Lokale SEO: uitleg en tips
Als bedrijf wil je het liefst online zo goed mogelijk gevonden worden. Vooral in het geografische gebied waar je actief bent, want op die manier trek je de meest relevante bezoekers naar je website. Maar hoe zorg je er nu voor dat je lokaal gevonden wordt? Om je online vindbaarheid te vergroten is lokale SEO onmisbaar. Lees in deze blog wat het precies betekent en welke tips je kunt gebruiken om de vindbaarheid van je bedrijf te verhogen.
Wat betekent SEO?
SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Zoekmachine optimalisatie is geen eenduidige actie, maar bestaat uit een traject aan strategieën en technieken die je toe kunt passen op je website en de aansluitende content. Het doel van SEO is, om zo goed mogelijk organisch in zoekmachines te scoren. Bedrijven die bovenaan staan in de zoekresultaten krijgen namelijk meer websiteverkeer, wat kan leiden tot meer conversies.
Verschil tussen algemene SEO en lokale SEO
SEO verbetert je online zichtbaarheid in zoekmachines, zoals Google. Het grote verschil tussen SEO en lokale SEO is dat lokale SEO specifiek gericht is op een bepaald gebied. Hier is een gerichtere aanpak voor nodig. De content van de website moet aansluiten op de lokale zoekopdrachten. Denk bijvoorbeeld aan een autorijschool die rijlessen geeft in de regio Eindhoven. Hij wil dan ook gevonden worden door mensen in Eindhoven die opzoek zijn naar rijlessen. Als iemand uit Groningen op zoek is naar rijlessen is het voor de rijschool in Eindhoven in dit geval niet interessant om hoog in Google te ranken.
Tips voor lokale SEO
Hier volgen een aantal lokale SEO tips die kunnen bijdragen om je vindbaarheid te verhogen;
1. Google Mijn bedrijf
Om lokaal beter gevonden te worden, is Google Mijn bedrijf een effectieve tool. Je kunt hier informatie over je bedrijf, een link naar je website, andere contactgegevens, foto’s en een hele belangrijk onderdeel, user generated content zoals reviews toevoegen. Een Google Mijn Bedrijf met veel goede reviews zorgt ervoor dat je bedrijf als betrouwbaarder wordt gezien en vergroot je online vindbaarheid in het gebied dat voor jouw bedrijf relevant is. Zorg er dus voor dat je zo een bedrijfsprofiel aanmaakt op jouw adres.
2. Linkbuilding
Linkbuilding is in deze tijd onmisbaar. Zorg ervoor dat je genoeg backlinks van andere websites krijgt. Relevante backlinks zorgen ervoor dat je eigen website gezien wordt als autoritair en betrouwbaar. Hierdoor zal Google je hoger in de zoekresultaten ranken. Het verkrijgen van backlinks kan op verschillende manieren. Je kan samen werken met andere websites, maar je kan ook backlinks inkopen of zelf content schrijven waarbij je naar je website linkt.
3. Zoekwoorden onderzoek
Voer een goed zoekwoordenonderzoek uit en ga na welke zoekwoorden relevant voor je bedrijf zijn, om mee te nemen op de website. Een website kan immers niet scoren op alle zoekwoorden in jouw branche, je kiest die woorden die het meest relevant zijn voor lokale business. Voor lokale SEO is het belangrijk dat een vermelding van de locatie niet ontbreekt, want je wilt vooral gevonden worden in het gebied waar je actief bent.
4. Landingspagina’s
Vanuit het zoekwoordenonderzoek en actieplan kun je landingspagina’s gaan schrijven. Schrijf unieke content voor je website. Zorg ervoor dat je de juiste lokale zoektermen verwerkt die relevant zijn voor je doelgroep. Besteed aandacht aan de URL, de titel, afbeeldingen en metabeschrijving om ervoor te zorgen dat jouw landingspagina hoger gaat scoren op het relevante zoekwoord.
5. Hulp van SEO-specialist
Om je lokale vindbaarheid voor je bedrijf te verhogen, kun je ook een marketing bureau met SEO-specialisten inschakelen. Zij hebben de expertise, kennis en middelen in huis om je lokale SEO te verbeteren. Ben je benieuwd wat Web Wings voor jouw bedrijf kan betekenen? Doe de vrijblijvende SEO-scan en ontdek hoe jij ervoor staat en wat er beter kan op het gebied van lokale SEO.