Onze top 10 SEO tips voor 2021!

Goed gevonden worden op Google, jij weet inmiddels hoe belangrijk dit is. Tegenwoordig doet bijna iedereen online zoekopdrachten om producten, diensten of informatie te vinden. Het is erg waardevol als ze dan bij jouw oplossingen uitkomen. Als online marketing bureau hebben wij veel kennis over SEO die wij graag met jou delen. In deze blog lees jij hoe je jouw website beter vindbaar kunt maken in 2021. Volg je deze 10 tips? Dan lukt dat zeker!
1. Begin bij het begin
Beter vindbaar worden is leuk, maar waar moet je nou precies beginnen? Allereerst is het belangrijk om goed in kaart te brengen wat je core-business is. Waar sta je voor? Wat bied je aan? Wat wil je bereiken? Aan de hand van deze vragen stel je een zoekwoordenonderzoek op. Er zijn verschillende tools om erachter te komen welke zoekwoorden veel gezocht worden. Aan de hand van hetgeen je aanbiedt en naar wat er gezocht wordt, kun je de meest geschikte woorden uitkiezen.
2. Page speed optimalisatie
Hoe lang wacht jij totdat een pagina geladen is? Als een pagina niet laadt verlaat bijna iedereen vrijwel gelijk de website. De snelheid van je website is dan ook van groot belang. Bezoekers wachten doorgaans niet langer dan twee seconde om een website te laden. Duurt het langer? Dan zijn de meeste bezoekers al vertrokken. De snelheid van een website is afhankelijk van meerdere factoren. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat je een grote afbeelding erin hebt die niet wil laden. Google heeft een handige tool om de website snelheid te meten, maak hier dan ook af en toe gebruik van om dit te controleren.
3. Kwaliteit over kwantiteit
Kwalitatieve content schrijven is nog steeds erg belangrijk in 2021. Tegenwoordig kom je er niet meer mee weg om te denken ‘’dat het allemaal wel in orde is’’. Consistentie is key! Door constant bezig te zijn met het ontwikkelen van jouw website zullen de Google rankings gaan stijgen. Door kwalitatieve artikelen te schrijven gaat Google jou zien als een expert in jouw vakgebied. Dit heeft een zeer positieve bijdrage. Zeker als de blogs ook nog eens SEO-proof zijn geschreven aan de hand van de juiste zoekwoorden.
4. Links, links en nog eens links!
On page is er veel werk dat verricht kan worden, maar daar houdt het niet op. Aan de achterzijde kan er ook van alles gedaan worden om jouw website beter te laten ranken in de zoekmachines. Met kwalitatieve externe backlinks wordt de domeinwaarde verhoogd. Wat is een backlink nou precies? Een backlink is een doorverwijzing van een andere website naar jouw website. Er bestaan verschillende soorten backlinks. Een backlink wordt krachtiger wanneer het van een domein komt die een hoge ranking heeft, weinig uitgaande links heeft en maandelijks veel bezoekers mag ontvangen. Een goede linkbuilding netwerk is belangrijk bij het optimaliseren van jouw website. Inmiddels hebben wij zowel intern als extern verschillende mogelijkheden om jouw domein op de juiste plekken tentoon te stellen. Aan de hand van onze vrijblijvende SEO scan kunnen we samen bekijken hoe wij jou het beste van dienst kunnen zijn.
5. Responsiveness
Tegenwoordig worden de meeste websites bezocht vanaf een mobiele telefoon. Iedereen heeft er wel een bij de hand en kan binnen een paar seconden iets opzoeken. Het is daarom erg belangrijk dat jouw website ook goed werkt op mobiele toestellen. Een website waarbij je op jouw telefoon van links naar rechts moet swipen om de tekst te lezen is een echte no-go in 2021. Dit weet Google. Zorg er dus voor dat jouw website goed leesbaar is op mobiele toestellen. Google zal jouw website dan voorrang geven op websites die dit niet hebben gedaan.
6. Veiligheid
Daarnaast is het erg belangrijk dat jouw website veilig is. Niemand zit op virussen te wachten. Bewijs van beveiliging in de vorm van een veiligheidscertificaat is dus een must! Dit is niet alleen belangrijk voor de bezoekers van jouw website, je wordt er ook nog eens voor beloond. Websites die een veilige verbinding aanbieden krijgen van Google de voorhand op websites die geen veilige verbinding aanbieden. Vraag jouw SSL-certificaat daarom zo snel mogelijk aan. Lukt dat niet? Neem dan contact op met een van onze marketeers!
7. Intern linken
Maak jij al gebruik van interne links op jouw landingspagina’s? Zo niet, dan ga daar maar eens gauw mee aan de slag. Het kost je niet veel tijd en moeite, maar het levert je daarentegen wel veel op. Wanneer jij op jouw landingspagina’s interne links hebt staan naar andere pagina’s op jouw website, vergoot dit de betrouwbaarheid van de website in het geheel. Google kan zo ook goed het onderscheid maken in wat een belangrijke pagina voor jou is. Zorg wel dat de links die je plaatst relevant zijn. Naast het feit dat interne links goed zijn voor Google, is het ook fijn voor de bezoekers van jouw website. Zij kunnen op deze manier gemakkelijk relevante pagina’s op jouw website vinden.
8. Het belang van social media
Social media is de laatste jaren steeds belangrijker geworden voor bedrijven. Bedrijfsprofielen op social media worden dan ook steeds populairder. Het vergroot de zichtbaarheid en betrouwbaarheid van jouw bedrijf en het is de ultieme mogelijkheid tot interactie met (potentiële) klanten. Bovendien kun je de content die je maakt voor jouw website ook delen op jouw profielen op social media. Zoveel voordelen… Waarom zou je deze kans laten liggen?
9. Visuele plaatje
Naast het feit dat je relevante content op jouw website plaatst is het ook essentieel afbeeldingen te gebruiken. Afbeeldingen zorgen voor een intrigerende uitstraling en het trekt de aandacht van lezers. Let er wel op dat je afbeeldingen op een juiste manier op de website plaatst. Allereerst moet je nagaan of je eigen afbeeldingen plaatst of afbeeldingen die niet van jezelf zijn. Wanneer de afbeeldingen niet van jezelf zijn moet je kiezen voor rechtenvrije foto’s. Op deze manier voorkom je plagiaat en een boete waar je niet op zit te wachten. Daarnaast is het aan te raden afbeeldingen te voorzien zijn van een duidelijke alt-tag. Dit wil zeggen dat je een korte maar duidelijke omschrijving van je afbeelding geeft. Je omschrijft dan als het ware de afbeelding aan zoekmachines als Google. Deze zoekmachines bepalen de relevantie van je afbeelding op basis van de alt-tag. Ook dit kost weinig moeite, maar kan je veel opleveren.
10. SEO-tools
Er zijn een aantal tools die jou kunnen helpen met het verbeteren en optimaliseren van jouw SEO. Ze geven jou inzicht in hoe je er momenteel voor staat en wat jouw SEO-technieken opleveren. Denk hierbij aan tools als Google Analytics, Google Trends en Google Search Console. Wil je meer weten over deze SEO-tools? Lees dan onze blog over de beste gratis SEO-analyse tools om de prestaties van jouw website te controleren.
Met deze tips kun jij het nieuwe jaar fris beginnen. Neem eens goed de tijd om naar jouw SEO te kijken en optimaliseer je website met behulp van onze tips. Benieuwd wat Web Wings voor jouw bedrijf kan betekenen op het gebied van SEO? Neem dan vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.