Wat is Merkbeleving
Merkbeleving is een van de belangrijkste elementen die het succes van een bedrijf kan maken of breken. Maar wat houdt merkbeleving precies in en waarom is het zo belangrijk? In deze blog duiken we dieper in op de term merkbeleving, de betekenis van de term en op de componenten die bijdragen aan een positieve brand experience.
Wat is merkbeleving?
Merkbeleving, wat ook wel brand experience wordt genoemd, verwijst naar de manier waarop consumenten een merk waarnemen en ervaren, gebaseerd op hun interacties en emoties die met het merk worden geassocieerd. Het gaat verder dan het aanbieden van een goed product of dienst; het omvat de gehele ervaring die een klant heeft met een merk, van traditionele reclame tot winkelervaringen en digitale interacties.
Belangrijke aspecten binnen branding
Merkbeleving omvat verschillende belangrijke aspecten die gezamenlijk bijdragen aan de perceptie en het succes van een brand. Denk bijvoorbeeld aan succesvolle merken als IKEA of Coolblue. Dit zijn de belangrijkste factoren:
- Alle uitingen van een merk moeten consistent zijn over alle kanalen heen. Dit houdt zowel het bedrijfslogo in als zaken als de tone of voice in content. Het belang van een goede huisstijl valt bij dit aspect niet te ontkennen.
- Verzin unieke manieren waarop je klanten offline en online interactie hebben met je brand.
- Zorg voor een goede emotionele connectie van je consument met je merk.
- Maak beloftes waar om het vertrouwen van je klanten te behouden.
- Zorg dat je brand onderscheidend is van zijn concurrenten.
Belang van een unieke merkbeleving
Wanneer je aandacht besteedt aan de brand experience, dan kan een positieve merkbeleving leiden tot herhaalaankopen en loyaliteit aan je merk. Mensen die tevreden zijn en die een positieve band met je brand hebben opgebouwd, zullen dit ook veel eerder doorvertellen aan anderen. Wanneer je een sterke brand laat zien, dan zien klanten hiervan de waarde in. Dit maakt hen bereidwillig om ook meer te betalen voor je diensten of producten. Wanneer je met jouw bedrijf een positieve merknaam op de markt weet te brengen, dan heb je automatisch een voorsprong op je concurrenten.
Zo creëer je een goede merkbeleving
Hoe bereik je nu een positieve merkbeleving? Begin met je merkbelofte. Waar sta je voor? Verwerk deze boodschap in je uitingen. Onderzoek middels enquêtes, interviews en dergelijke je doelgroep. Krijg inzicht in hoe jouw doelgroep merken ervaart en wat de gemiddelde customer journey is. Focus je vooral op het vertellen van een merkverhaal dat leeft in je doelgroep. Zo bouw je een emotionele band op met je consumenten.
Bied je klanten bovendien een consistente merkervaring op websites, mobiele apps en social media. Om nieuwe klanten in contact te laten komen met je brand, kun je ook evenementen of live ervaringen organiseren. Doe ook regelmatig onderzoek naar hoe jouw klanten jouw brand ervaren hebben en pas je branding hier in het vervolg op aan.