Terug naar overzicht

Wat is Marketingstrategie

Een marketingstrategie is een plan wat door een bedrijf wordt gemaakt om zijn producten of diensten op de markt te brengen. Dit plan bepaalt de doelstellingen van de marketingactiviteiten van het bedrijf. De marketingstrategie bevat doelstellingen, de doelgroep, de kanalen die in worden gezet om de doelgroep te bereiken, de concurrentie in het vakgebied, en nog veel meer. Aan de hand van dit plan worden de juiste mensen bereikt die interesse hebben in het product of de dienst die aangeboden wordt.  

Wat is het doel van een marketingstrategie?

Het doel van een marketingstrategie is om de lange termijn doelstellingen van een bedrijf te bereiken door middel van effectieve marketing. Ieder bedrijf heeft zijn eigen doel wat ze willen bereiken met het opstellen van een marketingstrategie. Klantwerving is één van die doelen. Het aantrekken van nieuwe klanten is een belangrijk onderdeel in de marketing. Met behulp van een strategie wordt er gekeken hoe een bedrijf nieuwe klanten kan bereiken en overtuigen om een product of dienst af te nemen. Maar vergeet de bestaande klanten niet, deze zijn namelijk net zo waardevol. Een goede marketingstrategie bevat ook methoden om klanten tevreden te houden en te zorgen voor herhaalaankopen.

Merkpositionering kan ook een van de doelen zijn van een marketingstrategie. De strategie helpt bij het bepalen hoe het merk wordt gepositioneerd ten opzichte van concurrenten. Ook kan een strategie helpen bij de groei van omzet en marktuitbreiding. Het vergroten van naamsbekendheid is ook mogelijk met een goede marketingstrategie.

Een marketingstrategie brengt een bedrijf in lijn met zijn zakelijke doelen. Dit wordt gedaan om de meest efficiënte manier te vinden waarmee de gewenste resultaten worden behaald in de marktomgeving. Het helpt bij het uitvoeren van plannen, het evalueren van marketingactiviteiten en het ondersteunen van het succes van het bedrijf.

Hoe stel je een marketingstrategie op?

Het opstellen van een marketingstrategie wordt gedaan aan de hand van een aantal gestructureerde stappen.

  • Doelstellingen bepalen:

Als eerste zal een bedrijf duidelijk voor ogen moeten hebben wat het wil bereiken. Dit moeten meetbare doelstellingen zijn, zoals omzetgroei, merkbekendheid of het marktaandeel.

  • Doelgroep in kaart brengen:

Als tweede stap wordt er nauwkeurig gekeken naar de doelgroep. Wie wil het bedrijf bereiken, waar vind je deze mensen en wat zijn hun interesses. Dit wordt ook wel een doelgroep analyse genoemd. In deze blog vertellen we je meer over de doelgroep analyse.

  • Concurrentieanalyse:

Naast het analyseren van de doelgroep, wordt ook de concurrentie bekeken. Hierbij worden hun sterke en zwakken punten geïdentificeerd, en wordt er gekeken waar eventuele kansen zitten.

  • SWOT-analyse:

Om een geode marketingstrategie op te zetten zul je ook moeten kijken hoe je eigen bedrijf ervoor staat. Dit wordt gedaan door middel van een SWOT-analyse. Hierbij worden de sterke en zwakke punten van het bedrijf geëvalueerd, en de kansen en bedreigingen van het bedrijf.

  • Positionering bepalen:

Vervolgens zal het bedrijf moeten bepalen hoe het zich wil positioneren in de markt. Welke waardes biedt het bedrijf aan de doelgroep?

  • Marketingmix ontwikkelen:

De marketingmix bestaat uit de 4P’s: product, prijs, plaats en promotie. Deze vier onderdelen worden ingericht aan de hand van de doelen die je bij de eerste stap hebt opgesteld.

  • Marketingtactieken en kanalen kiezen:

Het bedrijf zal vervolgens een keuze moeten maken in tactieken en kanalen die zullen worden ingezet om de doelen te behalen. Dit kunnen Google Advertenties zijn, maar ook evenementen en email marketing.

  • Planning maken:

Maak vervolgens een gedetailleerde marketingplanning met de timing van verschillende activiteiten.

  • Evalueren:

Een van de belangrijkste dingen is het evalueren van resultaten. Hierbij kun je namelijk zien of de inspanningen het juiste resultaat geven. Aan de hand van deze resultaten kun je de strategie optimaliseren.