Wat is een canonical url en wanneer gebruik je het?
Een canonical url is een krachtig hulpmiddel in zoekmachineoptimalisatie. Ze helpen website-eigenaren om duplicate content te beheren en de SEO-waarde te behouden door zoekmachines te laten weten welke versie van een pagina de voorkeursversie is. Dit is vooral belangrijk voor websites met vergelijkbare of identieke inhoud verspreid over meerdere URL's, zoals e-commerce websites met producten die verschillende kleur- of maatopties hebben. In deze blog duiken we dieper in op wat canonical tags zijn en waarom ze van belang zijn bij SEO.
Wat is een canonical URL?
Wat is nu een canonical? Wat is de betekenis van een canonical tag of URL? Een canonieke URL is een HTML-element, dat de zoekmachines, zoals Google, aangeeft wat de originele URL van een pagina is. Een canonical tag geeft bijvoorbeeld Google aan welke pagina geïndexeerd moet worden en wanneer er pagina’s zijn die een soortgelijke content vertonen.
Het belang van canonieke tags voor SEO
Wanneer de zoekmachines vele URL’s crawlen, waarbij de content nagenoeg identiek is, dan kan dit voor de zoekmachineoptimalisatie van je site wat problemen teweegbrengen. De zoekmachines missen hierdoor bijvoorbeeld echt unieke content, omdat ze door veel duplicate content heen moeten gaan voor ze bij de goede pagina’s aankomen. Komt het grootschalig voor dat er duplicate content op je site staat, dan kan je positie in de zoekresultaten minder worden. Je krijgt geen boete, maar unieke content heeft de voorkeur. Bovendien kunnen zoekmachines alsnog de verkeerde URL als de standaard nemen. Zo verspil je jouw crawlbudget. Door een canonieke URL in te stellen, voorkom je deze problemen.
Wanneer gebruik je een canonical tag?
Hieronder geven we een aantal veelvoorkomende opties van duplicate content waarbij een canonical URL uitkomst kan bieden:
- Bij parameters
- Bij pagina’s voor verschillende apparaten, zoals mobiele versies
- Websites met dynamische URL’s
- Bij URL’s met content op zowel de http en https versie
- Bij losse printbare versies van de pagina
- Locatiepagina’s bij SEA, waar alleen plaatsnamen aangepast zijn
- Bij het hebben van AMP en niet-AMP pagina’s
- Bij URL’s die dezelfde content hebben op de www en niet-www versie
- Identieke content op verscheidene domeinen
Google laat zijn bezoekers liever de beste resultaten in zijn ranking zien. Daarom wordt duplicate content gefilterd. Heb je zelf geen canonical tags aan een pagina toegevoegd, dan zal Google kiezen welke pagina de standaard is, waarna de zoekmachine deze crawlt. Breng je zelf als een canonical URL aan, dan weet Google dat dit de belangrijkste URL is.
Verschil tussen een zelf verwijzende canonical en canonicals die verwijzen naar andere pagina’s
De standaard pagina heeft altijd een zelf verwijzende canonical. Dit houdt in dat de canonical tag naar deze pagina verwijst. Op de pagina’s met dezelfde content vind je een canonical URL die verwijst naar de primaire pagina. Bij je pagina’s die geen duplicate content bevatten, vind je ook een zelf verwijzende canonieke tag. Zo krijgen de zoekmachines hier ook het signaal dat deze pagina uniek is en dus geïndexeerd moet worden.
Hoe kun je een canonieke URL instellen?
Je implementeert een canonieke tag in de broncode van je pagina. Je plaatst de tag in de <head> sectie en je voegt hieraan een <link> element toe, die naar de pagina zelf verwijst of naar de primaire pagina bij duplicate content. Je kunt de canonical URL ook instellen bij Yoast van WordPress en Magento. Bij Yoast kun je een plugin installeren, namelijk de Yoast SEO plugin. Onder het kopje “geavanceerd” kun je de gewenste canonieke URL invoeren.
Bij Magento moet je de volgende dingen doen:
- Systeemmenu > Configuratie > Catalogus > Search Engine Optimisation.
- De ‘’ Use Canonical Link-metatag for products’ en ‘Use Canonical Link-metatag for categories’ moeten op ja staan.
- Bij de categoriepagina waaraan de canonical tag moet worden toegevoegd, ga je naar Selecteert Catalogus > Manage Categories > Kies vervolgens een categorie > ‘Custom Design’.
- In ‘Custom Layout Update’ plaats je deze code:
<reference name = "head">
<action method = "removeItem">
<type> link_rel </ type>
<naam> https://www.voorbeeld.nl/de-kopie </ name>
</ action>
<action method = "addLinkRel">
<rel> canonical </ rel>
<href> https://www.voorbeeld.nl/originele-content </ href>
</ actie>
</ reference>
Regels bij implementeren canonical
Let op de volgende zaken om de canonical tag goed te implementeren:
- In de URL’s vind je alleen kleine letters, geen hoofdletters
- Let op de juiste domeinversie, dus https of http
- Gebruik de volledige URL
- Voorkom gemengde signalen en pak een canonical URL die uniek is
Respecteert Google altijd de canonical tag?
Over het algemeen zorgt een canonieke URL er wel voor dat zoekmachines die URL als de primaire pagina pakken. In sommige gevallen kan het echter zijn dat de zoekmachines deze URL niet als canoniek accepteren en zelf een beter resultaat kiezen. Je kunt altijd kijken welke URL als canonical wordt beschouwd via Google Search Console.
Maak deze fouten niet
Uit ervaring blijk dat men nogal wat fouten maakt bij het implementeren van een canonieke tag. Voorkom de volgende veelgemaakte foutjes:
- Laat niet al je pagina’s naar je homepage verwijzen als primaire pagina.
- Gebruik nooit gelijktijdig een canonical met een noindex.
- Als een pagina een nummering bevat, plaats je geen canonical tag.
- Eén canonieke tag is voldoende, gebruik niet meer tags.
- Gebruik de canonieke URL niet om linkjuice door te geven.
- Gebruik de canonical niet om naar een mobiele versie te linken.
- Canonicals zijn geen richtlijnen, maar eerder een suggestie. 301-omleidingen die vertellen een zoekmachine: doe dit. Dit is niet het geval met een canonieke URL.