Terug naar overzicht

Wat is Targeting

Het is belangrijk om als marketeer de juiste doelgroep te bereiken. Als er een boodschap overgebracht moet worden, is het van belang dat dit bij de juiste mensen terechtkomt. Dat is waar je targeting voor kunt gebruiken. Targeting is een proces waarbij een marketingboodschap wordt gericht op een specifieke doelgroep. Door middel van verschillende criteria zoals demografie, interesses en locatie kunnen advertenties gericht worden op mensen die geïnteresseerd zijn in het product.

Soorten targeting

Er zijn verschillende vormen van targeting, waarmee je specifieke doelgroepen kan aanspreken.

Een eerste vorm is demografische targeting. Hierbij worden advertenties gericht op basis van kenmerken zoals leeftijd, geslacht, inkomen en opleidingsniveau. Daarnaast is er ook geografische targeting. Hierbij bepaal je waar mensen zich fysiek bevinden. Dit kan bijvoorbeeld op basis van land, stad of regio. Deze vorm kan handig zijn voor bijvoorbeeld lokale campagnes of winkels. Een andere vorm van targeting is psychografische targeting. Hiermee worden boodschappen gericht op basis van interesses, levensstijl, waarden en persoonlijkheid.

Hoe werkt targeting?

Targeting werkt op basis van het gebruiken van gegevens om te bepalen wie jouw advertentie of boodschap te zien krijgt. Het doel is uiteindelijk om de boodschap alleen te laten zien aan mensen die daadwerkelijk zijn geïnteresseerd in jouw product of dienst. Hiermee wordt er minder van het budget verspild en zijn er minder irrelevante klikken. Advertentieplatformen, zoals Google Ads, verzamelen grote hoeveelheden aan data over gebruikers. Met deze gegevens kunnen bedrijven zelf segmenten worden gemaakt op basis van de hier voor beschreven vormen van targeting.

Vervolgens is het belangrijk om de data te meten, testen en optimaliseren. Zo krijg je inzicht in wie er op een advertentie klikt en welke doelgroepen goed presteren. Op basis daarvan kun je het targeten specifieker maken en eventueel combineren met andere vormen van targeting. Daarmee creëer je combinaties die het meeste opleveren en kun je advertenties optimaliseren.

Voordelen van targeted marketing

Targeted marketing biedt meerdere voordelen. Dit komt vooral doordat je advertenties en content kunt richten op mensen die écht relevant zijn voor je merk. Hieronder staan een aantal belangrijke voordelen:

1. Hogere relevantie voor de doelgroep

Door het maken van advertenties die gericht zijn op specifieke doelgroepen, worden je advertenties alleen getoond aan mensen die geïnteresseerd zijn in het product. De boodschappen zijn namelijk relevanter en persoonlijker.

2. Efficiënter gebruik van budget

Targeted marketing zorgt ervoor dat je geen budget uitgeeft aan irrelevante vertoningen of klikken. Vanwege de gespecificeerde doelgroep wordt het budget gericht op de groepen met de hoogste kans op conversie. Dit leidt uiteindelijk ook tot hogere conversieratio’s.

3. Betere personalisatie van de boodschap

Door targeting heb je meer inzicht in de interesses en het gedrag van je doelgroep. Hier kun je slim gebruik van maken door de boodschap in advertenties te personaliseren. Ook kun je door middel van targeting verschillende versies van je advertentie te tonen aan verschillende doelgroepen. Hierdoor is de boodschap, die de doelgroep te zien krijgt, persoonlijker dan één boodschap voor alle doelgroepen.

Op deze pagina lees je meer over doelgroepen.