fbpx
Terug naar overzicht

Bekende logo’s met een verborgen betekenis

Bekende logo’s met een verborgen betekenis

Een logo is misschien wel het belangrijkste element van de huisstijl van een bedrijf. Sommige mensen zullen de naam van een bedrijf vergeten en zelfs “wat ze doen”, maar een logo blijft vaak in het geheugen hangen. Bedrijven steken dan ook veel geld en tijd in het ontwerp van een creatief, opvallend en herkenbaar logo. Een bekende truc om een logo herkenbaar te maken is het verwerken van een verborgen betekenis. In dit artikel worden 8 logo’s besproken met zo’n verborgen betekenis. Neem een kijkje en test jezelf!

1.     Amazon

amazon logo

Amazon is misschien wel ’s wereld grootste e-commerce bedrijf. Alleen al om die reden zijn veel mensen bekend met het logo. Maar er is meer dan alleen een typografisch logo. Zo bevat het logo diverse elementen die een verborgen betekenis communiceren. De pijl lijkt op een lachend gezicht, maar heeft een andere betekenis erachter. Het is een weergave van het brede assortiment artikelen dat Amazon verkoopt, van A tot Z.

2.     FedEx

logo fed ex

Het logo van FedEx is het ’s werelds bekendste logo met een verborgen betekenis. Sterker nog, het heeft zelfs diverse prijzen gewonnen. Het logo ziet er eenvoudig uit en het is moeilijk te zien wat erin verborgen kan zijn. Maar als je goed kijkt naar de ruimte tussen de 'E' en 'X' in de oranje letters Ex, dan zie je een pijl die naar voren wijst. Deze pijl betekent vooruit bewegen naar de toekomst.

3.     Tour de France

tour de france logo

In het logo van de Tour de France is een heel creatieve verborgen betekenis te zien, namelijk een wielrenner. De wielrenner staat op de pedalen van een fiets, waarbij de wielen worden gevormd door de letters "O". De laatste "O" is geel gekleurd, dezelfde kleur als de trui die aan de winnaar van het evenement wordt gegeven.

4.     Unilever

logo unilever

Unilever is het enige Nederlandse bedrijf in deze lijst. Unilever produceert letterlijk duizenden verschillende producten. De letter ”U” bestaat uit symbolen die al deze producten vertegenwoordigen en wat ze betekenen voor hun consumenten. Het hartje is een symbool van liefde, zorg en gezondheid. Het symboliseert onze toewijding om mensen te helpen elke dag kleine handelingen te verrichten om hun gezondheid en welzijn te verbeteren.

Gerelateerd nieuws  Onze inspirerende boekentips!

5.     Hyundai

hyundai logo

Het logo van Hyundai is niet zomaar een simpele “H”. Natuurlijk staat de H voor de beginletter van het woord Hyundai. Maar de H symboliseert ook twee mensen die elkaar de hand schudden: de klant en Hyundai. De handdruk is een bewijs van wederzijds vertrouwen en tevredenheid tussen bedrijf en consument. Het ovaal rondom de twee mensen symboliseert Hyundai ’s aanwezigheid overal ter wereld.

6.     Picasa

logo picasa

Picasa is overgenomen door Google Photos, maar had wel een bijzonder creatief logo wat je je waarschijnlijk nog wel herinnert. Het kleurrijke logo leek op het eerste gezicht op de sluiter van een fotocamera. Maar dit is niet wat het moest voorstellen, want het moest juist een huis voorstellen. De betekenis erachter: Picasa is het thuis voor al je foto's. In het Spaanse betekent: “Casa” thuis en “Pic” staat voor foto.

7.     Adidas

logo adidas

Adidas is een afgeleide uit de naam van de oprichter Adolf Dassler. Het logo van Adidas is de afgelopen decennia regelmatig aan verandering onderhevig geweest, maar de drie kenmerkende strepen zijn altijd behouden. Van deze strepen wordt gezegd dat ze een berg voorstellen die symbool staat voor de uitdagingen die atleten moeten overwinnen.

8.     Toblerone

toblerone logo

In het logo van Zwitserse chocolademerk Toblerone is een verborgen beer te zien. Deze beer staat met zijn poten tegen een berg aan. Er is niet zomaar voor deze elementen gekozen. Toblerone kent haar oorsprong namelijk in “de stad van de beren” Bern. Ook de berg draagt bij aan de identiteit, het is namelijk de bekendste berg van Zwitserland: de Matterhorn. En over de vorm van de verpakking nog maar te zwijgen…

Wil je ook een logo laten ontwerpen of opfrissen?

Wil je ook een logo laten ontwerpen of wil je een bestaand logo opfrissen? Dan kunnen wij helpen. Van begin tot eind denken wij graag met je mee, net zo lang tot je tevreden bent met het resultaat. Hoe we dat doen? Laten we daar eens over praten! Lees ook eens over wat belangrijk is bij het designen van een logo.

Deze blog is mede mogelijk gemaakt door JM Promotions.

Laurens van Egmond
Ik ben Laurens van Egmond. Ik vind design heel leuk en heb ook altijd een interesse gehouden in marketing en SEO. Ik heb bedrijven altijd visueel geholpen met design en bij Web Wings heb ik ook andere manieren geleerd om bedrijven te helpen op het internet.

Recent nieuws

10 augustus 2022

7 SEO trends in 2022

1 augustus 2022

Facebook marketing tips en tricks

28 juli 2022

LinkedIn tips en tricks

25 juli 2022

Hoe schrijf je SEO teksten?

17 juni 2022

Retargeting LinkedIn