9 SEO tips om je website te laten ranken in 2024
Het veroveren van een plek bovenaan in de zoekresultaten van Google is een grote uitdaging. Maar door het inzetten van zoekmachineoptimalisatie (SEO) wordt dit weer een stukje makkelijker. Door slim gebruik te maken van SEO-technieken kun je ervoor zorgen dat je website wordt gevonden door gebruikers. In deze blog zullen we je 9 seo-tips geven die ervoor gaan zorgen dat jouw website gaat ranken in de top van Google.
Tip 1: Maak gebruik van relevante zoekwoorden
Om je website te optimaliseren voor zoekmachines zul je gebruik moeten maken van relevante zoekwoorden. Dit is een van de belangrijkste SEO-tips! Google moet namelijk kunnen zien dat jouw website relevant is om bovenaan de zoekresultaten te tonen. Zoekwoorden zijn de woorden die mensen typen wanneer ze op zoek zijn naar informatie. Als je deze woorden op de juiste manier toepast in je content, kan dit een positief effect hebben op je SEO-resultaten.
Bij het zoeken van relevante zoekwoorden is het belangrijk om te denken vanuit je doelgroep. Wat voor woorden zouden deze mensen gebruiken als ze op zoek zijn naar jouw product of dienst? Wanneer je deze zoekwoorden gebruikt in de inhoud van je website, is het belangrijk om deze op een natuurlijke manier te integreren. Als je dit niet doet kan dit negatieve gevolgen hebben voor de ranking van je website. En vergeet niet om de gekozen zoekwoorden te verwerken in de paginatitel, de meta-beschrijving, kopjes en subkopjes. Door middel van content pruning kun je je SEO-resultaten beoordelen en vervolgens verbeteren. Dit vergroot de kans om hoger te scoren in de zoekresultaten van Google.
Tip 2: Creëer hoogwaardige content
Om bovenaan in de zoekresultaten terecht te komen is het belangrijk dat de webpagina relevante content bevat voor gebruikers. Het draait niet alleen om het toepassen van zoekwoorden, maar ook om het bieden van waarde aan je publiek. De inhoud van de website moet informatief, boeiend en relevant zijn voor de behoeften en interesses van de doelgroep. Door dieper in te gaan op specifieke onderwerpen, kun je de concurrentie verminderen en jezelf positioneren als een expert op een bepaald gebied. Met relevante inhoud vergroot je niet alleen de kans op betere zoekmachine rankings, maar ook op het opbouwen van een trouw publiek dat terugkomt voor meer informatie.
Tip 3: Content optimaliseren
De twee seo-tips hierboven hebben je de basis gegeven voor het maken van een goede pagina op je website. Maar het is ook belangrijk om je content regelmatig te optimaliseren. De relevantie van zoekwoorden verandert namelijk, en het kan voorkomen dat jouw pagina rankt op zoekwoorden die niet gebruikt worden in de tekst. Via Google Search Console kun je de pagina’s van jouw website bekijken. Hierop kun je ook zien op wat voor woorden de pagina scoort. Scoort jouw pagina op woorden die niet gebruikt worden in de tekst, maar wel relevant zijn? Dan is het belangrijk om deze woorden toe te gaan voegen, want als de pagina al op deze woorden scoort zonder dat ze gebruikt worden, kan de pagina alleen maar beter gaan scoren als de woorden WEL worden gebruikt.
Tip 4: Zorg voor een goede gebruikerservaring
De gebruikerservaring speelt een belangrijke rol binnen SEO. Zoekmachines streven ernaar om de beste resultaten aan hun gebruikers te tonen, en daarom nemen ze de gebruikerservaring mee als een belangrijke ranking factor. Een gebruiksvriendelijke website en snelle laadtijden hebben een positieve invloed op de ‘bounce rate’. Dit is het percentage bezoekers dat direct na het openen van een pagina de site verlaat. Een lagere bounce rate kan Google laten zien dat je site relevant is voor zoekopdrachten. Ook zorgt een goede gebruikservaring ervoor dat gebruikers langer op de website blijven.
De gebruikerservaring voor mobiele gebruikers mag je niet vergeten. Tegenwoordig worden er steeds meer mobiele zoekopdrachten gedaan, ten op zichtte van zoekopdrachten via computers en laptops. Zoekmachines hechten veel waarde aan websites die goed presteren op mobiele apparaten, dus dit is van groot belang als je de website wilt laten ranken.
Tip 5: Optimaliseer voice search
Mensen zijn steeds sneller geneigd om via Siri, Google Home of Alexa een gesproken zoekopdracht te doen. Door voice search is er een nieuwe manier van zoeken ontstaan, wat invloed heeft op de SEO-strategieën van bedrijven. Het verschil tussen een gesproken en een getypte zoekopdracht is dat de gesproken opdracht vaak een volledige zin of vraag is en een getypte opdracht vaak bestaat uit steekwoorden. Dit betekent dat de inhoud van een website aan de hand van deze informatie geoptimaliseerd moet worden.
Verder worden de resultaten van een voice search vaak gegeven in de vorm van een featured snippet. Dit is een stuk tekst van een website die rechtstreeks antwoord geeft op de vraag van de gebruiker. Om een featured snippet te krijgen voor jouw website, zul je dus relevante content moeten hebben voor de zoekopdracht.
Tip 6: Verzamel backlinks
Backlinks spelen een belangrijke rol bij het ranken van je website. Google ziet deze backlinks namelijk als een indicatie dat jouw content waardevol en betrouwbaar is voor gebruikers, waardoor de website hoger gaat scoren in de zoekresultaten. Maar om in de zoekresultaten terecht te komen, zal Google jouw pagina’s eerst moeten indexeren. Als andere websites naar jouw pagina’s linken, is de kans groter dat Google je pagina’s eerder zal opmerken en indexeren. Meer informatie over backlinks vind je hier.
Tip 7: Zorg voor interne links
Naast backlinks zijn interne links ook van groot belang voor de SEO van je website. Bij intern linken wordt er vanuit een pagina op de eigen website gelinkt naar een andere pagina op de website. Dit zorgt voor een gebruiksvriendelijke website waarop gebruikers makkelijk kunnen navigeren. Het is belangrijk dat je bij het intern linken gebruik maakt van belangrijke zoekwoorden, waardoor mensen door willen klikken naar een andere pagina. Zo ziet Google dat bezoekers op jouw website vinden waar ze naar op zoek zijn voor dat zoekwoord.
Tip 8: Voorkom 'broken links'
Als je al bezig bent met linkbuilding op je website is het goed om de 'broken links' in de gaten te houden. Dit zijn links die verwijzen naar een pagina die niet meer bestaat. Het verhelpen van deze gebroken links zal zorgen voor een betere gebruikerservaring. Maar hoe los je dit op? Om een gebroken link te verhelpen zal je een redirect aan moeten maken vanuit de oude URL, naar de nieuwe of meest passende URL. Dit zal ervoor zorgen dat de gebruiker door wordt gewezen naar de nieuwe pagina, zonder dat de linkwaarde verloren gaat.
Tip 9: Vul alt-tags in
Als je een afbeelding toevoegt aan een pagina op je website, kun je een alt-tag hieraan toevoegen. Dit is een beschrijving van de afbeelding die wordt getoond als de afbeelding niet geladen kan worden. Dit mag niet vergeten worden, want Google hecht hier namelijk ook waarde aan. Het doel van deze alt-tag is om aan Google te vertellen waar deze afbeelding over gaat. In deze beschrijving van de afbeelding is het belangrijk dat je het hoofdzoekwoord van de pagina gebruikt. Hierdoor kan jouw pagina namelijk nog beter ranken in de zoekresultaten.
Op zoek naar meer seo tips? Lees dan ook eens onze tips om het verschil te maken met SEO.