Het kiezen van de juiste huisstijl - met voorbeeld

De huisstijl is het visitekaartje van je bedrijf of merk. Het vertegenwoordigt je merkidentiteit, kernwaarden en visie op een herkenbare manier. Ieder bedrijf heeft zijn unieke huisstijl. Je huisstijl is een essentieel element in de branding en kan het verschil maken tussen een onvergetelijke indruk en anonimiteit. Binnen de huisstijl zijn van tal van elementen die consistent voor moeten komen in alle uitingen van je bedrijf. In deze blog zullen we je helpen met al deze elementen. Ook geven we je een huisstijl voorbeeld van een bedrijf wat je waarschijnlijk wel kent.
Wat is een huisstijl?
Een huisstijl is de visuele presentatie van een bedrijf of organisatie. Het omvat elementen die consistent worden toegepast in alle marketinguitingen, om zo een samenhangende uitstraling te creëren. Zowel online als offline zal deze huisstijl hetzelfde moeten zijn, zodat het publiek je merk of bedrijf herkent. Meer over de betekenis van een huisstijl lees je hier.
Ken je merkidentiteit
Voordat je gaat beginnen met het creëren van een huisstijl voor je bedrijf of merk, is het belangrijk dat je een goed begrip hebt van je merkidentiteit. De merkidentiteit beschrijft wie je bedrijf is en wat je betekent voor je doelgroep. Hierbij horen je missie, visie en kernwaarden. Ook bepaal je wie je doelgroep is, want hier wordt je huisstijl op gericht. Als je de merkidentiteit van je bedrijf goed in kaart heb, kun je een huisstijl creëren wat je merk op de juiste manier weerspiegelt.
Het logo
Het eerste element wat mensen vaak associëren met je merk is het logo. Het is daarom belangrijk dat je logo eenvoudig en memorabel is. Mensen moeten je logo kunnen herkennen op social media, tv of posters. Een goed logo laat de essentie van je bedrijf vastleggen en roept een emotionele reactie op bij de doelgroep.
Bij het ontwerpen van je logo is het belangrijk dat je de kernwaarden en missie van je bedrijf of merk duidelijk op papier hebt, zodat je deze terug kan laten komen in het logo. Neem de tijd om verschillende versies te maken. Om uiteindelijk een keuze te kunnen maken voor lange termijn.

De typografie
Een lettertype kan veel zeggen over een merk. Ieder lettertype heeft zijn eigen unieke uitstraling, en deze moet natuurlijk passen bij de uitstraling van je bedrijf. Als je een formele en serieuze uitstraling wilt, kun je kiezen voor een klassiek lettertype. Maar als je een moderne en eigentijdse uitstraling wilt, kun je beter kiezen voor een strak en minimalistisch lettertype. Bij het kiezen van het juiste lettertype moet er wel nagedacht worden over de leesbaarheid, zowel online als offline. Lettertypes die moeilijk te lezen zijn, kunnen afleidend zijn voor het publiek en de boodschap vertroebelen. In het huisstijl voorbeeld verderop in deze blog zie je dat er ook gebruikt wordt gemaakt van een consistent lettertype.
Visuals
Visuals zijn illustraties, pictogrammen, iconen of foto’s die een bedrijf gebruikt in haar marketinguitingen. Deze vind je op de website van het bedrijf, social media, flyers en posters. Zorg dat de gekozen visuele elementen passen bij de boodschap die je wilt overbrengen. Denk aan de plaats van de visuele elementen, de kleuren die hierin terug komen en het soort foto’s wat gebruikt worden. Hoe meer dit op elkaar aansluit, hoe sneller de doelgroep je bedrijf herkent.
Het kleurenpalet
Bij ieder bedrijf of merk passen andere kleuren. Elke kleur heeft zijn eigen betekenis, en kan verschillende emoties oproepen bij gebruikers. Maar welke kleuren passen bij jouw bedrijf? Als je een bedrijf in de gezondheidszorg hebt, kun je het beste kiezen voor rustige kleuren zoals blauw of groen. Heb jij een creatief bedrijf of merk? Dan kun je het beste kiezen voor opvallende en levendige kleuren. Maar bij het kiezen van een kleur is het ook weer belangrijk dat het zowel online als offline er goed uitziet. Een kleur kan heel mooi zijn op de website, maar het kan er weer anders uitzien op een print. Later in deze blog volgt een huisstijl voorbeeld waarin duidelijk te zien is welke kleur gekozen is.
In deze blog over CTA’s vertellen we hoe je het beste een kleur kunt kiezen voor je call to action buttons.

Tone of voice
De tone of voice is de manier waarop een merk/bedrijf met haar doelgroep communiceert. Binnen de huisstijl is dit een essentieel onderwerp. Het gaat namelijk niet alleen over WAT een bedrijf zegt, maar ook over HOE een bedrijf iets zegt. Hierbij wordt er gekeken naar gekozen woorden, zinsstructuren en de emotionele toon in de tekst. Deze elementen dragen bij aan de merkbeleving van de klanten, en moeten consistent zijn in alle communicatie van het bedrijf. En samenhangende tone of voice helpt bij het opbouwen van een herkenbaar merkimago en het aantrekken van de juiste doelgroep.
Storytelling
Nadat de tone of voice van je bedrijf is vastgesteld, ga je nadenken over de storytelling. Het vertellen van een verhaal is een krachtige manier om een emotionele band met je doelgroep op te bouwen en je merkidentiteit te versterken. Denk na over het verhaal wat je wil vertellen aan je doelgroep. Hoe is het bedrijf ontstaan? Wat zijn de kernwaarden, visie en missie? Het verhaal van je bedrijf kan worden gebruikt in marketingcampagnes, de website en social media. Een goed verhaal maakt je bedrijf menselijker en geeft de doelgroep meer vertrouwen, waardoor de kans groter is dat gebruikers actie ondernemen. Het huisstijl voorbeeld wat we hieronder gaan behandelen heeft een duidelijke boodschap. Een slogan hoort namelijk ook bij de storytelling van een bedrijf. Nike heeft bijvoorbeeld als slogan: Just do it! Een wie kent deze slogan nu niet?
Huisstijl voorbeeld Coolblue
Ook op de website van Coolblue zie je twee duidelijke kleuren die consistent worden toegepast. Het leuke hier is natuurlijk dat blauw ook wordt vermeld in de naam van het bedrijf, namelijk ‘blue’. Maar niet alleen de kleuren zijn herkenbaar bij dit bedrijf. De slogan van Coolblue, ‘alles voor een glimlach’, zie je ook consistent terugkomen in de marketinguitingen van het bedrijf.

Huisstijl uitbesteden
Ben je zelf niet zo creatief en wil je graag wat hulp bij het ontwikkelen van een huisstijl voor je bedrijf? Marketingbureaus, zoals Web Wings, beschikken over de expertise en ervaring om een doordachte huisstijl te ontwikkelen voor ieder soort bedrijf. Ze hebben de vaardigheden om aantrekkelijke visuele elementen te ontwikkelen, maar ze begrijpen ook hoe deze elementen moeten worden toegepast om merkconsistentie te waarborgen. Een bedrijf zoals Web Wings kan ook strategisch advies bieden over hoe de huisstijl het beste kan worden ingezet in alle aspecten van marketing en communicatie. Benieuwd naar wat wij kunnen doen voor je bedrijf? Bekijk hier onze pagina over logo en huisstijl design.