Wat is Social media marketing
Social media marketing is het inzetten van sociale media met als doel marketing doelstellingen te realiseren. Kortom promoot een bedrijf zichzelf en haar producten/diensten op kanalen zoals Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok en soortgelijke platformen. Bij deze vorm van marketing draait het om het creëren van waardevolle content die de doelgroep aanspreekt en betrekt. Dit kan variëren van informatieve posts en pakkende afbeeldingen tot leuke video’s en polls. Wil je meer weten over content? Bekijk dan deze pagina!
Organische en betaalde social media marketing
Een succesvolle social media marketingstrategie bevat organische en betaalde social media. Bij organische social media draait het om het vergaren van volgers door het posten van relevante en boeiende content. Het plaatsen van content zorgt voor het vergroten van de betrokkenheid van klanten en het versterken de merkloyaliteit. Dit kan een bedrijf bijvoorbeeld doen door het delen van tips en verhalen achter de schermen.
Naast organische social media kan een bedrijf ook gebruik maken van betaalde social media. Hierbij worden advertenties ingezet om de zichtbaarheid te vergoten bij een bredere doelgroep. Dit wordt gedaan op basis van demografische gegevens, interesses en gedrag. Door te betalen voor advertenties op social media kunnen bedrijven hun boodschap verspreiden naar een specifieke doelgroep en acties stimuleren.
Facebook is nog altijd het belangrijkste platform in de wereld van marketing. Dit platform heeft maandelijks de meeste actieve gebruikers, dus hier bevinden zich ook veel verschillende doelgroepen. Om de doelgroep te bereiken is het belangrijk om visuele content te posten op Facebook. Uit onderzoeken is namelijk gebleken dat visuele content meer engagement krijgt dan puur tekstuele berichten.
In deze blog geven we je een aantal tips met betrekking tot Facebook marketing.
Na Facebook is Instagram het meest populaire platform. Op dit platform is het belangrijk dat er gebruik wordt gemaakt van relevante hashtags onder een post. Deze zorgen er namelijk voor dat mensen de post makkelijker kunnen vinden. Ook is het op Instagram net zoals op Facebook belangrijk dat er visuele content wordt geplaatst. Hierbij moet er gezorgd worden dat mensen een reden krijgen om te blijven kijken/lezen. Dan is er namelijk meer kans dat gebruikers actie ondernemen.
LinkedIn is een belangrijk onderdeel geworden van de zakelijke gemeenschap. Zeker voor B2B bedrijven is dit kanaal onmisbaar in de marketingstrategie. Op dit platform zitten mensen vaak met zakelijke gedachten, in tegenstelling tot Instagram en Facebook waar mensen ontspanning op zoeken. Hier moet een bedrijf dus op inspelen met de content die geplaatst wordt. LinkedIn kan ervoor zorgen dat een bedrijf een professionele doelgroep bereikt, naamsbekendheid opbouwt en meer leads genereerd. En ook op dit kanaal is het belangrijk dat er gebruik wordt gemaakt van relevante hashtags.
TikTok
Een redelijk nieuw platform voor bedrijven is TikTok. Het is een snel platform waarop gebruikers meteen door kunnen scrollen naar de volgende video. Daarom is het belangrijk dat er een interessante video wordt geplaatst die meteen de aandacht van de gebruiker grijpt.