web analytics
085 130 0595
info@web-wings.nl
Terug naar overzicht

SEO-vriendelijke landingspagina's maken

|
22 oktober 2019
|

Wil jij meer bezoekers op jouw website? Maak dan gebruik van landingspagina’s. Maar wat is een landingspagina precies? Een landingspagina is de pagina op een website waar een potentiële klant op binnenkomt. De webpagina heeft als doel een bepaald gedrag uit te lokken bij de gebruiker, zoals bijvoorbeeld het doen van een aankoop of een contactformulier invullen. Doordat de site gericht is op een bepaalde handeling is het karakter van de landingspagina anders dan de pagina van de website zelf.

Het doel is niet per se het aantrekken van zoveel mogelijk bezoekers, maar het aantrekken van de juiste bezoekers. Oftewel, de doelgroep. In deze blog krijg jij tips waardoor jij aan de slag kan met de optimalisatie van jouw landingspagina’s.

1. SEO-vriendelijke URL’s

Een belangrijk punt is dat de URL van jouw landingspagina uit woorden bestaat. Bestaat de URL voor 75 procent uit cijfers? Dan ziet Google deze pagina al snel als niet-relevant, omdat Google uit de URL wil kunnen opmaken waar de webpagina over gaat. Het is daarom aan te raden om jouw website URL’s te optimaliseren.

2. Visuele media

Door gebruik te maken van visuele media kun je de tekst visualiseren en dit komt de indexering ten goede. Dus zorg ervoor dat de media die je kiest om op je webpagina te plaatsen, aansluit bij de tekst.

goede landingspagina maken

3. ALT-tags

De gekozen media die op jouw webpagina gekozen wordt moet voorzien worden van ALT-tags. Een ALT-tag is als het ware een titel van de afbeelding en vat de inhoud van de afbeelding samen. Gebruik maken van ALT-tags, met daar zoekwoorden in verwerkt, kan leiden tot één vierde meer verkeer naar de pagina.

4. Laadsnelheid van de webpagina

Hoe sneller jouw website laadt, hoe beter het is voor de indexering van jouw pagina. Zorg er dus voor dat er kleine bestanden op de pagina staan. Grote afbeeldingsbestanden van afbeeldingen? Maak de bestanden kleiner door ze te comprimeren.

5. Geoptimaliseerde titel

Google hecht veel waarde aan een geoptimaliseerde titel. Er zijn een aantal punten waarop gelet moet worden bij het kiezen voor een titel: de titel mag uit maximaal 55 karakters bestaan, geef de hoofdtitel van jouw landingspagina een ‘H1 tag’ en subtitels een ‘H2 tag’.  Plaats tot slot het belangrijkste zoekwoord van uw landingspagina in de titel.

Gerelateerd nieuws:  SEO content

6. Plaatsing zoekwoord

Zorg ervoor dat een zoekwoord in ieder geval in de eerste 100 woorden van de landingspagina staat. Door deze in de eerste 100 woorden te plaatsen, wordt dit zoekwoord door Google als relevant gezien voor de landingspagina. Dit is dus ook relevant voor de Google indexering.

7. Kwalitatieve backlinks

De URL van jouw landingspagina vermelden op externe pagina’s met een hoge domein autoriteit kan eraan bijdragen hoe Google jouw pagina indexeert. De domein autoriteit kan achterhaald worden door gebruik te maken van Ahrefs. Ook moet er vanaf jouw landingspagina verwezen worden naar externe pagina’s met een hoge domein autoriteit. Door dit te optimaliseren zal uw landingspagina hoger gaan scoren in Google.

8. Kwantitatieve backlinks

Voor zoekmachine optimalisatie is het aantal woorden erg belangrijk. Zorg dat er genoeg tekst op de landingspagina staat. Houd een richtlijn van minimaal 300 woorden aan. Een bepaald limiet is er niet, zolang de hoeveelheid tekst in verhouding staat met de gemiddelde sessieduur.

9.Responsive website

Waarschijnlijk wordt tegenwoordig ook jouw website vaker via een smartphone bekeken dan via de computer. Daarom is het belangrijk om jouw website of landingspagina van een responsive design te voorzien. Door middel van dit design is het voor alle gebruikers mogelijk om de pagina goed te kunnen lezen. Door de hoeveelheid zoekopdrachten via mobiel, hecht Google veel waarde aan een responsive design, waardoor websites die hier goed op inspelen hoger geïndexeerd zullen worden.

Conclusie

Om de zoekwoorden van jouw website zo hoog mogelijk te laten ranken in Google is het aan te raden om voor elk zoekwoord een eigen landingspagina aan te maken. Door deze tips uit te voeren zal je geleidelijk merken dat je meer website verkeer zult hebben!

Wil je de beste landingspagina’s in combinatie met de beste zoekwoorden? Vraag dan een vrijblijvend gesprek aan via ons contactformulier of per telefoon!

Jasper Voorn
Mijn naam is Jasper Voorn, eigenaar en oprichter van Web Wings. Ondernemen zit al van jongs af aan in mijn bloed. In 2011, op 17-jarige leeftijd, begon ik al met mijn eerste bedrijfje TiTaTosti. Hiermee verkocht ik elk weekend unieke tosti’s bij verschillende cafés en op lokale evenementen.

Recent nieuws

14 april 2024

Betaalmethode Mollie toevoegen aan je webshop

5 april 2024

Voorraadbeheer in WooCommerce

2 april 2024

Off page SEO

29 maart 2024

Uitleg WooCommerce standaard verzendopties

29 maart 2024

On page SEO