Wat is B2B
B2B staat voor Business to Business. Dit houdt in dat een bedrijf goederen of diensten levert aan andere bedrijven. Een voorbeeld van zo’n B2B bedrijf is bijvoorbeeld de Macro of een autofabrikant. Deze verkopen geen goederen aan consumenten maar aan andere bedrijven. Deze bedrijven kunnen zich specialiseren in het leveren van goederen en diensten aan specifieke industrieën of marktsegmenten. Bedrijven die wel aan consumenten verkopen, zijn B2C bedrijven.
B2B marketing
Bedrijven die goederen of diensten leveren aan andere bedrijven, maken gebruik van B2B marketing. Hierbij wordt er gericht op de verkoop en de levering van producten aan bedrijven. Deze vorm van marketing is anders dan B2C marketing. Er wordt namelijk gekeken naar de factoren waar bedrijven op letten als ze iets kopen. Consumenten baseren hun koopgedrag op andere dingen dan bedrijven. B2B kopers letten vooral op het winstpotentieel. De inzet om bedrijven binnen te halen is veel groter dan bedrijven die een consument binnen willen halen.
De marketingtechnieken moeten aan de hand van verschillende factoren aangepast worden. B2B klanten zijn bijvoorbeeld veel meer geïnteresseerd in de technische eisen, productiviteitsaspecten en veiligheidsproblemen. Het is dus belangrijk dat een B2B bedrijf deze informatie duidelijk met de klant communiceert, om er voor te zorgen dat er een transactie plaats vindt. Ook de grootte en waarde van verschillende klanten verschilt, hierop zul je de marketingtechnieken dus ook op moeten aanpassen.
B2B kanalen
Om B2B klanten te bereiken zal een bedrijf goed na moeten denken over de kanalen waar ze gebruik van gaan maken. Er zijn verschillende manieren, maar de meest effectieve verschilt per industrie. SEO is een van die manieren. Hoe hoger het bedrijf in Google staat, hoe meer bezoekers deze website zal trekken, en hoe hoger het aantal conversies zal zijn. Ook is social media een goede manier om B2B klanten aan te trekken. Op social media creëert een bedrijf meer betrokkenheid met de klanten, waardoor ze betrouwbaarder overkomen. Een iets grotere manier om klanten binnen te halen is een event. Een bedrijf kan zelf een event opzetten, of juist een event sponsoren waar de doelgroep zich zal bevinden. Dit zorgt ook voor een grotere naamsbekendheid.