Terug naar overzicht

Wat is B2C

B2C staat voor Business to Consumer. In tegenstelling tot B2B is B2C een van de meest voorkomende bedrijfsvormen. Dit houdt in dat bedrijven hun diensten direct aan de consument aanbieden. Bedrijven die hieronder vallen zijn winkels zoals de Albert Heijn en de Zara, maar ook webwinkels zoals Zalando en Wehkamp.

B2C bedrijven zijn gericht op merkloyaliteit en het vergroten van hun klantenbestand. Voor deze bedrijven is het essentieel om een gebruiksvriendelijke (online) winkelervaring te bieden, zodat de consument wordt verleid tot een aankoop. Het succes van dit soort bedrijven hangt af van de tevredenheid van de consument.

B2C marketing

Bedrijven die rechtstreeks goederen of diensten leveren aan de consument, maken gebruik van B2C marketing. Hierbij richt het bedrijf zich op het aankoopproces van de doelgroep. Het besluitvormingsproces van een consument is namelijk heel anders dan die van een bedrijf. Consumenten laten emoties een grote rol spelen bij het doen van een aankoop. Hier moet je als B2C bedrijf dus op kunnen inspelen. De klanten zijn vaak minder geïnteresseerd in technische aspecten, en willen graag snel een aankoop doen.

De ontwikkelingen binnen het internet zijn cruciaal geweest voor de B2C bedrijven. Er gingen bedrijven ten onder en andere bedrijven zijn alleen maar groter geworden. Tegenwoordig kopen de meeste mensen producten online, in plaats van in een fysieke winkel. Hier moeten bedrijven dus op inspelen met hun marketing.

B2C kanalen

Om B2C klanten te bereiken zal een bedrijf goed na moeten denken over de kanalen die ze inzetten. Het verschilt per doelgroep welk kanaal het meest effectief is voor een bedrijf. SEO is een manier wat bij elk bedrijf effectief kan zijn. Als je hoger staat in Google, ben je namelijk beter vindbaar voor klanten en trekt je website meer bezoekers. B2C bedrijven moeten er ook rekening mee houden dat meer dan de helft van de online aankopen wordt gedaan via een mobiel apparaat. Advertenties en websites moeten hier dus op aangepast zijn, zodat de gebruiker een zo optimaal mogelijke ervaring ondervindt. Social media kan natuurlijk ook niet onderbreken. Op een kanaal zoals Instagram kun je makkelijk jouw product of dienst laten zien aan de klant. Ook zorgt dit voor het vergroten van je naamsbekendheid.