogste bieder bovenaan komt te staan.

Wat kost adverteren op Google?

De kosten voor een Ads-campagne bestaan vaak uit twee onderdelen. De eerste zijn de kosten die je betaald aan Google voor het adverteren. De tweede zijn de kosten die je betaald aan een marketeer die jouw Google Ads advertenties opzet. Deze expert wordt vaak ingehuurd voor het opzetten, onderhouden en optimaliseren van jouw Ads-campagne. Zo’n specialist kan erg rendabel zijn, want door relevantere en betere advertenties behaal jij meer rendement uit jouw budget. Dat wordt gedaan door gericht te adverteren en dat levert voor jou waardevollere bezoekers op.

Wil je grip hebben op de kosten? Dan kun je bij Google een maximaal dagbudget instellen. Zo heb jij volledige controle over de uitgaves en bepaal je zelf wat je betaalt. Gemiddeld kost een klik bij Google zo’n € 1 tot €2. De kosten kunnen lager uitvallen door gebruik te maken van zogenoemde longtail-zoekwoorden. Een SEA specialist kan jouw hier uitleg over geven en in adviseren.

Structuur van een Ads-campagne

Binnen Google Ads heb je verschillende niveaus van instellen en meten. Het juist instellen van jouw omgeving is erg van belang. Zo behoud je het overzicht. Maar wat zijn de belangrijkste niveaus?

  • Account: Dit is de website of het bedrijf dat je opgeeft. Mocht je meerdere accounts hebben, dan is het goed om te werken met een manager account. Zo behoud je eenvoudig het overzicht.
  • Campagne: In de campagne neem je bepaalde categorieën op. Vaak zijn dit productcategorieën of diensten. Op het campagneniveau wijs je het budget toe.
  • Advertentiegroep: Per campagne kun je verschillende advertentiegroepen aanmaken. Deze staan vaak voor subcategorieën. Onder de advertentiegroep vallen weer andere niveaus:
    • Zoekwoorden: De zoekwoorden zorgen ervoor dat jouw advertentiegroep mee gaat doen in de veiling.
    • Advertenties: Uiteindelijk wordt de advertentie getoond. Deze vallen dus samen met de zoekwoorden en behoren onder de advertentiegroep. Bij de advertenties is het verstandig om deze kritisch op te stellen en altijd meer dan één advertentie op te stellen. Op deze manier kun je namelijk goed A/B-testen.

Soorten advertenties

We hebben het nu voornamelijk gehad over de welbekende tekstadvertenties die bovenaan de zoekresultatenpagina van Google verschijnen. Maar er zijn meer advertentiemogelijkheden bij Google Ads. Je kunt namelijk met vier verschillende soorten advertenties aan de slag:

  • Displayadvertenties: Deze worden weergeven over het gehele internet op diverse soorten websites. Dit zijn de visuele advertenties die vaak op verschillende plekken op een website te vinden zijn.
  • Videoadvertenties: Dit zijn de korte videoadvertenties die getoond worden voor of tijdens een YouTube-video.
  • Appadvertenties: Deze advertenties komen overeen met de display-advertenties, maar worden dan alleen getoond in apps op diverse mobiele apparaten.
  • Zoekadvertenties: Dit zijn de tekstadvertenties waar we het tot nu toe over gehad hebben.
  • Shopping-advertenties: Dit zijn de productadvertenties die in Google zichtbaar zijn naast de zoekresultaten of onder het tabje ‘Shopping’.

Advertentie-extensies

Bij Google kunnen we tal van extensies toevoegen aan jouw advertentie. Hierdoor kun je jouw advertentie relevanter maken en beter laten presteren. De volgende extensies zijn belangrijk:

  • Highlight-extensie: In de highlight-extensie kun je extra tekst toevoegen aan jouw advertentie. Meestal worden deze gebruikt om de USP’s te weergeven, zoals ‘24/7 bereikbaar’ of ‘kosteloos verzenden’.
  • Sitelinkextensies: Deze extensie stuurt de mensen rechtstreeks naar een specifieke pagina, zoals ‘contact’ of ‘meer informatie’.
  • Locatie-extensie: Dit geeft duidelijk de locatie weer van een bepaalde winkel. Dit werkt goed bij mobiele apparaten en geo-targeting.
  • Oproep- en berichtextensies: Deze extensie stimuleert mensen om direct contact op te nemen door te bellen of te sms’en. Vanzelfsprekend werkt deze optie alleen op mobiel.
  • Prijsextensies: De prijsextensie presenteert producten of categorieën met de bijbehorende informatie, zoals prijs.
  • App-extensies: Stimuleert mensen om een app te downloaden.

Targeting

Een andere belangrijke factor bij het bepalen van het succes van jouw campagne, is de targeting. Je kunt hierbij op vier verschillende niveaus werken:

  • Zoekwoordtargeting: Eerder al genoemd bij de structuur van een campagne, zijn de zoekwoorden. Je target hiermee de mensen die opzoek zijn naar een bepaalde term.
  • Targeting op taal en locatie: Hierbij kies je de taal, land, regio, plaats of de postcode van de gebruiker.
  • Apparaattargeting: Zoals de naam al suggereert, target je bij deze mogelijkheid specifieke gebruikers die gebruik maken van een bepaald apparaat, maar ook locatie, tijdstip en apparaat type.
  • Doelgroeptargeting: Door gebruik te maken van RLSA/marketinglijsten, kun je jouw advertenties weergeven aan mensen die jouw website al eens hebben bezocht.
Web Wings

Recent nieuws

10 augustus 2022

7 SEO trends in 2022

1 augustus 2022

Facebook marketing tips en tricks

28 juli 2022

LinkedIn tips en tricks

25 juli 2022

Hoe schrijf je SEO teksten?

17 juni 2022

Retargeting LinkedIn