fbpx
Terug naar overzicht

De beste gratis SEO-analyse tools om de prestaties van jouw website in te zien

|
13 oktober 2020
|

Als je geen SEO-strategie hebt, dan is het onmogelijk om het gewenste publiek naar jouw website te lokken. Hiervoor zijn virtuele tools cruciaal en veel daarvan zijn gratis te gebruiken. We leggen je uit welke het meest interessant zijn:

Belangrijkste SEO-tools

Zoals je zal zien, kunnen deze tools samen heel wat aspecten van jouw SEO bestrijken:

Google Analytics

Dit is waarschijnlijk een van de belangrijkste tools. Google Analytics stelt je namelijk in staat om een globale visie te hebben op jouw SEO & de prestaties van jouw website.

Google Trends

Het is belangrijk dat jouw content inspeelt op bepaalde trends van dit moment. Je moet weten hoe je kunt profiteren van wat er nu ‘hot’ is, en besproken wordt. Dit doe je door middel van een analyse van zoekwoorden die momenteel veel worden gezocht, en daarmee kan je je eigen content creëren die goed werkt in Google. De tool Google Trends stelt Google trefwoorden voor op basis van de zoekopdrachten die worden uitgevoerd.

Semrush

Deze tool is enorm beroemd en nuttig. De waarheid is dat de betaalde versie de écht interessante is, maar ook in de gratis versie zal je veel nuttige elementen en middelen vinden. Voorbeelden hiervan zijn: een analyse van jouw concurrentie en hun SEO, en mogelijke keyword-suggesties die voor jou zullen werken.

Screaming Frog

Screaming Frog is een van de bekendste SEO-tools. Deze tool controleert jouw webpagina's en laat je direct zien wat er niet goed werkt in jouw toegepaste SEO. Het grootste voordeel van deze tool is dat je dus snel kunt zien welke fouten er optreden (of het nu gaat om de links of de afbeeldingen die je gebruikt), zodat je meteen aanpassingen kan maken in jouw doel elementen of jouw lay-out kan verbeteren. Hierdoor wordt jouw SEO direct effectiever. Echter, een klein nadeel aan deze tool is dat je alleen een gratis trial krijgt.

Smush

De laadsnelheid van een webpagina is essentieel voor SEO-positionering. Voornamelijk omdat gebruikers de neiging hebben om een website te verlaten die te lang duurt om te laden. Om dit te voorkomen kan je het beste het gewicht van alle inhoud en elementen op jouw pagina goed beheren.

Smush is een plugin exclusief voor WordPress websites, die je kan helpen met de afbeelden. Hoe meer afbeeldingen er op jouw WordPress pagina staan, hoe langer het zal duren voordat het geladen is. Met deze gratis plugin kan je de afbeeldingen comprimeren zodat ze de laadtijd van jouw website niet vertragen.

Algoroo

Deze SEO-tool is vooral interessant omdat het je toelaat het Google-algoritme te volgen. De SEO-positionering wordt gebaseerd op criteria die door de zoekmachines worden gedicteerd, omdat zij kiezen wat het eerst wordt getoond en wat niet.

Gerelateerd nieuws  Populairste zoekopdrachten van 2021

Deze tool biedt je dus de mogelijkheid om te zien of Google wijzigingen of variaties in het algoritme heeft aangebracht die de positionering criteria zouden kunnen wijzigen. Op deze manier word je te allen tijde op de hoogte gehouden en kan je eventuele complicaties oplossen om jouw positie te behouden.

Ubersuggest

Binnen de SEO-positionering is de juiste keuze van trefwoorden van fundamenteel belang. Dat is precies wat deze tool je biedt. De meest interessante feature is dat je het geografische gebied kunt beperken om te zien wat voor soort zoekopdrachten daar worden uitgevoerd. Dit is erg praktisch, bijvoorbeeld wanneer je een digitale marketingstrategie moet creëren die zich slechts op één geografisch gebied richt.

Of je dit nou nodig hebt voor het type product dat je aanbiedt, of het type klant dat je probeert aan te trekken. Met deze tool kan je je zich richten op een bepaald gebied, afhankelijk van de trefwoorden die je gaat gebruiken.

Help a reporter

Dit is een iets andere tool, omdat het jouw SEO op een indirecte manier verbetert. In Help a reporter kan je informatie vragen over een onderwerp, en kunnen deskundigen op dat gebied, in een contactgroep, jouw aanwijzingen en informatie toesturen. Waarvoor kan je dit gebruiken? Vooral voor jouw link building strategie!

Afhankelijk van het soort links dat je gaat opnemen in jouw content, kunnen deze een betere of slechter SEO-positionering hebben. Degenen die Google beschouwt als een opmerkelijke referentie en uitgewerkt door experts, zullen jouw SEO verhogen. En de links die dubieus zijn, zullen tegenovergestelde doen. Met deze tool kan je er voor zorgen dat je alleen maar kwaliteits verbindingen hebt.

Google Search Console

Web Design is een ander element die jouw SEO-positionering kan beïnvloeden. Met deze tool kan je de uiteindelijke vorm van jouw website controleren en zien welke technische fouten er op de website kunnen voorkomen. Het is een zeer effectieve manier om te controleren of alles correct werkt en of de bruikbaarheid en het responsieve ontwerp op alle pagina's en secties behouden blijft.

Aan de slag?

De bovengenoemde gratis SEO-tools kunnen je zeker helpen bij het verbeteren en optimaliseren van verschillende aspecten van jouw website. Deze tools laten echter slechts toe om enkele aspecten in orde te maken. Voor een écht uitgewerkte strategie is een SEO bureau je beste optie.

Web Wings

Recent nieuws

16 mei 2022

Affiliate marketing

13 mei 2022

Waarom is content marketing zo belangrijk?

11 mei 2022

Online marketing zelf doen of toch uitbesteden?

9 mei 2022

De mogelijkheden van Google Trends

2 mei 2022

Wat is een retargeting strategie en waarom moet je het gebruiken?