Het verschil tussen on page en off page SEO
Inmiddels zal je vast wel in de gaten hebben dat jouw website niet automatisch op de eerste pagina van Google verschijnt. Je scrolt eerst door een hoop websites die daar zijn gekomen, omdat de eigenaar van deze links een Google Ad campagne is gestart en vervolgens zie je concurrent na concurrent voorbijkomen. Je klikt door naar de tweede pagina en je ziet jezelf nog steeds niet bovenaan staan. Misschien heb je al eens een programma zoals MOZ of Ahrefs gebruikt om een kijkje te nemen naar hoe hoog jouw ranking is. Of heb je gebruik gemaakt van Google Analytics om te bekijken waar jouw bezoekers vandaan komen. Heel handig al die programma’s. En begrijpen hoe de vork in de steel zit, is heel waardevol. Maar… Je ranking verbetert niet op magische wijze nu je dit allemaal te weten bent gekomen.
Ranking verbeteren? Vergeet on page en off page SEO niet!
Wil jij de ranking van jouw website op een duurzame en organische manier verhogen? Dan zal je een keer een blik moeten werpen op jouw on page en off page SEO. Twee vergelijkbare, maar toch compleet andere, onderwerpen die de waarde van jouw website enorm kunnen verhogen.
Google wilt kwaliteit
Google vindt het namelijk ontzettend belangrijk dat jouw webpagina’s en de content die jij daarop plaatst, van zeer goede kwaliteit is. Omdat de medewerkers van Google natuurlijk niet alle webpagina’s die er bestaan stuk voor stuk kunnen gaan nalezen en beoordelen, hebben zij andere, creatieve manieren bedacht om erachter te komen of een website legitiem en waardevol is.
Om aan Google te bewijzen dat jouw website het ranken waard is, ga je dus jouw on page en off page SEO optimaliseren. In deze blog leggen wij jou graag de verschillen en overeenkomsten tussen de twee uit.
On Page SEO
Het eerste dat onder on page SEO valt is het technisch optimaliseren van jouw blog, webshop of andere website. De laadsnelheid en websitestructuur zijn twee belangrijke factoren als het aankomt op het technisch optimaliseren van jouw website. Het heeft automatisch ook een impact op de manier waarop klanten jouw website ervaren. De gebruiksvriendelijkheid dus. Daarbij gaat het niet alleen om het uiterlijk van de website, maar ook om hoe het er aan de backend aan toe gaat.
Een paar vragen die je zou kunnen stellen:
- Kloppen de landingspagina’s?
- Is er een titel toegevoegd aan ieder pagina?
- Heeft iedere tekst tussenkopjes?
- Lezen mensen jouw content?
- Werken de links allemaal?
Off Page SEO
Off page SEO heeft alles te maken met hoe andere websites jouw content waarderen. Websites met een hoge autoriteit die jouw content delen, zorgen ervoor dat jouw website ook als een autoriteit wordt gezien. Het is dus belangrijk dat jouw content zichtbaar gaat worden. We noemen dit linkbuilding.
Linkbuilding
Als iemand een interessant artikel op jouw webpagina leest en hiernaar wilt verwijzen op zijn eigen pagina, creëert de lezer een backlink. Een link vanuit zijn pagina naar de jouwe. Backlinks zijn waardevol omdat Google dan bewijs heeft dat andere websites jouw website belangrijk en interessant vinden. Maar, het is uiteraard niet de bedoeling dat je scoort omdat jan en alleman links naar jouw webpagina’s op hun websites zetten.
Het is veel effectiever als de websites die een backlink naar jouw website plaatsen, ook waardevolle en interessante sites zijn. Pagina’s die zelf autoriteit hebben en dan weer naar jou verwijzen zijn, als het om linkbuilding gaat, het belangrijkst.
Geen gemakkelijke rekensom
Het is belangrijk om te onthouden dat dit niet zo 1, 2, 3 gedaan wordt. Je zou aan het einde van deze blog het volgende kunnen concluderen:
technische optimalisatie + backlinks = hogere ranking
Helaas is dit niet het geval. Naast on page en off pace SEO zijn er allerlei andere factoren die meespelen op het moment dat je een hogere ranking wilt behalen. Ga je van A tot Z aan de slag met het verbeteren van jouw website? Dan duurt het vaak nog 90 dagen voordat je hier de vruchten van kunt gaan plukken. Gelukkig is de ROI op den duur groot. Ben jij nieuwsgierig geworden naar wat jij nog meer zou kunnen doen om de ranking van jouw website te verbeteren? Download dan ons e-book en vlieg met onze hulp de concurrentie voorbij!