Hoe maak je een doelgroep analyse?
Het begrijpen van je doelgroep is van groot belang binnen de marketingstrategie. Of je nu een bedrijf runt, een product lanceert of content deelt, een doelgroep analyse kan helpen bij het vinden van de juiste doelgroep. In deze blog gaan we je stap voor stap helpen bij het uitvoeren van een doelgroep analyse. Van het stellen van een doel, en het onderzoeken van interne en externe klantinformatie, tot het samenvatten en het maken van een buyer persona.
Weet je niet goed wat een doelgroep is? Lees dan eerst deze pagina!
Wat is een doelgroep analyse?
Een doelgroep analyse is een onderzoek wat je uitvoert om uit te zoeken op wie je je marketingactiviteiten het beste kunt richten. Het is zonde om je tijd en geld in mensen te stoppen die niet geïnteresseerd zijn in je product of dienst. Tijdens deze analyse krijg je inzicht in de kenmerken, behoeften, interesses en gedragingen van de mensen die wel interesse hebben in hetgeen wat je aanbiedt. Dit zorgt ervoor dat je de communicatie, marketingstrategieën en projecten beter kunt afstemmen op de specifieke doelgroep.
Tijdens een doelgroep analyse kun je verschillende onderdelen onderzoeken. Demografische gegevens zijn daar een voorbeeld van, zoals leeftijd geslacht en locatie. Ook wordt er gekeken naar psychografische kenmerken, zoals waarden, levensstijl en persoonlijkheid. Daarnaast is het ook belangrijk om gedragspatronen en behoeften van de doelgroep te onderzoeken.
Wat is het belang van een doelgroep analyse?
Bij het opstellen van een marketingstrategie mag een doelgroep analyse niet missen. Deze biedt namelijk inzicht in wie je potentiële klanten zijn en wat hen drijft. Door de specifieke behoeften, gedragingen en interesses van je doelgroep te begrijpen, kun je je marketingactiviteiten veel gerichter inzetten. Dit zal leiden tot meer betrokkenheid van het publiek en een grotere kans op conversies. Een doelgroep analyse stelt je in staat om de juiste boodschap via de juiste kanalen op het juiste moment te leveren, waardoor je een diepere verbinding met de doelgroep opbouwt. Het uitvoeren van een doelgroep analyse is een investering die zorgt voor effectiviteit, klanttevredenheid en bedrijfsgroei.
Stap 1: Bepaal het doel
Voordat je gaat beginnen met het daadwerkelijke onderzoek zul je een aantal doelen op moeten stellen. Deze doelen zijn de basis voor de rest van je onderzoek en de strategie bepaling. Door duidelijke doelstellingen te formuleren, zoals het begrijpen van demografische kenmerken, gedragspatronen en behoeften van de doelgroep, kun je je analyse doelgericht aanpakken. Deze doelen zijn tevens ook meetpunten voor het succes van de strategie die je op gaat stellen na het doen van de analyse.
Stap 2: Onderzoek interne klantinformatie
Als ondernemer bezit je informatie zoals verkoopdata, gemiddeld aankoopbedrag, meest voorkomende postcodes en de mate van herhaalaankopen. Deze informatie ga je gebruiken om onderzoek te doen naar je huidige klanten. Eerst zul je moeten achterhalen wie je klanten zijn. Zijn het bedrijven of consumenten? Waar komen deze klanten vandaan? Vervolgens ga je kijken waarom deze klanten gebruik maken van jouw producten of diensten. Om deze elementen te onderzoeken kun je bijvoorbeeld een enquête opstellen die je verstuurt naar klanten.
Stap 3: Onderzoek klantinformatie extern
Nadat je een idee hebt gekregen van je huidige klanten, kun je extern informatie gaan zoeken over deze groep mensen. Online en offline is veel data te vinden die je kunt gebruiken voor je doelgroep analyse. Bronnen die je kunt gebruiken zijn bijvoorbeeld het Centraal Bureau Statistiek (CBS), Google, vakbladen, literatuur en KVK-gegevens. Uit deze bronnen kun je relevante informatie halen met betrekking tot je doelgroep.
Stap 4: Vat samen en concludeer
Na het onderzoeken van klanten is het tijd om de informatie te gaan samenvatten en hieruit een conclusie te vormen. Dit omvat het grondig analyseren van de verzamelde gegevens van de voorgaande stappen en het identificeren van patronen, trends en opvallende inzichten. Door deze gegevens samen te vatten, krijg je een duidelijk beeld van je doelgroep en hun gedrag. Conclusies van je onderzoek kunnen verschillen van de meest voorkomende demografische kenmerken tot diepere psychologische motivaties van je doelgroep. Deze inzichten zijn van groot belang bij de volgende stap: het maken van een buyer persona. Ook zijn de samenvattingen en conclusies belangrijk bij het opstellen van een marketingstrategie en het richten van communicaties op de specifieke behoeften en interesses van de doelgroep.
Stap 5: Maak een buyer persona
Tijdens stap vijf ga je de conclusies die je hebt gedaan in stap vier tot leven brengen. Dit ga je doen volgens een buyer persona. Dit is een fictief persoon die een potentiële klant representeert van je bedrijf. Om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van je doelgroep raden we je aan om drie verschillende buyer persona’s te maken op basis van algemene beschrijvingen. De elementen die niet mogen missen in de persona zijn:
- Naam,
- Geslacht,
- Leeftijd,
- Carrière,
- Woonplaats,
- Burgerlijke staat,
- Inkomen,
- Opleiding,
- Doelen,
- Motieven,
- Leefstijl.
Stap 6: Stel een marketingstrategie op
De volgende stap bij het uitvoeren van een doelgroep analyse is het verwerken van de bevindingen in de marketingstrategie van het bedrijf. De verzamelde gegevens bieden waardevolle input voor het bepalen van communicatiekanalen, boodschappen en contentstrategie. Door je strategie af te stemmen op de specifieke behoeften, voorkeuren en pijnpunten van je doelgroep, vergoot je de kans op betrokkenheid en conversies. Tijdens deze stap ga je de inzichten die je hebt opgedaan omzetten naar concrete acties. Dit kan gaan om het aanpassen van je tone of voice of het kiezen van de juiste visuele elementen.
Stap 7: Testen en aanpassen
Na het volgen van alle stappen is je doelgroep analyse nog niet klaar. Eigenlijk is deze nooit klaar. Trends zorgen namelijk voor veranderingen in de markt, die ook effect kunnen hebben op jouw bedrijf en doelgroep. Daarom is het belangrijk om regelmatig kritisch te kijken naar je doelgroep. Werkt je marketingstrategie nog steeds voor de doelgroep? Zie je veranderingen in je verkoopcijfers? Dit zijn elementen die nauwkeurig in de gaten moet houden. Als je hier grote veranderingen in ziet, zal er wat aangepast moeten worden in je huidige strategie.
Een goede manier om je gekozen doelgroep te testen is door middel van advertenties op social media of Google. Voer met behulp van een van de twee kanalen een a/b test uit om te testen of je de juiste doelgroep hebt gekozen voor jouw bedrijf of product. Dit doe je door twee dezelfde advertenties te maken, maar met verschillende doelgroepen. Vervolgens ga je analyseren welke van de twee advertenties de meeste interacties krijgt. Meer informatie over a/b testen vind je hier!