085 130 0595
info@web-wings.nl
Terug naar overzicht

Zo schrijf je de beste META-description voor SEO

|
30 augustus 2022
|

Een META-beschrijving wordt ook wel META-description of META-omschrijving genoemd. Een META-beschrijving maakt het mogelijk voor eindgebruikers om snel de juiste pagina’s te vinden in een zoekmachine (meestal Google). Het is belangrijk om je META-description te optimaliseren als jij gevonden wil worden met de pagina’s van je website. Dat maakt het voor Google makkelijker om snel te zien waar je pagina over gaat, maar het belangrijkste is dat het makkelijker wordt voor bezoekers om de webpagina te vinden die ze zoeken.

Wat is een META-omschrijving?

De META-omschrijving is een tag die zoekmachines en mensen van extra informatie voorziet over een webpagina. Een META-description wordt onder de titel van de pagina weergegeven en geeft gebruikers extra handvaten om snel te kunnen bepalen waar een pagina over gaat. Zo kunnen de eindgebruikers in de Google-zoekresultaten pagina, direct een korte beschrijving lezen van waar de pagina over gaat en zo bepalen of de pagina relevant voor hen is om op te klikken of niet.

Voorbeeld META-beschrijving

In de Google zoekresultaten, wordt een META-beschrijving als volgt weergegeven:

Hoe schrijf je een goede META-beschrijving?

Een META beschrijving optimaliseren verhoogt je organische zoekresultaten. Je webpagina kan er nog zo goed uit zien, als er niet op wordt geklikt, heb je er natuurlijk helemaal niets aan. Een goede meta beschrijving voldoet aan de volgende dingen:

  1. gebruik tussen de 120 en 156 tekens
  2. schrijf doeltreffende actieve teksten
  3. eindig met een call to action
  4. gebruik de belangrijkste keywords van de pagina
  5. zorg dat de META-beschrijving de pagina in het kort samenvat
  6. schrijf geen dubbele META-beschrijvingen, maar unieke voor elke pagina
  7. toon specificaties (voor product of verkooppagina’s)

1.      Gebruik tussen de 120 en 156 tekens

Is er een perfecte lengte voor een META-omschrijving? Nee, Die is er niet. Het gaat er voornamelijk om dat je de juiste informatie overbrengt op de mensen waarvan je wil dat ze op je link klikken. Verkoop je walkmans en scoor je op het zoekwoord “walkman kopen”. Dan kun je er van uit gaan dat de zoekopdracht gedaan is met een koopintentie. In de META-beschrijving gebruik je tussen de 120 en 156 tekens om de gebruiker te voorzien van relevante informatie voor het aankopen van een walkman.

2.      Schrijf doeltreffende actieve teksten

Een goede manier om mensen te overtuigen om op jouw link te klikken is door actief te schrijven. Dat wil zeggen dat je niet om de hete brij heen draait en direct en duidelijk beschrijft wat een potentiële website bezoeker kan verwachten. Bijvoorbeeld: “Walkman kopen? Op walkmans.nl hebben wij de walkman voor jou! Doe onze walkman check en vind de beste walkman voor jou”!
De bezoeker verwacht doorverwezen te worden naar een website die de bezoeker verder helpt in zijn aankoopproces.

3.      Eindig met een call to action

Om het voor de potentiële website bezoekers nog duidelijker te maken wat men kan verwachten als er op een zoekresultaat geklikt wordt, voeg je een call to action toe. Een aantal voorbeelden van een call to action kunnen zijn: “lees meer, ontdek meer, claim je korting, koop nu, probeer het 30 dagen gratis”.

Niet alleen maak je het voor potentiële website bezoekers in de META-beschrijving op deze manier duidelijk wat ze kunnen verwachten, een goede call to action motiveert de lezer ook om over te gaan tot actie!

Lees meer  Meer conversies? Leer hoe je een goede landingspagina kunt maken!

4.      Gebruik de belangrijkste keywords van de pagina

In een goede META-beschrijving, komt het belangrijkste keyword van de pagina voor. Waarschijnlijk komt dit keyword ook voor in je titel, de eerste paragraaf en/of een van de heading 2’s van je pagina.

5.      Zorg dat de META-beschrijving je pagina kort samenvat

Een goede META beschrijven bevat snippets van informatie over de pagina. Als je een pagina toewijdt aan het omschrijven van een product, dan doe je dat dus nog een keer in het kort in de META-beschrijving. Als je een META-beschrijving schrijft voor een SEO blog, dan zorg je dat de potentiële website bezoeker al een beetje weet wat de inhoud van de blog zal zijn.

6.      Schrijf geen dubbele META-beschrijvingen maar een unieke voor iedere pagina

Het is misschien niet je favoriete bezigheid om voor honderden pagina’s een unieke META-beschrijving te schrijven. Daarom raden wij aan om de plug-in van YOAST te gebruiken voor WordPress websites. Een enorm nuttige tool met een enorm genereuze gratis versie!

De plugin maakt het een stuk makkelijker om je META-beschrijvingen toe te voegen. Bij het publiceren van nieuwe pagina’s of producten is het aan te raden om direct de META-beschrijving toe te voegen. Als je de gratis YOAST SEO plugin gebruikt, kan je dat heel makkelijk doen onder aan de pagina in de backend van je website.

In de backend van je berichtenpagina ziet dat er zo uit:

YOAST SEO plugin
YOAST SEO META-description tool
YOAST SEO plugin

7.      Toon specificaties

Dit is enorm nuttig en belangrijk voor de META-beschrijving van verkooppagina’s. Als iemand met een koop intentie in de zoekresultaten pagina van Google komt, is het nuttig voor die bezoeker om direct specificaties te kunnen bekijken om zo te kunnen beoordelen of het product is wat zij zoeken.

Voorbeeld META-desciption van Coolblue met specificaties
Voorbeeld META-desciption met specificaties

META description optimaliseren voor SEO

Als je al META descriptions hebt geschreven en je merkt dat een pagina bijvoorbeeld een hoog bounce percentage heeft, dan kan dat betekenen dat bezoekers die op je link hebben geklikt toch niet op de pagina terecht gekomen zijn die ze verwachtte. In dat geval is het verstandig om nog eens goed te checken of je Meta-beschrijving relevant genoeg is voor de inhoud van de pagina. Als dat niet het geval is kun je de checklist in deze blog goed gebruiken om je META descriptions te verbeteren.

Het kan ook dat een pagina juist heel goed scoort en waardevol is. Je zou er dan voor kunnen kiezen om de META-beschrijving verder te optimaliseren. Pas goed op dat je niet een heel goed werkende META-beschrijving verwijderd. Zorg ervoor dat je begrijp waarom mensen geneigd zijn om op je link te klikken en probeer dat te versterken. Heb je al een nummer 1 positie in Google, dan hoef je niet zo veel te doen. Wat je wel kan proberen is om een snippet te scoren door de META-beschrijving uit te breiden.

Lees meer  Ben je op zoek naar een online marketingbureau? Hier moet je op letten!

Conclusie

Een META-beschrijving is een enorm belangrijk SEO onderdeel. Het voegt niet direct iets toe aan de website zelf, maar het helpt je bezoekers wel om makkelijker en sneller te navigeren naar je website pagina’s. Je webpagina mag er dan super uitzien, als er in eerste instantie niet op je link wordt geklikt in Google, heb je er helaas niets aan! Wij hopen dat je hiermee geholpen bent en wensen je veel succes als je aan de slag gaat met het maken van META-beschrijvingen!

Over de auteur

Jasper Voorn

Mijn naam is Jasper Voorn, eigenaar en oprichter van Web Wings. Ondernemen zit al van jongs af aan in mijn bloed. In 2011, op 17-jarige leeftijd, begon ik al met mijn eerste bedrijfje TiTaTosti. Hiermee verkocht ik elk…

Meer lezen...

Recent nieuws

30 oktober 2024

8 tips om online en offline je naamsbekendheid te vergroten!

24 oktober 2024

Wat is de beste tijd om te posten op Instagram?

7 oktober 2024

Hoe voeg je een Korting coupon toe aan WooCommerce

24 september 2024

DNS en NS: Wat is het verschil en hoe gebruik je het?

17 september 2024

Wat is reCAPTCHA

arrow-right