Wat zijn orphan pages en welk effect hebben ze op SEO?
Bij online marketing zijn er tal van technische details die je in de gaten moet houden om een goed presterende site te garanderen. Eén zo’n detail dat vaak over het hoofd wordt gezien, maar cruciaal is voor de zichtbaarheid en gebruiksvriendelijkheid van je site, zijn de zogenaamde "orphan pages" of weespagina's. Deze pagina's, die geen enkele interne link bevatten die naar hen verwijst, zijn als verloren schatten op je website: waardevol maar moeilijk te vinden. In deze blog onderzoeken we wat orphan pages zijn, waarom ze problematisch kunnen zijn voor je SEO en hoe je ze kunt aanpakken om de algehele prestaties en gebruikerservaring van je site te verbeteren.
Wat zijn orphan pages?
Wat is een orphan page? Een orphan page is een pagina, die niet gevonden kan worden door Google te wijten aan een afwezigheid van inbound en uitgaande interne links. Deze pagina zweeft als het ware los van het web of de piramide die je andere pagina’s vormen. Daarom wordt zo’n losse pagina een weespagina genoemd. De crawlers van de zoekmachines kunnen door het gebrek aan links orphan pages lastig vinden en dat is niet goed voor je SEO. Een goed gelinkte pagina zorgt namelijk voor een hogere positie in de Google zoekresultaten.
Orphan versus dead-end pages
Orphan pages zijn anders dan dead-end pages. Deze pagina's hebben geen binnenkomende noch uitgaande interne links. Ze vormen dus hun eigen geïsoleerde eiland. Dead-end pages bereik je wel via interne links, maar ze hebben zelf geen uitgaande links. Als je op deze pagina’s eindigt, dan bevind je je eigenlijk op een doodlopende weg.
Ontstaan van orphans
Veranderingen in de website en een onnauwkeurig beheer van content kunnen leiden tot orphan pages. Hieronder volgen een aantal veel voorkomende oorzaken van weespagina’s:
- Bij een update van de website kunnen navigatie-elementen verwijderd worden.
- Tijdelijke promotie pagina’s vervallen na de acties door verwijdering van de links al snel tot orphan pages.
- Verouderde content kan geïsoleerd raken.
- Wanneer een website gemigreerd wordt, dan kunnen sommige pagina’s verloren raken.
Waarom zijn orphan pages problematisch?
Orphan pages hebben een grote invloed op SEO. Het grootste probleem is dat de kans groot is dat een pagina niet geïndexeerd wordt. Zoekmachines hebben geen pad om te volgen, waardoor ze de weespagina niet kunnen bereiken. Doordat deze pagina’s niet geïndexeerd worden, worden ze niet in de zoekresultaten opgenomen. Wordt een pagina toch gevonden en geïndexeerd, dan scoor je niet hoog in de rankings met deze pagina, omdat er geen linkstructuur in de pagina’s zit. Dit is van directe invloed op je organische zoekverkeer. Als laatste zijn de orphan pages virtueel onzichtbaar voor bezoekers. De enige manier waarop potentiële klanten op een orphan page kunnen komen, is door de exacte URL in te geven en die hebben ze niet, want ze weten niet dat de pagina bestaat.
Een sitemap de oplossing?
Een sitemap is een pagina met links naar alle pagina’s van je website. Hier kan een orphan page aan toegevoegd worden, waarna Google hem kan crawlen. Klaar is Kees, zou je zeggen. Dat is echter niet het hele verhaal, want een geïndexeerde pagina rankt nog niet in de zoekresultaten. Daarvoor zijn links toch van belang. Zonder interne linkjes weet Google niet wat er op de pagina gezegd wordt en welke zoekwoorden relevant zijn voor die pagina.
Hoe vind je jouw orphan pages?
Voor je SEO zijn orphan pages kortom funest. Het is daarom belangrijk dat je elke orphan page opspoort en – zo nodig – deze voorziet van een goede linkstructuur. Hoe kun je orphan pages nu opsporen? Over het algemeen doe je dit aan de hand van vier stappen:
- Zet al je URL’s via de sitemap in een Excel
- Crawl je website
- Haal duplicaten weg
- Voorzie de pagina’s die wel op je sitemap staan, maar niet na het crawlen naar voren zijn gekomen van een link. Let op: niet alle losse pagina’s behoeven een interne link. Bekijk het doel van de pagina en besluit dan of een link van toegevoegde waarde is.
Je kunt ook Google Search Console gebruiken en een overzicht downloaden van al je pagina’s. Hier zie je vanzelf welke pagina’s nul links ontvangen of geven. Ook met de app Screaming Frog kun je middels een crawl tree grafiekje achterhalen wat je orphan pages zijn.
Hoe weet je wat een relevante link is?
Het heeft geen zin om random wat te verwijzen naar andere pagina’s. Linkjes moeten krachtig zijn en van een hoge kwaliteit. Zoekmachines beschouwen deze links als waardevoller en relevanter, waardoor je hoger in de zoekresultaten naar voren komt. Let daarom bij het linken op een aantal factoren, zoals:
- Autoriteit van verwijzende website
- Plaatsing van de link op het verwijzende domein
- Relevantie van de content
- De gebruikte zoekwoorden
Wil je zeker weten wat relevant is? Gebruik dan deze formule: site:jouwwebsite.nl onderwerp. Vul bij jouwwebsite.nl jouw site in en vervang het onderwerp met het zoekwoord van jouw orphan page.
Natuurlijke verdeling van de linkjes
Het is niet alleen van belang dat je gebruikmaakt van relevante links. Die linkjes moeten namelijk ook natuurlijk verdeeld worden, zodat niet al je pagina’s op een zoekwoord te vinden zijn. Gebruik dus niet alleen je daadwerkelijke onderwerp als zoekwoord, maar ook synoniemen of woordgroepen die bij je onderwerp horen. Zo voorkom je keyword stuffing en krijg je wat semantische key words in je content.