Lokale SEO: zo optimaliseer je lokale vindbaarheid
Lokale SEO is een strategie binnen de online marketing die gericht is op het verbeteren van de online zichtbaarheid van een bedrijf in een specifieke regio. Deze vorm van SEO richt zich op het optimaliseren van de website en online aanwezigheid, zodat bedrijven beter vindbaar zijn voor zoekopdrachten met een lokale intentie. Dit kan bijvoorbeeld zijn voor mensen die zoeken naar diensten of producten in hun directe omgeving, zoals "restaurant in Amsterdam" of "loodgieter in Utrecht. Dit artikel zal daarom dieper ingaan op de vragen: wat is lokale SEO en hoe pas je deze SEO-strategie succesvol toe?
SEO op lokaal vlak
Lokale SEO is een cruciale strategie voor bedrijven die zich richten op klanten binnen een specifiek geografisch gebied. In tegenstelling tot traditionele SEO, die zich richt op het verbeteren van de zichtbaarheid van een website op nationaal of internationaal niveau, richt lokale SEO zich specifiek op het optimaliseren van de lokale vindbaarheid van bedrijven en op zoekopdrachten met een lokale intentie. Dit betekent dat wanneer iemand zoekt naar een product of dienst in combinatie met een locatie, zoals "kapper in Rotterdam" of "beste pizza in Eindhoven", de bedrijven met lokale SEO-strategieën hoger in de zoekresultaten verschijnen.
Voordelen van lokale SEO
Door je te richten op een lokale doelgroep en de lokale vindbaarheid van je bedrijf, bereik je meer potentiële klanten. Bovendien leidt local SEO tot meer conversies en een grotere naamsbekendheid binnen een bepaald gebied. Lokale zoekopdrachten leiden vaak tot hogere conversieratio's, omdat zoekers een sterke koopintentie hebben. Iemand die zoekt naar een “bloemist in Den Haag” is waarschijnlijk ook van plan om binnenkort bloemen te kopen.
Lokale vindbaarheid verbeteren middels Google Mijn Bedrijf
De Google Business Profile, oftewel het Google bedrijfsprofiel, is belangrijk bij elke lokale SEO-strategie. Op Google Mijn Bedrijf kun je een account aanmaken voor jouw onderneming, waarna je ook kan worden opgenomen in de Local 3 Pack, Local Finder en Google Maps. Bij de Local 3 Pack zie je boven de lokale organische resultaten de drie best gewaardeerde GBP’s en een landkaart met de locaties van deze bedrijven. Local Finder stelt je in staat om verder te kijken dan deze drie topbedrijven. Je ziet hier dan ook andere bedrijfsprofielen in Google die voldoen aan je zoektermen. Bij Google Maps kun je als laatste ook een lokale zoekopdracht doen, maar je krijgt resultaten van een grotere regio.
Lokale organische resultaten een boost geven?
Met tools van Google zoals Search Console en Analytics kun je inzicht krijgen in de resultaten die je plaatspagina’s opleveren. Houd je gedrag van je bezoekers daarom altijd bij. Zorg er ook voor dat externe sites of blogdomeinen naar jouw website en plaatspagina’s linken. Onderzoek ten derde je concurrenten, want zij kunnen je inzicht geven over welke plaatspagina’s jij nog moet toevoegen om je positie te kunnen verbeteren. Als laatste kun je ook ervoor kiezen om sommige pagina’s een boost te geven door te betaald te adverteren in Google Ads middels SEA.
Succesvolle lokale SEO tips
De lokale vindbaarheid is dus van belang voor je bedrijf, wanneer je doelgroep zich binnen een bepaalde regio bevindt. Volg onderstaande lokale SEO checklist om jouw local SEO naar een hoger niveau te tillen:
- Zorg dat je website een sterke basis vormt met een mobielvriendelijk ontwerp en snelle paginasnelheden.
- Zorg voor lokale zoekwoordonderzoeken en pas deze toe in je content.
- Optimaliseer je content.
- Vergroot je reputatie.
- Schrijf relevante blogs.
- Stel een FAQ-pagina op.
- Laat lokale vermeldingen van je bedrijf consistent zijn.
- Vergeet die backlinking niet!
- Optimalisatie van Google Mijn Bedrijf.
- Rapporteer spam.
Content optimalisatie voor local SEO
Sterke content is ook belangrijk voor plaatspagina’s, maar het kan een lastige opgave zijn. Hier volgen een aantal handige lokale SEO tips voor goede content:
- Zorg dat in je titel een keyword, locatie en de bedrijfsnaam vermeld zijn.
- Schrijf een aantrekkelijke metadescriptie over je bedrijf en de dienstverlening.
- Plaats in de URL het hoofdzoekwoord samen met de locatie.
- Gebruik meerdere headings bij grote lappen tekst.
- Pas een interne linkbuilding structuur toe.
- Gebruik externe linking om bronnen te geven.
- Plaats de plaatspagina’s op een logische plek in je menu.
- Zorgen voor unieke en relevante content en verwerk hierin ook afbeeldingen of video’s.
- Houd Google updates in het algoritme in de gaten.
Optimalisatie van Google bedrijfsprofiel
Google Mijn Bedrijf is kortom van belang om je lokale vindbaarheid te verbeteren. Het is dus aan te raden om je bedrijfsproefiel zo up-to-date mogelijk te houden. Zo optimaliseer je Google Mijn Bedrijf:
- Houd bedrijfsgegevens actueel.
- Plaats waarheidsgetrouwe afbeeldingen.
- Houd je openingstijden bij.
- Plaats recensies om je betrouwbaarheid aan te tonen.
- Reageer zelf ook op reviews.