Meer conversies? Leer hoe je een goede landingspagina kunt maken!

Een landingspagina speelt een grote rol in het behalen van meer conversies. Maar wat is een landingspagina en hoe deel je deze in? In deze blog gaan we je helpen bij het maken van een landingspagina. Of je nu een ervaren marketeer bent of meer wilt weten over dit onderwerp, we zullen je begeleiden door de belangrijkste elementen te benoemen en hoe je deze toe moet passen. Lees snel verder om erachter te komen hoe een landingspagina bij kan dragen aan het succes van je website!
Wat is een landingspagina?
Een landingspagina, is een pagina waar bezoekers op landen na het klikken op een link of advertentie van je bedrijf. Ook kan het zijn dat gebruikers een zoekterm hebben gezocht die overeenkomt met een van je pagina’s, waardoor ze op jouw website klikken. De landingspagina is dus de eerste pagina wat bezoekers te zien krijgen van je website. Deze pagina is ingericht om bezoekers te overtuigen om een gewenste actie uit te voeren. Hierbij kun je denken aan het invullen van een formulier, een aankoop doen of zich aanmelden voor de nieuwsbrief. Om ervoor te zorgen dat bezoekers een van deze acties ondernemen wordt er gebruik gemaakt van een call to action. Verder bevat deze pagina een relevante en overtuigende inhoud en een aantrekkelijk ontwerp, maar daar vertellen we je zo meer over.
De opbouw van een landingspagina
De opbouw van je landingspagina is van groot belang. Er moet niet te veel inhoud op de pagina staan, en wat er staat moet duidelijk en interessant zijn voor de lezers. Een van de onderdelen die een landingspagina zeker moet hebben is een pakkende titel. Je wilt namelijk dat mensen verder lezen en de gewenste actie uit voeren. Verder moet de pagina er aantrekkelijk uitzien. Dit kan door middel van goede kwaliteit foto’s en een mooi design van de pagina.
Call to action
Een call to action is een aansporing die gebruikt wordt om een reactie te stimuleren bij het publiek. Deze call to actions zijn onmisbaar op een landingspagina. Het stuurt verkeer naar de juiste bestemming en maximaliseert de kans dat mensen de gewenste actie ondernemen, waardoor de conversieratio aanzienlijk kan worden verhoogd. Om dit effect te krijgen moet de CTA wel op de juiste manier worden ingezet. In deze blog geven we je tips voor het maken van een effectieve CTA. Ook vind je hier een aantal goede voorbeelden die je kunt gebruiken voor je landingspagina!

Afbeeldingen op de landingspagina
Op een landingspagina is het eerste wat bezoekers zien vaak een afbeelding. Dit noemen we ook wel de ‘banner’. Deze afbeelding moet net zoals de titel overtuigend en interessant zijn. Maar voeg alleen media toe die helpen bij het overtuigen van de doelgroep. Hieronder zullen we een aantal voorbeelden geven van afbeeldingen die toegepast kunnen worden op een landingspagina.
- Productafbeeldingen: Deze afbeeldingen geven uitleg en geven de klant een beeld van een product of dienst die aangeboden wordt.
- Hero shot: Een hero shot is een visualisatie van een waardepropositie. Deze afbeeldingen laten klanten zich voorstellen hoe het zou zijn als ze van je aanbod gebruik maken.
- Explainer video: Een video die laat zien wat jouw product of dienst is en welk probleem het oplost voor de klant.
- Infographic: Een infographic biedt uitleg of visualiseert het proces voor de klant.
- Pictogrammen: Deze media kan worden gebruikt om tekst blokken te onderscheiden of concepten duidelijker te maken.
Hoe moet je een landingspagina maken?
Hierboven hebben we je verteld wat de belangrijkste drie onderdelen van een landingspagina zijn. Nu is het tijd om de inhoud te schrijven. Houd hierbij in je achterhoofd dat de pagina bedoeld is om gebruikers te overtuigen om een bepaalde actie te ondernemen. De titel is kort en verteld waar de pagina over gaat. Lezers moeten geïnteresseerd zijn om de rest van de pagina te bekijken. Na de titel volgt een korte en duidelijke beschrijving over het onderwerp van de pagina. Dit kan gaan over een product/dienst die wordt aangeboden, of over de nieuwsbrief waar gebruikers zich voor in kunnen schrijven. Overtuig lezers met deze tekst door goed te beschrijven welk voordeel ze hebben van je aanbod. Benoem hier bijvoorbeeld de unique selling points om te laten zien waarom jouw bedrijf/aanbod zo speciaal is.
Vervolgens ga je een effectieve call to action inzetten op de pagina. Eerst kies je een tekst die past bij het doel van de pagina. Gebruik woorden, zoals ‘koop nu!’ en ‘meld je gratis aan’. Vermijd hierbij onduidelijk termen, en geef aan waar mensen terecht komen als ze op de CTA klikken. Om ervoor te zorgen dat mensen echt op de knop klikken, moet deze een opvallende kleur hebben die past bij de pagina. Gebruik een kleur die nergens anders voor wordt gebruikt op de website, zo valt de knop het snelste op. Zet een a/b test in om er zeker van te zijn dat de CTA die je hebt gemaakt werkt bij klanten. Experimenteer met verschillende kleuren, teksten of de plaats van de CTA. Aan de hand van deze testen, kun je de CTA optimaliseren om zoveel mogelijk conversies te behalen.

Hoe breng je bezoekers naar de landingspagina?
Er zijn verschillende manieren waarop je verkeer naar je landingspagina kunt genereren. Je kunt de pagina bijvoorbeeld promoten op social media, advertenties instellen voor de pagina of SEO inzetten voor de pagina. Bij SEO is het belangrijk dat er een hoofdzoekwoord wordt gebruikt voor de pagina. Dit is een woord wat het onderwerp op de pagina samenvat, en een woord waar mensen op zullen zoeken als ze deze pagina willen vinden op Google. Dit woord moet een aantal keren terugkomen in de inhoud op de pagina om daadwerkelijk te scoren in Google. Nog niet zo bekend met SEO? In deze blog geven we je 9 tips om je website te laten ranken!