Wat is CRO
Wanneer jij je bezighoudt met online marketing, dan zul je de term CRO wel eens zijn tegengekomen. Wat is CRO? CRO is een afkorting voor Conversion Rate Optimization oftewel conversieoptimalisatie. Conversion Rate Optimization is erg belangrijk voor het genereren van meer leads en conversies. Dit gebeurt bijvoorbeeld aan de hand van A/B testing en usability onderzoek. In deze blog zullen wij dieper ingaan op de betekenis van CRO en zullen we je uitleggen hoe je jouw conversie percentage eenvoudig kunt optimaliseren.
CRO betekenis
Waar staat CRO nu voor? De afkorting CRO staat voor: Conversion Rate Optimization. In het Nederlands houdt dit conversie optimalisatie in. Het doel van deze strategie is het conversiepercentage op een website te verhogen. Je wilt kortom je website bezoekers omzetten tot meer leads of meer conversies. CRO is belangrijk binnen online marketing. Je krijgt met je SEO-strategieën al meer verkeer naar je website, maar je wilt dit verkeer dus ook omzetten tot betalende klanten.
Wat betekent CRO voor je website?
Wanneer je jouw eigen website hebt, dan wil je hier het optimale resultaat uit halen. Conversieoptimalisatie helpt je dit te doen. Door je conversies te verhogen, zorg je ervoor dat je websitebezoekers vaker en sneller omgezet worden tot betalende klanten. Investeren in het verbeteren van je conversie-ratio is daarom altijd raadzaam: of je nu pas een website hebt of al een tijdje. Met conversie optimalisatie haal je drempels weg, die conversies in de weg staan. Denk hierbij aan hindernissen, zoals:
- Te weinig informatie over producten en diensten
- Onduidelijke informatie over diensten en producten
- Onduidelijke CTA’s
- Trage laadsnelheid van je site
- Gedateerd webdesign
Hoe pas je CRO marketing toe?
Wanneer je als CRO marketeer de conversie-ratio van een website wilt verhogen, dan is het belangrijk om de website te zien, zoals een bezoeker dit doet. Let dus op de gebruiksvriendelijkheid en duidelijkheid van de website. Luister goed naar de doelgroep. Kan de doelgroep relevante informatie makkelijk vinden? Sluit de content aan bij wat de bezoekers zoeken? Let ook goed op de menustructuur van de site, zodat het navigeren door de website voor een bezoeker gemakkelijk is. Zorg voor goede en duidelijke Call to Actions, zodat een bezoeker goed voor ogen heeft wat de gewenste vervolgstap is. Plaats deze CTA’s bovendien op een logische plek. Bovenaan de pagina is een goed begin, maar je kunt tevens testen waar je bezoekers nog meer naar kijken en hier ook een CTA plaatsen.
Onderdelen van conversie optimalisatie
Je kunt conversie optimalisatie op verschillende manieren kortom aanpakken. Middels deze onderdelen kun jij je CRO goed uitvoeren:
- Usability onderzoek
- A/B testing
- Hypotheses
- Technische obstakels uit de weg gaan
- Opstellen, meten en rapporteren van conversie KPI’s
- Customer journey analyseren
- Optimaliseren van content
- Marketing automation
Tips om het te verbeteren
Ter afsluiting van dit artikel willen we je nog een vijftal CRO tips meegeven, waarmee je de conversieoptimalisatie goed kunt aanpakken:
- Benadruk jouw Unique Selling Propositions (USP’s).
- Zorg ervoor dat belemmeringen in de functionaliteiten van je site niet bestaan.
- Verhelp technische problemen aan je site.
- Houd de usability van je website hoog.
- Benadruk de betrouwbaarheid van je bedrijf middels reviews, certificeringen en dergelijke.