Hoe voer je een SEO migratie uit?
Er bestaan veel manieren om goed om te gaan met de SEO van je website. Een belangrijke daarvan is een goede SEO migratie. Hier moet je vooral op letten als je besluit je website drastisch te veranderen. Er zijn veel principes waarmee je het in goede banen leidt, maar we hebben de belangrijkste voor je op een rij gezet.
Wat is SEO migratie?
Een goede SEO migratie is belangrijk als je overstapt op een nieuwe website en je de bestaande content wilt gaan overzetten. Het gaat dan vooral om het behoud van het organisch verkeer naar je website. Het bereik dat je had met de vorige pagina, wil je uiteraard niet verliezen. Je wilt er juist voor zorgen dat ze ook snel op jouw nieuwe website komen. In de tijd dat je oude website live was, heb je waarschijnlijk verschillende subpagina’s en links gebruikt. Wanneer je de site zomaar offline haalt, verdwijnen deze. Dat is dodelijk voor het bezoekersaantal en dus slecht voor je omzet. Met een goede migratie houd je de bezoekers.
Je kunt op verschillende manieren te maken hebben met SEO migratie. Zo kan je je domeinnaam bijvoorbeeld willen veranderen van ‘rechtsbundel.nl’ naar bijvoorbeeld ‘bundel.nl’. Je hoeft niet je bedrijfsnaam te hebben veranderd, het kan ook zijn dat een andere domeinnaam makkelijker is of mooier klinkt. Verder moet je SEO migratie toepassen als je wilt veranderen van CMS-systeem (bijvoorbeeld wanneer je eerst Magento gebruikt en wilt overstappen naar WordPress).
Welke stappen moet je volgen voor een goede SEO migratie?
Om de SEO-migratie van je website goed te laten verlopen, moet je de tijd nemen om een goed plan te maken, zodat je helemaal niks overslaat. Er kan namelijk snel iets misgaan, goede communicatie is key. Bij weinig ervaring op dit gebied is het altijd goed om experts zoals Web Wings in te schakelen om dit voor jou te doen. SEO migratie is een heel proces, maar in de basis zijn de volgende stappen het belangrijkst.
Stel redirects in
Een redirect is de oplossing om een pagina met een 404 foutmelding te omzeilen. Iedereen heeft wel eens te maken gehad met zo’n pagina. De meeste mensen klikken zo’n website meteen weg. Met een redirect kun je zoekmachines als Google duidelijk maken dat de betreffende URL is vervangen door een andere- uiteraard wel werkende- URL. Het is dus een soort omleiding. Je kunt zowel tijdelijke als permanente redirects instellen tijdens je SEO migratie. Verder is het goed om te letten op verandering in Meta descriptions en de snelheid van de pagina wanneer je je nieuwe website lanceert.
Ook handig om van tevoren even te doen: je website crawlen. Met handige tools kun je de bestaande data op een later moment nog eens checken. Denk ook aan een back-up van de bestaande website. Mochten zich problemen voordoen, dan heb je alle benodigde data nog tot je beschikking.
Ga aan de slag met tracking
Meten is weten. Hiervoor heb je data nodig. Was je al actief bezig met marketing? Dan heb je vast al met Google Analytics gewerkt. Vergeet dan ook niet om Google Analytics bij te houden door de Plug-in Google Tag Manager te installeren op je website.
Zet je content op de juiste manier over
Een website zonder tekst, video’s en links stelt natuurlijk niet zo heel veel voor. Goede content is belangrijk om bezoekers binnen te halen op je website. Neem daarom alle waardevolle content over met de betreffende zoekwoorden en links. Hield je je eerder niet zo bezig met SEO schrijven? Dan is het waardevol om te kijken hoe je dat kunt verbeteren. Door goede SEO toe te passen na je SEO migratie, zul je nog beter in Google scoren.
Monitoren
Het monitoren van je resultaten is ontzettend belangrijk. We noemden net al Google Analytics dat je daarvoor kunt gebruiken. Houd wel in je achterhoofd dat het even kan duren voordat je nieuwe website het gewenste bereik heeft.
Wat is het uiteindelijke resultaat van migratie van SEO?
We draaien het even om: stel je zou het niet doen, dan merk je binnen een paar weken dat de bezoekersaantallen met meer dan de helft zijn gedaald. Bij een geslaagde SEO migratie behoud je niet alleen je oorspronkelijke bezoekersaantal, maar kunnen ze ook stijgen. Zeker als je extra investeert in werkzaamheden van een marketing bureau zoals Web Wings. Een marketing bureau kan je bijvoorbeeld ook helpen met linkbuilding en het maken van goede SEO teksten.